Ajándékok a golyóstolltól az olimpiáig
2008 óta jelentős átrendeződés tapasztalható a reklámajándék és üzleti ajándék piacának vásárlói összetételében. A multik vásárlásai akkor jelentősen visszaestek, és lassan épültek fel újra. Mára pedig a kkv.-k is rátaláltak a reklámajándékra mint a marketing eszközére. Felismerték, hogy kis költségvetésből leghatékonyabban a reklámajándékkal lehet a legpontosabban célozni és a leghosszabb marketinghatást elérni.
A reklámajándék összefoglaló kategória, mely nagy vonalakban a promóciós cikkeket (szórótermékek) foglalja magában, valamint a „megköszönő” ajándékokat (üzleti ajándékok), melyek az együttműködést hálálják meg az üzleti partnernek. Az üzleti ajándék is a marketing része, ezért feliratozása kulcsfontosságú. Ha minőségi kategóriát képvisel, akkor bekerül és bent is marad az üzleti partnerünk személyes életterében, így márkánk, cégünk neve, üzenetünk akár több évig szeme előtt marad.
A reklámajándék-piac tradicionálisnak tekinthető, hiszen végeredményben megfogható, hétköznapi, fizikai igényeket kielégítő tárgyakat jelent. Ezek a termékek kinézetükben tükrözik a trendeket, illetve funkciójukban szolgálják ki azokat. A fő trendet az elektronikai cikkek kiegészítői jelentik: tartalékakkumulátorok (powerbank), pendrive-ok, tokok, hangszórók és mindezek kombinációja folyamatos változásban, fejlődésben. Ez a növekvő szegmens azonban még mindig elenyésző a hagyományos termékekhez képest. A golyóstollat szeretjük még mindig hozni-vinni-fogni, akkor is, ha már alig írunk vele.
Kapcsolat szÉpítők
– Amit még nem ismertek fel a nagyok sem, hogy az ügyfélszolgálatokra kitett tollak eltűnése nem veszteség, hanem nyereség. Hogy az nem irodaszer, hanem reklámhordozó, így az a dolga, hogy terjedjen. Nem kellene leláncolni. A szóróajándékkal nem spórolni kell, mert ha fogy, az azt jelenti, hogy tetszik az embereknek, szívesen használják, így az üzenetünket saját akaratukból terjesztik – hangsúlyozza Váradi Éva, a Golding Reklámajándék Kft. beszerzés- és marketingigazgatója.
A táskákból pedig soha nem elég itt sem. Népszerű a hagyományos funkciójú termékek újszerű, öko-, színes anyagokból történő gyártása. A textilkínálatban pedig az olyan minőségek megjelenése, amelyek akár a kiskereskedelmi hálózatban is megállnák a helyüket. A szezonalitás mindig is jellemző volt erre a piacra. Azonban az a trend, hogy a cégek a költéseik nagyobb részét karácsony környékére időzítették, megfordulni látszik. Az utóbbi pár évben már nem annyira markáns a karácsonyi szezon szerepe. Évközben már nagyobb arányban vásárolnak promóciós termékeket, mint évvégén. Már több szezon is kialakult az év során, így az április-május-június eleje is fontos tengelynek tekinthető. A cégek felismerték, hogy az ajándékozásban is meg kell találni azokat az általánostól eltérő alkalmakat, amikor mások nem ajándékoznak.
–Teremtsük meg mi magunk az alkalmat, amikor az üzleti partnerünkkel magasabb szintre emelhetjük, építhetjük, szépíthetjük a kapcsolatunkat. Nem futószalagon leszünk mi egy a sok közül, aki beadja az ajándékát a karácsony előtti őrületben – vallja Váradi Éva.
Kreatív promóciós ajándék minden alkalomra
Az elmúlt időszakban inkább az volt a jellemző, hogy egy adott költségkeretet átgondoltabban, hasznosabban költöttek el az ügyfelek. Régebben a gyakorlat az volt, hogy egy, maximum két terméket vettek egy adott promócióhoz. Mostanában inkább több terméket vásárolnak az adott keretből, alacsonyabb értékben, de nagyobb darabszámban.
– Tapasztalatunk szerint szórótermékeknél a kisebb, de jobban emblémázható termékeket vásárolják a partnerek, olyanokat, melyek nemcsak a dekoráció szerepét töltik be, hanem valamilyen használati értékkel is rendelkeznek. Nyáron ilyenek például a szemüvegtörlő kendők, a napszemüvegek, hűtőmágnesek. Lényeges szempont, hogy egy olyan promóció esetén, ahol a hostesseknek osztogatniuk kell a promóciós termékeket, kis helyen elférjenek, és könnyen lehessen mozgatni őket. Nem promóciós vásárlások esetén, például karácsonykor vagy céges családi nap esetén, továbbra is fontos szempont, hogy a terméknek funkciója legyen, és hasznosnak is bizonyuljon. Azonban itt nagyobb hangsúlyt fektetnek a megbízhatóságra és a minőségre. Jellemzően kevesebb, de nagyobb értékű terméket vásárolnak ilyenkor – tájékoztat Sauer Győző, az Absolut Gift értékesítési igazgatója.
Az Absolut Gift folyamatosan ügyel arra, hogy a partnerei számára olyan egyedi megoldásokat biztosítson, melyek kivitelezésükben visszaadják a reklámozni kívánt terméket vagy márkát. Az ilyen termékek kitalálásához és megvalósításához azonban időre van szükség. A partnereknek is meg kell érteniük, hogy ez időigényesebb folyamat, de a végeredmény teljesen más lesz, mint azok a standard termékek, melyekre felkerül a cég logója.
– Az év elején gyártottunk egy egyedi edényfogó kesztyűt az egyik partnerünk számára. Két kérésük volt. Egyrészt, hogy a termék legyen maximálisan hőálló, másrészt, hogy az általuk képviselt márka logójának a formáját kövesse a kesztyű körvonala. Az első mintapéldány elkészítése három hetet vett igénybe, és nem lett teljes mértékben kielégítő. A következő mintapéldány egy hét alatt készült el, és sikeresnek bizonyult. A gyártás két hét alatt lezajlott, és nagyon kedvező volt a fogadtatása. Ezzel szemben egy teljesen standard terméket egy hét alatt le lehetett volna szállítani emblémázva – mutatja be egyik sikeres fejlesztésüket Sauer Győző.
Katalógus vagy webáruház?
A reklámajándék-szakma jövőjének nagy kérdése, hogy meddig fogják a kínálatukat katalógusokban bemutatni. A 80-as évektől terjedt el a katalógusok szerkesztése és kiküldése a cégek részére. Ez azonban nem környezetbarát, és nem nevezhető költséghatékonynak sem.
– A webáruházunk sokkal többet tud már, mint amennyit a katalógusba bele tudnunk nyomtatni. Ha csak annyit említek, hogy a webáruházunkban a termékek ára és emblémázási költsége tetszőleges technológiával és a nyomott színek számával azonnal kikalkulálható mennyiségi sávok szerint, akkor azzal jól érzékeltetem a minőségi ugrást. Ami már megtörtént, azonban még egyik nagy piaci szereplő sem merte elkiáltani magát, hogy a király meztelen. A mi célunk, hogy egyre nagyobb mértékben a webáruházunk felé irányítsuk a vevőinket, ezáltal hatalmas munkaerőt, -időt és anyagot takarítsunk meg. A nagy kérdés, hogy mi fogja megkülönböztetni a katalógus nélküli világban a kicsiket a nagyoktól – mutatja be cégük terveit Váradi Éva.
Az Absolut Gift a klasszikus BTL-elemek közül a szakmai magazinokban való megjelenést alkalmazza termékeik népszerűsítésére, és hírlevelekben küldik ki a tájékoztatást a partnereik részére az időszakos kedvezményekről és piaci újdonságokról.
– A Trade magazin stratégiai partnereként rendszeresen jelen vagyunk a Business Daysen, továbbá évente 1-2 alkalommal szponzorként és kiállítóként veszünk részt az általuk megrendezett rendezvényeken, és kapcsolati tőkénk segítségével keresünk meg további potenciális partnereket – teszi hozzá Sauer Győző.
Csak nekik! Csak most!
Az üzleti ajándékozás egyik formája az incentive utazás, melynek megszervezése sok körültekintéssel és felelősséggel jár. Nem könnyű kiválasztani a megfelelő helyszínt, és nehéz összeállítani a mindenki számára tetsző programot. Nehéz megfelelni a sokféle elvárásnak, dönteni ismeretlen helyszínek között. Kevés olyan üzletág van, ahol ilyen nagy szerepet játszik a bizalom, a megbízható partnerkapcsolat és a korrekt üzleti magatartás, mint az incentive utaztatás területén.
A TENSI több mint 20 éve foglalkozik minőségi utaztatással belföldön és külföldön egyaránt. Filozófiájuk a kezdetektől változatlan: nem szeretnének az árversenyben részt venni, inkább minőségi szolgáltatást kívánnak nyújtani optimális áron, garantálva ezzel vendégeik visszatérését.
– Kétségtelen, hogy az elmúlt időszakban visszaestek az incentive utaztatások, de az elmúlt két évben megfigyelhető az a tendencia, hogy a cégek felismerték, az adóterheket is figyelembe véve és vállalva mégis megéri befektetni az ilyen típusú ösztönzésbe – mutatja be az üzletág jelenlegi helyzetét Boros József, a TENSI Kft. ügyvezetője.
Egy sikeres incentive utazás sikerének záloga nem elsősorban pénz kérdése. Sokkal inkább a kreativitás, a szakmai tudás, a profi előkészítés és lebonyolítás a fontos. A célországoknak csak a költségek szabnak határt. Általánosságban elmondható, hogy a megbízók keresik az egyedi helyszíneket kerülve a hagyományos turistaközpontokat. S emellett egyszeri, megismételhetetlen élményekre vágynak. A választás fő szempontjait a biztonság, a kreativitás és a gasztronómia jelentik. Az ügyfelek körében továbbra is népszerűek a hazai programok, a buszos túrák a szomszédos országokba, vagy akár az idei olimpia is. Ez utóbbi esetében például a meghívottak személyesen találkozhattak sportolókkal, és részt vehettek egy, a részükre szervezett miniolimpián is a Copacabanán.
– Minden utazás újabb kihívást jelent, hiszen a szakmai rutin mellett mindig megújuló ötletek, kreatív gondolatok szükségesek ahhoz, hogy a megrendelő cégre, személyre szabottan a megszokottól eltérő szolgáltatást nyújthassunk – hangsúlyozza Boros József.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >