Aki kérdez:
Deák Ferenc
elnök, Magyar MárkaszövetségMegtisztelő felkérésnek teszek eleget most, amikor a Trade magazin első számának hasábjain egy új rovatot indíthatok útjára. Ezen az oldalon a tervek szerint minden hónapban a hazai FMCG-szakma egy-egy szereplője fejt ki röviden egy témát, majd rögtön fel is tesz egy ezzel kapcsolatos kérdést a szakma egy másik elismert képviselőjének. És így tovább, és így tovább – végső soron pedig reményeink szerint kialakul így majd egy olyan „értéklánc”, amelynek egy-egy eleme valóban érdemi kérdéseket, ügyeket feszeget, és próbál is egyúttal megválaszolni – mindannyiunk okulására.
Sokat nem kellett gondolkodnom azon, mi legyen az első felvetés, illetve kérdés. Olyan témát javaslok nyilvános megvitatásra, amely jó ideje foglalkoztatja a szakmai közösséget. Ez pedig a gazdasági megszorítások hatása az üzletre, a fogyasztásra, a forgalomra. Biztos vagyok benne, hogy a nyár óta kiszivárgott vagy éppen már bejelentett, megvalósított kormányzati intézkedések alaposan felborzolták az üzleti kedélyeket. Csak címszavakban: növekvő vállalati adóterhek, növekvő személyi adóterhek, szociális juttatások megkurtítása, szigorodó pénzügypolitika, konvergenciacsomag, nagy ellátórendszerek reformja stb. Ezek az intézkedések és folyamatok nem ígérnek „könnyű álmot”, úgy gondolom, most egyetlen cég sem dőlhet nyugodtan hátra.
A megszorítások vállalatra gyakorolt hatásait, gondolom, már mindenki kiszámolta, és ennek megfelelően alakultak az üzleti tervek is. Persze a nagy kérdés, hogy mi lesz az egyéni tervek közös eredője, hogy az eltérő stratégiák és taktikák milyen hatással lesznek az FMCG-üzlet egészére a 2007-es évtől kezdve? És az is nagy kérdés, mik lesznek a fogyasztói reakciók, hogyan alakul majd a forgalom, milyen kategóriákban lesznek csökkenések-stagnálások, vagy éppen menynyire táplálja majd a private labelek előretörését a valószínűleg csökkenő-változó fogyasztás? Vajon eszkalálódnak-e az árháborúk, milyen stratégiákkal állnak elő a nagy kereskedelmi láncok? Hogyan fogják ezek a folyamatok befolyásolni a gyártói márkák szerepét, profitabilitását?
Az ACNielsen közelmúltban végzett felmérése szerint bizonyos kategóriákban komoly forgalmi veszteségekkel kell szembenézniük a gyártóknak és a kereskedőknek. A válaszadók szerint ezeknek a termékeknek a vásárlását akár teljesen abbahagyják vagy jelentősen csökkentik. Én személy szerint óvatos szkepticizmussal fogadom ezeket a reakciókat, és reménykedem abban, hogy a hazai FMCG-piac képes lesz átvészelni ezeket a nehezebb esztendőket. Ehhez azonban felelős vállalati magatartás és üzletpolitika szükséges mind a szállítók, mind pedig a kereskedők részéről. Jó lenne, ha a piaci szereplők az árháborúskodás helyett inkább a közös értékteremtésre koncentrálnának, közösen keresnék a megoldásokat.
Feiner Pétertől, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnökétől kérdezem: hogyan látja ezt a kérdést „összkereskedői” szempontból, milyen lehetséges forgatókönyvekkel számol? És ezzel összefüggésben azt is kérdezem Pétertől, de már mint a SPAR ügyvezető igazgatójától: milyennek látja cége kilátásait a jövő évre, hogyan folytatják például azokat a programjaikat, amelyek a minőségre, az értékteremtésre koncentrálnak?
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >