Ajándékozni öröm

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 10. 01. 00:56

A reklámajándékokat promóciókhoz kötődően egész év folyamán, az év végi ünnepek alkalmával pedig az év második felében rendelik meg a vállalatok. A szóróajándékok közül legnépszerűbb
a logózott toll és a formázott pendrive. A környezetbarát termékek is egyre keresettebbek.

REF_Ajandek 01_fmt

A nagy mennyiségben eladott ajándékok trendje a tapasztalatok szerint nem változik, mivel elsősorban az általános, katalógusokban bemutatott reklámajándékokat kínálják a hazai forgalmazók. Jellemzően a reklámajándékok származási helye a Távol-Kelet, akkor is, ha ezeket európai nagykereskedésen keresztül vásárolják.

– Lenne nyitottság az egyedi, kreatív ajándékokra, azonban a piac mérete nem teszi lehetővé akkora mennyiségek megrendelését, amit az egyedi gyártatás megkíván. Ennek ellenére van néhány termékcsoport, amelyeket közvetlenül szerzünk be Kínából – kezdi a sajátosságok bemutatását Váradi Éva, a Golding beszerzési és marketingigazgatója. – Ezek a termékcsoportok vagy annyira árérzékenyek, hogy nem viselnek el magasabb árat, vagy az európai raktárházakban nem kapható az a modell, amire tapasztalatunk szerint szüksége van a magyar piacnak.

Olyat, ami még senkinek sem volt

Jellemzően a cégek az újdonságot keresik, azt, ami még senkinek sem volt. A környezettudatosság kiemelése is fontos szerepet játszik a céges rendeléseknél. Bizonyos trendek azért változatlanok – például a ruházati termékek és azok emblémázása. Ez a vonal sosem megy ki a divatból.

– Célunk, hogy ezt a piaci szektort újra virágzóvá tegyük, új, friss, egyedi ötletekkel. Kilépjünk a hagyományos reklámajándékok világából, és termékeinkkel örök élményt nyújtsunk ügyfeleinknek! – vallja Kracsó Alexandra, a Papaya Promotion Kft. ügyvezető tulajdonosa.

– Azt ki kell jelenteni, hogy nagyon változó a piac, örömünkre szolgál, hogy a forgalom élénkülőben van, ami remélhetőleg a szezon időszakára ki is csúcsosodik. Mindenképpen azt kell mondanom, hogy a marketingforrások cégenként eltérőek, de valamilyen formában mégis mindegyikük megoldást talál, hogy beszerezhetőek legyenek a promóciós eszközök – fűzi az elhangzottakhoz Hegedűs Ágnes Léna, a Papaya Promotion Kft. ügyvezetője.

A marketingesek nyitottabbak az egyedi ötletekre, nem feltétlenül akarják minden évben ugyanazt a típusú ajándékot adni. Egy jól kitalált ajándéktárgy az ártól függetlenül a célcsoportnál is emlékezetesebb marad.

– Független reklámtárgy-ügynökség vagyunk, hazai és külföldi gyártók termékeit egyaránt kínáljuk. Jellemző módon a partnercégeink keresnek meg a felmerült igényeikkel, ami a katalógustermékektől az egyedi gyártású, beszerzésű termékekig nagyon sokféle lehet. Saját specialitásként a gyárilag logózott, minőségi karóráinkat emelném ki, ami céges ajándékozásra kiválóan megfelel – tér a konkrétumokra Kis Nándor, a Reklámtárgyellátó Központ Kft. cégreferense.

Általános és speciális

A Golding tapasztalata szerint az utóbbi években népszerűvé vált pendrive-ok sikerszériája az idén is folytatódik, azonban ebben az esetben is a standard modelleknél maradnak a vásárlók, pedig már 100 db-tól rendelhető puha PVC-ből gyártott, teljesen speciális formájú pendrive, alig drágábban, mint a standard modellek.

Az általános reklámajándékok nagy mennyiségben eladható termékek, amelyek természetüknél fogva ritkán lehetnek szoros kapcsolatban egy-egy cég üzenetével.

A legnépszerűbb szóróajándék a golyóstoll, amelynél a cégek a mennyiségi kiáramlásra törekednek. Minél több helyre szeretnék eljuttatni az üzenetet. Ebben az esetben mindegy, mi a tárgy, a lényeg a márka, az üzenet bevésődésének erősítése.

A gyógyszercégek esetében például a gyógyítást elősegítő, reklámajándékként is funkcionáló eszközök, pl. érszorító, sztetoszkóp, már igen szoros kapcsolatban van a márkával, de ezeket az „ajándékokat” csak speciális piacok használhatják. Arra az esetre, amikor a márka és a tárgy ilyen szoros kapcsolatát igényli a vásárló cég, külön fel kell készülniük a reklámajándék-forgalmazóknak, hiszen ez egy-egy jelentős célcsoport igényeinek kiszolgálását jelenti.

– Elsősorban a kis cégeknél sokszor tapasztaljuk, hogy a reklámajándékot névjegy helyett használják, azaz az összes elérhetőségüket is meg szeretnék jeleníteni rajta. Másik jellemző, hogy előtérbe kerülnek a hasznos ajándékok, amelyek a munkában vagy háztartásban használhatóak és minőséget képviselnek – sorolja az aktuális trendeket Váradi Éva.

Sláger a zöld

A Papaya Promotion Kft. szakemberei egyetértenek abban, hogy a promóciókra, a jelenlegi gazdasági helyzetből eredően, a költséghatékony ajándékokat keresik, amelyek mégis egyenes arányban állnak a reklámértékkel és a minőséggel. Elsődleges származási hely a Távol-Kelet, ahol évről évre javul a minőség, ezen felül Európa számos országából importálnak magasabb minőségű termékeket. A céges ajándékozás esetén más a helyzet, a cégek piaci helyzettől függetlenül odafigyelnek a cégüket képviselő partneri ajándékokra, és egyre inkább a büdzséjükhöz mérten a legegyedibb, legkülönlegesebb ajándékokat választják. Legyen szó egy különleges anyagból készült termékről, vagy egy designdarabról, amely méltóan képviseli a cégüket.

– Minden évben van egy kiugró termékkör, de most idén nem ez a jellemző, inkább újat, nem megszokottat és különlegeset keresnek a cégek, a legköltséghatékonyabb módon. Kiemelkedő a green vonal. Egyre jobban elterjedtek a környezetbarát reklámajándékok, amelyek a palettánkon a slágertermékek közé sorolhatóak – mondja Kracsó Alexandra.

– Ez a tendencia megjelenik az egyszerű promóciókon és a céges ajándékozásban is. Olyannyira keresettek ezek a termékek, hogy külön márkanév alatt kínáljuk őket, GREEN­PROMO (greenpromo.hu) néven – teszi hozzá Hegedűs Ágnes Léna.

A Reklámtárgyellátó Központ Kft. meglátása szerint a cégek egészségtudatosabb hozzáállása miatt fokozatosan csökkent az érdeklődés bizonyos régebben divatos tárgyak, így az öngyújtó, a hamutartó, a dohányzáshoz köthető ajándékok iránt. A cégek reklámtárgyra fordítható büdzséje szűkebb, ez a rendelt mennyiségeken, de még inkább a választott árkategórián érezhető.

– A vásárlási szokásokban továbbra is sláger a logózott toll, nyakszalag, póló, pendrive, és egyre többen nyitottak a környezetbarát anyagokból készült termékekre. Egy ilyen újdonság például az országban csak nálunk kapható PushCleanTM törlőkendőcsalád – hangsúlyozza Kis Nándor.

Ki korán kel…

Az ajándék értékének meghatározása jellemzően a célcsoport, az ügyfelek potenciálja vagy tényleges költése szerint történik.

– Számunkra, mint reklámajándék-forgalmazók számára is nagy örömet okoz, amikor az ügyfelek mernek az emblémázási lehetőségekkel kreatívan élni. Például a műanyag tollra négyszínes környomott logót kérnek. Ha egy hűtőtáskára egy sokszínes nyomat kerül, egy divatos motívum és a logó. Ezek azok a termékek, amelyeket az „ezt én is elfogadnám” kategóriába sorolunk – avat be a részletekbe Váradi Éva, aki szerint éves előre tervezéssel nagyon sok pénzt tudnának spórolni a cégek. Ha egy nagy eseményre jelentősebb mennyiséget terveznek, akkor azt közvetlenül Távol-Keletről, emblémázással együtt tudnák importálni, megspórolva a hazai szitázás, tamponnyomás magasabb költségét és az európai raktárházak hasznát. Ez a megoldás akkor működhet, ha rendelkezésre áll a 3-4 hónap szállítási határidő. A Golding tájékoztató jellegű, kidolgozott távol-keleti beszerzésű árajánlatokat tesz közzé a golding.hu/chinadirect alhonlapjukon.

A kis cégek pedig, ha egész évre előre nagyobb mennyiségű golyóstollat rendelnének ugyanazzal a nyomattal egyszerre, akkor egyrészt a termék árából adott magasabb kedvezményt, másrészt az emblémázás alacsonyabb költségeiből fakadó árelőnyt élveznék. A kulcs az éves marketingterv elkészítése és a hozzárendelt ajándékok korai megrendelése.

– Az újdonságok piacra vezetése lelkesedéssel tölti el csapatunkat. Ilyen az a különleges ceruza, amit most vezetünk be a magyar piacra: ceruza, amelyet el lehet ültetni, amikor már túlságosan rövid és fűszernövény kel ki belőle. Végre egy kreatív és környezetbarát termék – mutatja be legfrissebb árucikküket Váradi Éva.

– Sok marketinges – a korábbi negatív tapasztalatokból okulva – úgy tervezi, hogy idén korábban kezd neki az év végi ajándékok beszerzésének. Ez már csak azért is jó gondolat, mert így elkerülhetőek a szűk határidőkből eredő problémák – csatlakozik a korábbi felvetéshez Kis Nándor.

Előfordulhat, hogy egy-egy slágertermék esetében a raktárkészlet ideiglenesen kifogy, a cégen belüli egyeztetések, pontosítások elmaradnak, a feltorlódott munkák miatt a logózás tovább tart. A hosszabb időráhagyás bizonyos esetekben lehetővé teszi akár az egyedi gyártást is, ami megfelelő darabszám mellett kedvezőbb árat is jelenthet, ugyanakkor sok típusprobléma elkerülhető a megfelelő időzítéssel és a reklámtárgy-beszállítóval való folyamatos egyeztetéssel.

Az ajándéktárgy választásánál a lényeg, hogy olyan termék legyen, amelyre ránézve rögtön emlékszik az ember, honnan is kapta. Az a fontos, hogy élményt okozzon, olyan legyen, amely nyomot hagy az emberben.

– Szerintem minden termék örök, ha szeretetből, tiszteletből vagy megbecsülésünk jeléül adjuk, legyen szó egy egyszerű reklámtollról vagy akár egy nagyobb értékű ajándékról. Nekünk az ügyfeleink és az ügyfeleink ügyfelei is fontosak. Minden félnek pozitív élményt szeretnénk nyújtani szolgáltatásainkkal és az általunk készített termékekkel – összegzi szakmai hitvallását Kracsó Alexandra.

Mindehhez a partnerkapcsolatok ápolása, a megfelelő beszállítók, alvállalkozók megtalálása és a pozitív, hosszú távra szóló viszony kialakítása elengedhetetlen. Ugyanakkor a szakértő, motivált, elkötelezett munkatársak a siker másik tényezője.

Kapcsolódó cikkeink