Ajándékcsomagok: a karácsony sztárjai

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 08. 28. 15:38

Ahogy közeledik a karácsony, az FMCG szektorban működő vállalatok számára elengedhetetlen a jól megtervezett és vonzó ünnepi csomagok kínálata, amelyek mind a food, mind a non-food kategóriában kiemelkedő szerepet játszanak az év végi forgalom növelésében. Az ízlésesen összeállított ajándékcsomagok nem csupán az értékesítést ösztönzik, hanem erősítik a márkahűséget és fokozzák a vásárlók elégedettségét is.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

Tóth Péter, a L’Oréal Magyarország trade marketing managere azt tapasztalja, hogy a fogyasztókat nagyrészt az árak és a kedvezmények befolyásolják, ami leginkább a magas inflációs környezetnek köszönhetően alakult ki. Továbbá a rohanó és leterhelt világban az emberek gyors, egyszerű és hasznos opcióra vágynak, mint amilyet akár egy kozmetikai karácsonyi csomag tud nyújtani közeli és távoli ismerősöknek egyaránt.

Tóth Péter
trade marketing
manager
L’Oréal Magyarország

– Csomagjainkra a figyelemfelkeltő, esztétikus és praktikus megjelenés jellemző, kialakításuk során az egyensúlyra törekszünk, amelyet a piaci igények is tükröznek. Összeállításainkból sosem maradhatnak ki ikonikus termékeink, és legfőbb innovációink is megjelennek bennük, ezáltal szélesebb vásárlói igényt tudunk kielégíteni. A sikerhez mindkettőre szükség van, ugyanis a vevők gyakran keresik a klasszikus csomagjainkat, mint a Garnier micellás víz érzékeny bőrre + dezodor csomagot, de az újdonságokra is kíváncsiak, melyek alapját a népszerű összetevők képezik, mint például a C-vitamin – avat be a szakember.

Tavaly az Elseve Hyaluron plump és a Garnier micellás víz érzékeny bőrre + dezodor kompozíciók voltak a legkedveltebbek. A vállalatnál 2024-ben növekedésre számítanak, mivel egyes csomagjaik újra átgondolt designt kapnak, illetve a korábbinál is nagyobb mértékben igyekeztek a hasznosság elvét is figyelembe venni.

– Folyamatosan szem előtt tartjuk fogyasztóink igényeit, így tudjuk számukra a legjobbat nyújtani ajándékcsomagjaink megalkotása során – jegyzi meg Tóth Péter. – Minden évben változatos kínálattal készülünk a karácsonyi idényre, hogy minél szélesebb kör találja meg szeretteinek és magának a tökéletes csomagot, legyen szó női vagy férfi szépségápolásról. A gondosan összeválogatott megoldásoknál kiemelt figyelmet fordítunk a legkeresettebb termékeinkre, amelyeknél egy teljes körű rutint tartalmaznak csomagjaink; ilyen például a Garnier C-vitaminos arcápolási termékcsaládja, vagy az Elseve Hyaluron Plump hajápolási termékcsaládja. Emellett természetesen az idei év innovációi is bekerülnek a csomagok közé, mint az érzékeny bőrűek számára készült Mixa arc- és testápolási ajándékcsomagja, vagy az Elseve innovatív glikolsavas Glycolic Gloss kollekciója – sorolja a trade marketing manager.

Karácsonyi csomagjaikat másodkihelyezésekkel és akciós árakkal támogatják.

A karácsonyi csomagoknál az ár-érték arány a legfontosabb, hiszen a beszerzések túlnyomórészt előre tervezettek

Élmezőnyben a saját márka

A 2023-as év végi időszak kiemelkedően jól sikerült a Rossmann számára. Csökkentették a klasszikus ajándékcsomagok számát és kihelyezési felületét, míg az így felszabaduló helyekre exkluzív szettek, adventi kalendáriumok és karácsonyi élelmiszerek kerültek.

Horváth Tamás
senior beszerző
Rossmann Magyarország

– A szezonális élelmiszerek mutatták a legnagyobb növekedést, míg az ünnepi szortimentben a kozmetikai csomagok és a non-food kategória dominált. Mind a forgalom, mind az eladott darabszámok emelkedése visszaigazolta a változtatás szükségességét – ismerteti Horváth Tamás.

A Rossmann Magyarország Kft. senior kategória managere szerint karácsonyi csomagokat legtöbben a szűk családnak adnak ajándékba. A választásnál az ár-érték arány a legfontosabb, hiszen a beszerzések ezen a területen túlnyomórészt előre tervezettek. Az impulzivitást az igazán jó ajánlatok és dekoratív árak képesek serkenteni; ilyenkor nem ritka, hogy a vásárlók maguknak is vesznek csomagot.

– Minden évben a deo, tusfürdő, fürdő kiegészítő csomagok fogynak a legjobban, így ezeket nem lehet kihagyni egy szezonális választékból. Ezenkívül mindig azok a csomagok a kedvencek, amelyeknek alapárucikkei a normál szortimentben is jól teljesítenek. Ezek biztosan ott lesznek a szortimentben, és ezektől várjuk a legjobb eredményt is. Értékben és darabszámban is még mindig a klasszikus nagy brandek csomagjai a legsikeresebbek. Ugyanakkor sokan keresik az újdonságokat, az olyan impulzív csomagokat, amelyek nem voltak a korábbi években, vagy olyan exkluzív ajánlatokat, amelyeket nem talál meg minden kereskedő szortimentjében. Tudatosan koncentráltunk tavaly is erre, és ezen az úton szándékozunk továbbhaladni idén is – fejti ki Horváth Tamás.

Mint mondja, a 2023-as évük meghaladta az elvárásaikat mind darabban, mint értékben. A növekedés motorját elsősorban az exkluzív, illetve a közepes és drágább, 3-5 ezer forintos csomagok erősödése jelentette. Szintén nagyon jól szerepeltek a saját márkás ajándékcsomagok is, ezek is az eladási toplista élmezőnyében vannak.

– Idén is, mint minden évben, a Rossmann saját akciós kiadványa jelenti a legerősebb behívó erőt. Ezen nem szeretnénk változtatni. Kiemelt boltjainkban koncentráltan kerülnek kihelyezésre a szezontermékek, displayk, így egyfajta ünnepi piacteret létrehozva kívánjuk fokozni a vásárlás meghitt hangulatát. Az eladóterületek korlátozottsága miatt azonban ez csak limitált számú üzletben tud megvalósulni – vetíti előre a senior kategória manager.

Az eladási adatok alapján egyértelműen a klasszikus csomagok az eredményesebbek

Lehetőség a magyar márkáknak

A dm 2023-ban közel 280-féle karácsonyi csomagot kínált, a kozmetikai verziók mellett az élelmiszer – tea, csokoládé és méz –, valamint a textilváltozatok is nagy népszerűségnek örvendtek.

Fehér Nóra
szortimentmenedzser
dm

– Amennyiben ezt a teljes szortimentet vizsgáljuk, mind eladott darabszámban, mind forgalomban fejlődést tudtunk elérni. A dm-ben a női csomagok továbbra is a karácsonyicsomag-eladások közel felét adják, a férfi csomagok az összeladás közel negyedét teszik ki, az élelmiszercsomagok meghaladják ötödét, a maradékon pedig a gyerek- és textilcsomagok osztoznak – részletezi Fehér Nóra, a dm Kft. szortimentmenedzsere.

Különösen kedveltek azok a szettek, amelyek valamilyen plusz ajándékot rejtenek, ezek közül is kiemelkednek a neszesszeres, gyertyás és a sportolással kapcsolatos meglepetést tartalmazó csomagok.

Fehér Nóra arra is rámutat, hogy a karácsonyi csomagok vásárlásának időzítésében visszarendeződés látszik, míg a COVID idején kevesebben hagyták az utolsó pillanatra a vásárlást, úgy 2023 novemberében az előző évhez képest még sokan kivártak a szenteste előtti napokig.

A dm karácsonyi kínálatának felépítése során a legfontosabb céljuk, hogy mindenki találjon árfekvésben és összetételben is olyan csomagot, amit szívesen ajándékoz saját magának, barátainak, családjának.

A drogériavásárlók körében az eladási adatok alapján egyértelműen a klasszikus csomagok az eredményesebbek. A gyártók piacra dobják a jól bevált illatokat, formátumokat tartalmazó csomagjaikat, azonban minden évben készülnek az aktuális évi innovációjukat tartalmazó típusokkal is. A hagyományos készletek főként szappant, tusfürdőt, dezodort tartalmaznak, de a kínálatban találkozunk hajápolással, sminkeléssel kapcsolatos szettekkel is.

– A dm-ben nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy karácsonykor bemutatkozási lehetőséget biztosítsunk magyar márkáknak, és az állandó kínálatunkban elérhető exkluzív márkák is megjelenjenek ünnepi ajánlataink között. 2023-ban több mint 30-féle dm márkás csomagválasztékkal készültünk, kínálatunkban elérhető volt számos Balea, Alverde, dmBio és Ebelin csomag. A kereslet a dm márkás csomagok mellett a dm márkás adventi kalendáriumok iránt is évről évre nő, 2024-ben a női kalendáriumok mellett a Balea Men férfiaknak és a Dein Bestes kutyáknak szóló naptárakat is visszavezetjük kínálatunkba – tájékoztat a szortimentmenedzser.

A csomagokat a dm magazin aktuális számaiban, a dm.hu weboldalon és applikációban hirdetik majd, illetve a dmLIVE Shopping adásaiban október 30-án adventi kalendáriumokat, december 4-én pedig karácsonyi csomagokat mutatnak be. //

 

Ünnepi ragyogás: a karácsony szépségápolási slágertermékei

Az év végéhez, karácsonyhoz közeledve egyre többen keresnek karácsonyi ajándékot szeretteik számára. Ebben az időszakban nagyobb hangsúlyt kapnak a szépségápolási csomagok mellett a bőr- és hajápolási termékek, parfümök és dekorkozmetikai termékek, melyek széles választékában mindenki megtalálhatja a tökéletes ajándékot.

Karácsonyi ajándékcsomag

Vendégszerző:
Horváth Zsófia
junior analytic insights associate
NielsenIQ

Egyszerű és praktikus választás lehet egy-egy szépségápolási csomag, melyekből mindig nagy a választék a boltok polcain. A különböző piperecikkeket tartalmazó készletekből a magyar fogyasztók 2023. október és 2023. december között közel 2 millió darabot vásároltak, amelyekre összesen 5,5 milliárd forintot költöttek a kiskereskedelemben. Értékben a kategória – a 9%-os átlagos árszínvonal-emelkedésnek köszönhetően – 4%-kal gyarapodott, mennyiségben viszont 4%-kal kevesebb csomag fogyott a 2023-as szezonban. A beszerzési időszak kicsit kibővült ezen termékeket tekintve, hiszen a 2022-es évben a karácsonyi vegyi árucsomag-eladások 89%-a az október–decemberi időszakban zajlott. Ezzel szemben 2023-ban ez az időszak már csak az eladások 86%-át tette ki.

Az NIQ kiskereskedelmi indexéből kiderül, hogy a karácsonyi ajándékcsomagok forgalmát tekintve két meghatározó üzlettípus van. Az értékbeli eladások több mint fele a drogériákban koncentrálódik, míg a hipermarketek a forintban mért forgalom több mint egyharmadát teszik ki. Ha célcsoportok szintjén vizsgáljuk a piacot, azt láthatjuk, hogy a férfiaknak (45%) és nőknek (49%) szánt csomagok közel azonos súllyal vannak jelen a kategóriában. A maradék 6%-on a gyermekeknek szánt és az egyéb pakkok osztoznak.

Parfüm

A parfümeladások kicsivel több mint 40%-a a karácsonyi szezonban történik, ami mutatja, mennyire gyakori ajándék a fa alatt. 2023. október és december között csaknem 85 ezer liter parfüm 9 milliárd forintot meghaladó értékben került a magyar vásárlók kosaraiba. Ez értékben 13, mennyiségben 23%-kal több, mint az előző év azonos időszakában. Értékben és mennyiségben is több női parfüm fogy, a parfümeladások 57%-át a nőknek, míg 43%-át a férfiaknak szánt termékek generálták.

A parfümpiacon is megfigyelhető a nagyobb kiszerelések felé való elmozdulás. Míg a 16–50 ml-es termékek értékbeli részesedése csökkent, addig a 51–100 ml-es termékek egyre nagyobb részt hasítanak ki a parfümeladásokból. A parfümök piacát egyébként is a gyártói márkák uralják, azonban a karácsonyi időszakban még inkább a márkás termékeket keresik a fogyasztók és visszaesik a saját márkák részesedése.

Férfi kozmetikumok

Bár a piperetermékek a nők körében örvendenek nagyobb népszerűségnek, a férfiakat is lenyűgözhetjük különböző termékekkel, mint az arcszeszek, a borotválkozás előtti szerek és a borotvakészülékek. A 2023-as karácsonyi szezonban ezek közül a borotválkozás előtti szereké volt a legnagyobb értékbeli forgalom, 943 millió forint. Ezután következtek az arcszeszek minimálisan elmaradva, szintén 943 millió forintnyi forgalommal, borotvakészülékekből pedig 466 millió forintért vásároltunk be. Borotválkozás előtti termékekből, valamint borotvakészülékekből is több fogyott értékben, 6 és 12%-kal, a borotválkozás utáni szerek eladása viszont 1%-kal visszaesett.

Az említett kategóriák mellett még számos szépségápolási termék iránt megnő a kereslet a karácsonyi szezonban. Az arcápolók, arcmaszkok és testápolási termékek forgalmának is több mint 30%-a az október–decemberi időszakban generálódik. Emellett jelentősen megélénkül a decemberi hónapban a dekorkozmetikai termékek, habfürdők, dezodorok és tusfürdők eladása is. A karácsonyi időszakban a fogyasztók jobban előtérbe helyezik a minőséget, és az ünnephez közeledve kicsit visszaesik a saját márkás termékek részesedése. Főként a haj- és arcápolási termékekből fogy több gyártói márkás a karácsonyi szezonban, de a testápolási készítmények esetén is jellemző a saját márkák háttérbe szorulása. 

//

Kapcsolódó cikkeink