Akár 1 billió dollárra is bővülhet a globális kereskedelmi piac 2025-ig
Exkluzív elemzés az -tól
A koronavírus-járvány indukálta legfontosabb trend a kiskereskedelemben az elektronikus kereskedelem töretlen növekedése volt. E növekedés feltehetően fenn is marad, ahogy a népesség átoltása révén egyre nő a remény a normális élethez való visszatérésre. Az Euromonitor International 2020 októberében készített felmérése szerint a globális kereskedelmi és fogyasztói márkákkal foglalkozó szakemberek 74 százaléka számít arra, hogy a válság indította növekedés az online kereskedelemben állandósul.
Az elmúlt évtizedben az e-kereskedelemben láthattuk a leggyorsabb növekedést, amit a válság tovább gyorsított. Az Euromonitor International szerint a globális kiskereskedelmi szektor 2020 és 2025 között elért abszolút értékbeli növekedésének fele a digitális csatornából származik. Az online értékesítés arányának emelkedése okán ez 1,4 billió amerikai dollárnyi abszolút értékbeli bővülésnek felel meg. Viszonyításképpen: ez nagyjából az öt évvel ezelőtt valamennyi kiskereskedelmi csatornában eladott termékek összértékével egyenlő.
A jellemzően a legnagyobb online kereskedelmi piacoktól várható értéknövekedés 55 százalékát Kína és az Egyesült Államok adja majd. A százalékos növekedési arányt vizsgálva, az e-kereskedelem szempontjából egyelőre feltörekvő piacnak számító Latin-Amerikában az online kereskedelemre átállás a pandémia hatására felgyorsult, hiszen egyre több fogyasztó vásárolta meg a világhálón a számára szükséges árucikkeket.
Az e-kereskedelem Latin-Amerikában a bankszámlával nem rendelkezők nagy száma, a gyenge postahálózat és a csatorna iránti lanyha fogyasztói bizalom és más egyéb tényezők okán más régióktól lemaradt. A világjárvány azonban a vállalatokat digitális átállásra – a weboldalak kínálta élmény fejlesztésére, a futárcégekkel való együttműködésre és a közvetlenül a fogyasztók felé irányuló működésbe való beruházásra – kényszerítette. Sokan fordultak a közösségi média – így az Instagram, Facebook és WhatsApp – felé, ami előmozdította a fogyasztókkal való közvetlen interakciót. Példának okáért a Walmart Mexikóban már lehetővé tette a WhatsAppon keresztüli termékrendelést is.
Ezen erőfeszítések hatására Latin-Amerika produkálta a legnagyobb mértékű növekedést: a 2020-ban online eladott árucikkek mennyisége 60 százalékkal ugrott meg, a digitális átállás egyik legnagyobb nyertese pedig a régióban a MercadoLibre volt. A Euromonitor arra számít, hogy Latin-Amerikában – főleg a régió legnagyobb e-kereskedelmi piacához, Brazíliához képesti lemaradását behozó Mexikónak köszönhetően – az elkövetkező években is növekedést fogunk látni. Az online kereskedelem Mexikóban hagyományosan a turisztikai költések miatt növekedett, de a biztonsági okokból inkább az online csatorna felé forduló vásárlók egyre inkább eltekintettek a rendelési kedvet korábban visszafogó, főleg az esetleges átverésekkel és kiszállítási problémákkal kapcsolatos aggodalmaktól.
Ruha, cipő, élelmiszer az internetes vásárlás motorjai
Az Euromonitor prognózisa alapján 2020 és 2025 között a legnagyobb abszolút értéknövekedés a ruházat és cipő, valamint az élelmiszer és italok kategóriájában várható. Az előbbiekre drámai hatással volt a digitális átállás az elmúlt tíz évben, míg az utóbbi 2020-ban jött fel igazán és nőtt a legnagyobb arányban valamennyi kategória közül. A karantén miatt otthonukban „rekedt” fogyasztók kényszerűségből kezdtek élelmiszert online rendelni, és ezzel átsegítették az iparágat az azt korábban visszafogó gáton.
A digitális értékesítési csatorna a ruházati kereskedelemben a pandémiát követően is növekedési pályán marad mind százalékos, mind abszolút értékben, bár a növekedés az elvártnál némiképp lassabb lehet. A ruházati és cipőkereskedelmet különösen súlyosan érintette a világjárvány. Az iparág 2020-ban 19 százalékkal esett vissza – a növekedés a rohamosan bővülő e-kereskedelmi csatornában 2021-ben 3 százalékra zuhant az előző évben mért 20 százalékról – jelzi az Euromonitor. Bár az e-kereskedelem más csatornákhoz képest jobban teljesít, a folyamatos növekedést az iparág általános csökkenése hátráltatja, így az a várakozások szerint egész 2024-ig nem tér vissza a világjárványt megelőző szintre.
A kiskereskedelem új ökoszisztémában
A digitális világ inspirálta változások, amelyek a kiskereskedelmet gyakorlatilag „újrahuzalozzák” túlmutatnak a csatornák egymáshoz képesti szimpla elcsúszásán. Új üzleti modellek indultak el gőzerővel és kereskedelmi ökoszisztémák alakultak ki, amelyekben mindig más és más módon érik el és mozgósítják a kereskedők és a márkák a digitálisan kapcsolódó fogyasztókat. Az elmúlt évtizedben a digitális forradalom egy a korábbinál bonyolultabb és szétaprózottabb kereskedelmi struktúrának engedett teret. Piacterek, a fogyasztókkal közvetlenül interakcióban lévő márkák, közösségi kereskedelem, élő értékesítés, azaz live selling és a hangalapú értékesítés, azaz voice commerce csak néhány példa a végfogyasztóhoz vezető utak sokféleségére.
A kereskedők és fogyasztói márkák versengése ma már a digitális képességeket illetően folyik. Az iparágban ezt már sokan tudomásul vették. Az Euromonitor egy 2020 novemberi felmérése alapján a kereskedőknél és fogyasztói márkáknál dolgozók 68 százaléka úgy gondolja, hogy a fogyasztói megítélés alapja a pandémiát követően már inkább a digitális tudás képessége lesz. Ez pedig azt is jelenti, hogy azok a kereskedők és fogyasztói márkák, amelyek nem invesztáltak eleget új technológiákba és nem tették magukévá a digital-first szemléletet a válság előtt, lemaradtak. Ha semmit nem tesznek, azt kockáztatják, hogy a rohamos ütemű digitális átállás időszakában elidegenítik a digitális világban egyre jobban eligazodó vásárlói bázisukat.//
Kapcsolódó cikkeink
Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket…
Tovább olvasom >A probiotikus és botanikai összetevők képezik az egészséges élelmiszerek ázsiai piacának hajtómotorját
A probiotikumokat és növényi alapú összetevőket egyre inkább „feltörekvő szuper…
Tovább olvasom >Egyedi megközelítéssel terjeszkedik az online élelmiszerpiacon a Rohlik
Az Európában már öt országban jelenlévő Rohlik Group stratégiája középpontjában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >