Akciók törik le a libák árát és a magyar termelők kedvét
Nehéz helyzetbe kerültek az elsősorban német piacra exportáló libatenyésztők. Korábban az állatvédők kampánya, most pedig a drasztikusan zuhanó árak tartják sakkban őket.
A Baromfi Terméktanács adatai szerint az első nyolc hónapban a tavalyi hasonló időszakhoz képest 20 százalékkal növekedett a belföldön eladott liba és 46 százalékkal a kacsa mennyisége, ám ez az összes eladott baromfinak csak tizede. A víziszárnyastartók számára nem is a hazai piac a legvonzóbb. Egészen a közelmúltig több millió friss és fagyasztott libát szállítottak az esztendő utolsó hónapjaiban Nyugat-Európába. Az üzleten sokat rontott a közelmúltban a Négy Mancs állatvédő alapítvány kampánya a magyar víziszárnyastartás hagyományosnak számító töméses és tolltépő módszerei ellen.
Idén az árakkal gyűlik meg a magyar szállítók baja, pedig a korábbi tervek szerint októbertől karácsonyig 3,2-3,3 millió libát és nagyjából ugyanennyi kacsát szállítanának egészben és feldolgozva döntően a német ajkú Európába.
Szabó Miklós, a debreceni székhelyű Tranzitker Zrt. vezérigazgatója, Kelet-Magyarország legjelentősebb baromfi-kereskedője elmondta: a tavalyi árak felét, harmadát fizetik a német kereskedők a magyar szárnyasért. Míg tavaly egy kiló fagyasztott libáért kiugróan magas árat, 4,2-4,3 eurót kaptak a magyarok, addig az idén meg kell elégedni 1,8-2 euróval. A tavalyi árszint – korábban 3-3,5 eurót fizettek a libahús kilójáért – a drága takarmány miatt emelkedett meg. Ez meg is bosszulta magát, mert a német fogyasztó 5-6 eurót még kifizet egy kiló libáért, de a tavalyi 8 euró már soknak bizonyult. Szabó Miklós véleménye szerint nemcsak a termelők és a feldolgozók, hanem a kereskedők is buktak a tavalyi libaüzleten. Sok magyar és lengyel liba maradt a német kereskedők fagyasztójában, amitől az idén szabadulni szeretnének a forgalmazók. Így kevesebbet és kevesebbért tudnak a magyarok szállítani, és úgy tűnik, a német élelmiszerláncok az egész szezonban végig akciózni fognak a víziszárnyassal – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >