AKI: a 24 mezőgazdasági és élelmiszeripari árucsoport közül 13 exportértéke nőtt 2023-ban
Éves összevetésben 51 millió euróval (csaknem 20 milliárd forinttal) 3519 millió euróra (csaknem 1400 milliárd forintra) nőtt 2023-ban a magyar agrárkülkereskedelem aktívuma – olvasható az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) kedden közzétett összefoglalójában.
A mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek kivitelének értéke elérte a 13 386 millió eurót, a behozatal 9866 millió euró volt. Mindkettő 1,3 százalékkal nőtt 2022-höz képest. Az agrárexport aránya a teljes nemzetgazdasági kivitelen belül 0,3 százalékponttal 9 százalékra csökkent.
A 24 mezőgazdasági és élelmiszeripari árucsoport közül 13 exportértéke nőtt 2023-ban az összefoglaló szerint. A legnagyobb mértékben, 160,4 millió euróval a dohánytermékeké, míg az állati takarmányoké 123,6 millió euróval, a cukor és cukorkaáruké 103,5 millió euróval, a húsféléké 99,6 millió euróval. A legnagyobb, 198 millió eurós visszaesés az állati és növényi zsírok, olajok árucsoportban volt, az olajos magvak exportárbevétele 122,6 millió euróval maradt el a 2022-es szinttől.
Az AKI összesítése szerint az agrárexport értékének 76 százaléka, az import értékének 64 százaléka 10-10 árucsoportból származott. Az öt legnagyobb értékű, vagyis a gabonafélék, az állati takarmányok, a húsfélék, az ital, szesz, ecet, valamint az állati és növényi zsírok, olajok részesedése 50 százalék volt. Az öt legnagyobb importértékű árucsoport, vagyis az állati takarmány, a húsfélék, a különböző ehető készítmények, a cukrászati termékek, valamint a tejtermék, tojás méz aránya a teljes agrárimportból 38 százalékot ért el tavaly.
Németország az agrárkiviteli és -behozatali rangsornak is az élén állt 2023-ban, az export értéke 1844 millió euró, az importé 1650 millió euró volt. A legfontosabb célországok közé tartozik még sorrendben Olaszország, Románia és Ausztria, mindegyikbe több mint 1000 millió euró értékű magyar agráráru ment ki. Behozatalban ezt a szintet Németországon kívül csak Lengyelország és Szlovákia érte el agrártermékekből – olvasható az összefoglalóban.
Kapcsolódó cikkeink
Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >Újra lendületben a magyar dinnye: nőtt a termőterület, erősödik az export
Bár a boltok polcain már megjelentek az idei nyár első…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekordszinten a vállalatvezetők elköteleződése a fenntarthatóság iránt
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a vállalatvezetők hozzáállása…
Tovább olvasom >Kismértékben emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe júniusban a hús, tejtermékek és növényi olajok drágulása miatt
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok…
Tovább olvasom >Mitől tízszereződhet meg egy-egy bor ára?
Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, számuk…
Tovább olvasom >