Ahonnan a friss laskagomba jön…
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a hazai dinnye és alma mellett idén a gomba népszerűsítését is alapfeladatai közé sorolta, ezért a gombatermelők képviselőivel, illetve a kereskedelmi láncokkal közösen indított kampányt. Ehhez a horeca-szektor partnereként a METRO is örömmel csatlakozott, hiszen friss zöldségkínálatában a gombák eddig is nagy szerepet kaptak. A témáról a METRO egyik legnagyobb gombatermelő partnerével, Somosné Nagy Adriennnel, a Pilze-Nagy Kft. tulajdonosával és vezetőjével beszélgettünk.
A METRO célja, hogy a hazai vendéglátás igényeit ebből az ízletes és egészséges alapanyagtípusból, a gombából is minél széleskörűbben kiszolgálhassa. Kínálatában az elterjedtebb fajták mellett, mint a csiperke, a laska vagy a portobello, olyan zamatos változatok is megtalálhatók, mint a rókagomba vagy a vargánya. Ám elérhetők a különleges ázsiai gombafajták is, és az áruházak polcairól a fűszerként használatos, gourmet szarvasgomba sem hiányzik. Ehhez természetesen nélkülözhetetlenek a hosszú távú, kölcsönös előnyökön alapuló beszállítói kapcsolatok – ilyen a Somosné Nagy Adrienn-nel kialakított is.
– Mi adta az ötletet, hogy gombatermesztésbe fogjon?
A kilencvenes évek elején Kecskemét környékén a laskagomba-termesztés már ismert volt, aminek az alapját a Zöldségtermesztési Kutató Intézetben több mint két évtizede tartó kutatómunka adta. Édesapám rövid ideig a kutatóintézetben dolgozott és laskagomba-kereskedelemmel foglalkozott. Az ötletért tehát nem kellett nagyon messzire menni.
– Milyen fajtákat termesztenek, és miért azokat?
A Kecskemét melletti 10 hektáros majorságunkban közel 1 millió kg kései laskagombát termesztünk, emellett sárga, barna laskagombát és egyéb farontó gombákat is. Ezekre a fajtákra a helyi adottságokon kívül azért esett a választásunk, mert a laska rendkívül pozitív élettani tulajdonságai, gyógyhatása egyre ismertebbé és nyilvánvalóbbá váltak.
– Melyek a gombatermesztés kulcspontjai?
A gombák különleges élőlények, a növényektől eltérően nem fotoszintetizálnak, szerves anyagok lebontásával nyerik tápanyagaikat és energiájukat. Ebből adódik, hogy a gombatermesztés nem termőföldhöz kötött, hanem speciális, könnyen bomló növényi maradékokat (legtöbbször szalmát) tartalmazó táptalajon történik. Mivel a gomba igen érzékeny, és nagyon hamar reagál az őt körülvevő környezeti körülményekre, elengedhetetlen, hogy a termesztőhelyiségekben a levegő hőmérsékletét, páratartalmát, a légmozgást és a fényviszonyokat is folyamatosan kontrolláljuk.
– Mitől lesz jó a termés?
Fontos a szedés időpontjának megfelelő megválasztása, valamint helyes és minél rövidebb ideig tartó tárolása. A friss gomba ugyanis csak 7–10 napig tárolható. Célunk, hogy a hűtőházunkba bekerült áru 24 órán belül eljusson vevőinkhez
– Hogyan járul vállalkozásuk sikeréhez a METRO-val kötött partneri viszony?
Közel 1 millió kg friss gombát értékesítünk, de felismerve a fogyasztói szokásokat és igényeket, évek óta azon dolgozunk, hogy egy folyamatosan bővülő feldolgozott termékpalettát is létrehozzunk. Ezért született meg az igazi kulináris élményt nyújtó, több ízesítésben – pl. Tokaji, Zöldséges, Paprikás, Shiitakés, Magyaros – is kapható laskagomba-pástétom. A feldolgozott termékek skáláját a közeljövőben szárított gombákkal kívánjuk bővíteni. Cégünk 2014 óta ápol jó kereskedelmi kapcsolatot a METRO-val, ami az eltelt évek alatt egy egymást segítő, a piac bővítését célzó együttműködéssé vált, kereskedelmi politikájuk lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztók széles körét elérjük a termékeinkkel. Sokat segít nekünk az áruházi figyelemfelhívás, a jól időzített akciók, ezek forgalomnövelő hatását szinte azonnal érezzük.
– Mennyi gombát kellene ennünk és melyek a legkedveltebb fajták?
Mi, magyarok átlagosan évente mindössze 1,5 kg gombát fogyasztunk. Ennek a számnak minimum meg kellene duplázódnia, legfőképp az egészségünk megőrzésének érdekében. A magyar fogyasztók toplistája elején a csiperkegomba áll, ez után következik csak a laskagomba, melynek számos előnyös tulajdonsága még a csiperkén is túltesz.. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >