Magazin: Ajándéktrendek és POPAI-díjak

Dátum: 2013. 01. 08. 13:14

A promóciós és motivációs reklámajándék-piac legfrissebb trendjei álltak a Trade Marketing Klub évzáró ülésének
középpontjában. Beszállítói és megrendelői szempontból is hallhatták a résztvevők a szakmát foglalkoztató kérdésekre adott válaszokat, nemzetközi, hazai, környezetvédelmi, általános és egyedi vonatkozásban is.

Hermann Zsuzsanna, a Trade Marketing Klub egyik alapítója köszöntötte a BKIK Szilvamag termében egybegyűlteket. Felidézte a meghívóban feltett kérdéseket, amikre ez alkalommal a meghívott előadókkal és megrendelőjükkel közösen kap választ a közönség, többek között a promóciós ajándékok, a szűkös büdzsék, az egyedi ötletek és a közelgő karácsony témakörében.

Kapcsolat(sz)építő ajándékok

Váradi Éva, a Golding Reklámajándék Kft. beszerzési és marketingigazgatója kezdte az előadások sorát. Elmondta, hogy vállalatuk az IGC Promotions tagjaként olyan lehetőségekhez is jut, amiket lokális cégként nem kaphatnának meg. Nagy multinacionális vállalatok ugyanis egyre inkább központilag kezelik a reklámajándék-kérdést, és teljes körű megállapodást kötnek, például az IGC Promotionsszal, akinek tagvállalatai a helyi ajándéklehívást lehetővé teszik. Sok esetben kezelik is a helyi megrendelő készleteit, keretét, akár mini webshop formájában bemutatva a központ által rendelkezésre bocsátott lehetőségeket.

Az elhúzódó válság következményeként a hazai megrendelők és viszonteladók körében átrendeződést tapasztaltak. A közepes méretű viszonteladók közül többen kiestek, és jellemzően azok dolgozói alapítottak sokkal kisebb vállalkozásokat, így
4 százalékkal nőtt a vevők és a számlák száma, ám a vásárolt tételek értéke csökkent. Ez az elaprózódás növeli az üzleti komplexitást, csökkenti a mérethatékonyságot. Az emblémázó jegyek száma hasonló mértékben emelkedett, ami azt mutatja, hogy a piacon egyre fontosabb a láthatóság, a logó megjelenítése, még a kisebb vállalatok esetében is.

– A szlogenünk, hogy kapcsolatokat szépítünk. Ez azt jelenti, hogy a kapcsolatépítésen túl hiszünk a minőségi ügyfélkapcsolatok elévülhetetlen fontosságában, mind saját partnereink, mind partnereink partnerei vonatkozásában – hangsúlyozza Váradi Éva.

Zöld támogatás

Kracsó Alexandra, a Neo-Morpheus Kft. ügyvezető igazgatója azt mutatta be, hogyan lehet egy vagy több jó ötlettel a piaci réseket megtalálni. Greenpromo elnevezésű projektjük keretében környezetbarát, újrahasznosítható cikkeket – kulacs, irodaszer stb. – kínálnak azoknak a környezettudatos vállalatoknak, akik már a zöld iroda, hibrid cégautóflotta irányába elmozdultak, így nyitottak az ajándékozásban is
a zöld irányok megismerésére. Ugyanakkor CSR-vonulata is van a projektnek, az „Írjuk együtt a jövőt” program keretében ugyanis a Heim Pál Gyermekkórház javára gyűjtöttek támogatást környezetbarát golyóstollakat felhasználva, változatos médiamegjelenést is felkínálva.

Ez a többszintű, első pillantásra bonyolultnak tűnő együttműködés komoly szervezést igényel, amit a Neo-Morpheus Kft. biztosít. A tudatosan felelősséget vállaló cégek összefogásával egy olyan közösség kialakításán dolgoznak, akik nemcsak a saját üzleti tevékenységükben, dolgozóik gondolkodásmódjában, beszállítói kapcsolataikban képviselik a fenntarthatóság alapelveit, de készek a lakosság hozzáállását is befolyásolni üzleti, így reklámajándék-választási döntéseikkel is.

Nyugalmat adunk

Rusz Ferenc, az Anda Present Kft. értékesítési igazgatója az 1995 óta piacon levő, teljesen magyar tulajdonú cég nagy előnyeként a 60 százalékos exportarányt emelte ki, mivel a vállalat Európa 27 országában értékesít. A Nyugat-Európában elvárt, formabontó, kreatív választék, a trendek ismerete, a kiszolgálás magas színvonala itthon is jellemzi a céget. Ők is mindenhol az – anyagi és emberi – erőforrások csökkenésével szembesülnek. Azt is tapasztalták, hogy egyre határozottabbá válnak a vevői igények, már nemcsak tollat keresnek, hanem teljes kereskedelmi rendszereket és megoldást azok üzemeltetésére, vagyis a kockázatok csökkentése az egyik fő cél.

Ezért adta ki az Anda Present katalógusát Relaxmas címmel, ezzel is sugallva, hogy biztonságot, nyugalmat, szakértelmet, döntés-előkészítést, teljes folyamatmenedzsmentet nyújtanak partnereiknek. A közvetlenül
a Távol-Keletről beszerzett saját készletek és a saját, legmodernebb digitális eljárásokat is felvonultató emblémázókapacitás lehetővé teszi, hogy a partnerek rugalmasan rendeljenek és 4-5 nap alatt utángyártassanak.

Az egyediséget igénylő ügyfeleknek 3 programjuk – Design for you, Spirit for you és Calendar for you – kínál számtalan ajándékozási lehetőséget.

Egyedi, különleges, elérhető – az ajándékozás lehetőség

Fekete Anikó, az IS Innovative Solutions Kft. sales managere egy teljesen friss példán keresztül mutatta be, hogy ügynökségük a sztenderdizált reklámajándékok helyett a közös gondolkodásban és a márkaüzenetet kiegészítő, azt megtestesítő, egyedi koncepcionális megoldásokban hisz. Prezentációjában bemutatta, hogyan született meg a Hungaria pezsgő imidzsét erősítő, Swarovski Elements kristállyal díszített pohárjelölő. Az exkluzív megoldás 4 árnyalatban készült el, amely igazodik a szárazsági fokok szerint különböző színű pezsgőcímkékhez, így a szett összegyűjtésére is ösztönzi a fogyasztókat.

Az Innovative Solutions az ötlettől a formatervezésen át a kivitelezésig jelen volt az ajándék elkészítési folyamatában, így nevükhöz hűen egy újabb innovatív eszközt hoztak létre.

A másik oldalról

Megrendelői oldalról a reklámajándék-választás, -rendelés alakulásáról az előadók vendégei számoltak be, kerekasztal-beszélgetés keretében.

A Golding vendége, Simony Anikó, az Egis Gyógyszergyár Nyrt. kereskedelmi igazgatóság reklámosztályának vezetője vásárol reklámajándékot. Választásának fő motívuma a célcsoport igényeinek ismerete,
a praktikusság és a valódi ajándék jelleg. Szívesen konzultál szakértővel és mindig átgondolja a segítő javaslatokat. A rugalmas mennyiségi rendelést és szakaszos lehívási lehetőséget egy potenciális következő lépésnek tartja.

A Neo-Morpheus vendége, Csapó Ákos, az LPD Group ügyvezetője azért látott fantáziát a Greenpromo nyújtotta lehetőségben, mert alaptevékenységük – logisztika, produkció, dekoráció – kevés teret enged a környezettudatos elvek érvényesítésére, így legalább az ajándékozásban kifejezhetik ilyen irányú elkötelezettségüket.

– Az ajándék mi vagyunk, minket képvisel, rólunk szól, ezért kiemelt jelentőségű a megfelelő, a mi esetünkben zöld választás – hangsúlyozta Csapó Ákos.

Az Anda Present vendége, Horváth Adrienn, egykori munkatársuk, most a BUSZESZ Zrt. marketingmenedzsere, így aztán az érem mindkét oldalát jól ismeri. Tapasztalata szerint a marketingeseknek kezd nyűggé válni a reklám- és promóciós ajándékok témaköre, ezért értékelik, ha a teljes folyamatot egy külsős partnerre bízhatják. Az örök slágerajándékok – toll, nyakpánt, baseballsapka – külsejükben megújulnak, modernebbek lesznek, de mindig van létjogosultságuk ezen a piacon. A saját termékeik fiatalos, trendi célcsoportjából adódóan az éppen populáris cikkek közül is válogatnak, ha azok egyedivé, márkahordozóvá tehetők.

Különlegeset gyorsan

Kracsó Alexandra az örökzöld ajándékok között említette a homokfúvott üvegbögrét, amit a Neo-Morpheus Kft. saját emblémázóüzemében homokfúvással,
környezetbarát technológiával emblémáz. Különlegessége és újszerűsége miatt emlékezetessé teszi a marketingüzenetet.

Váradi Éva hozzáfűzte, hogy a bögrét számtalan módon lehet érdekessé tenni, színes, teljes paláston végigfuttatott grafikával vagy a fül, talp, belső felület dekorálásával. Teljesen egyedi ajándék lehet a pendrive, amiből egy puha PVC, egyedi alakút hozott példának, és ami már 100 darabtól rendelhető rövid átfutási idővel. A Golding minden forgalomba hozott pendrive után megfizeti a jogdíjat.

Rusz Ferenc a vendégek ajándéktasakjában található cikkek közül mutatott fel néhányat annak szemléltetésére, hogy a digitális emblémázás már kis darabszám mellett is magas minőségű grafika elhelyezését teszi lehetővé. Az ötletesség szemléltetésére világító rénszarvasos tollat és teás képeslapot is bemutatott, amiket a közönség vidám elismeréssel fogadott.

Fekete Anikó a brandépítő megoldások közül szintén egy új, a Whiskas számára készített mézeskalácsforma kollekciót hozott fel példának, amely a megrendelő igényeire reflektált. Az ajándéktárgyak cicaformájúak, megjelenik közöttük a Whiskas logó is, a márkaerősítő hatást pedig tovább növeli, hogy a márka színében készült el az ajándék. Ezzel a megoldással egy teljesen más oldalról közelíthető meg a célcsoport, a brand a háztartás részévé válhat.

POPAI Awards POP verseny díjkiosztó

A pezsgőről nemcsak elméletben esett több szó, hiszen a rendezvény második felében az immár harmadszor megrendezésre kerülő magyar POPAI Awards POP verseny eredményhirdetésére és ünnepélyes díjkiosztására, ehhez kapcsolódóan pedig a pezsgős koccintásra is sor került.

Kátai Ildikó, a POPAI Magyarország Egyesület főtitkára felvezető előadásában bemutatta a 76 éves, chicagói központú POPAI (Point of Purchase Assotiation International, azaz a vásárláshelyi marketing világszervezete) fő célkitűzéseit, a POP-versenyek 1958-ra visszanyúló történetét, és a szintén 3 éve megrendezésre kerülő POPAI Global Awards versenyt,
a nemzeti győztesek viadalát.

A magyar nevezéseket szeptember közepéig adhatták le a versenyzők. Szeptember 26–28. között, a Trade magazin Business Days konferenciáján a tapolcai Hotel Pelion különtermében kerültek kiállításra a pályamunkák, amiket a konferencia résztvevői, márkagyártó, kereskedelmi, piackutató, szolgáltató vállalatok vezetői tekintettek meg és értékeltek. Összhatás és hatékonyság, technikai koncepció és kivitelezés, eredetiség és innováció szempontból 1–5-ig kaptak osztályzatokat a kiállított eszközök.

Idén is 3 kategóriában hirdették ki a helyezetteket. A trófeát és az oklevelet Csiby Ágnes és Hermann Zsuzsanna, a POPAI Magyarország Egyesület elnöke és elnökségi tagja adta át.

A verseny fő támogatója, a Nagel Hungaria Kft. különdíját – oklevelet, ajándékcsomagot és óriás pezsgőt – Garai Zsuzsanna nemzetközi üzletágvezető és Tóth Barna kereskedelmi vezető adta át.