Agrárkamara: az élelmiszerlánc-felügyeleti díj emelése kiszoríthatja a magyar beszállítókat
Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj drasztikus emelése kiszoríthatja a magyar beszállítók termékeit a boltokból a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szerint.
Az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében a NAK felidézi, hogy az élelmiszer-termékpályát érintő olyan kormányzati, illetve országgyűlési döntések születtek vagy állnak kidolgozás alatt, amelyek a belföldi élelmiszer-feldolgozással foglalkozó vállalkozásokat és azokat a mezőgazdasági – elsősorban kertészeti – termelőket is érintik, akik beszállítói a kiskereskedelmi láncoknak.
„Nem vitatva a kormányzat szándékait, az ágazat szereplői attól tartanak, hogy ezen intézkedések negatív gazdasági hatása leginkább a beszállítókat fogja érinteni, mivel a piac logikája szerint racionális megoldás a teher kompenzálására a kiskereskedő által alkalmazott árrés növelése” – vélekedik a NAK.
Mindez az olcsóbb importtermékek súlyának növelésével, illetve a magyarországi beszállítók nyomás alá helyezésével járhat az átadási áraik csökkentése érdekében. Ez elsősorban a kisebb magyar cégeket hozhatja abba a helyzetbe, hogy nagyobb mértékű árcsökkentést is eltűrjenek annak érdekében, hogy a polcokon tarthassák termékeiket.
Az intézkedés érdemben veszélyeztetheti a magyar élelmiszeripar és a mezőgazdaság egyes ágazatainak – például a zöldség-gyümölcs szektor – jövedelemtermelő képességét.
Mindezek fényében a NAK javasolja, hogy a kormány tegye egyértelművé: az élelmiszerlánc-felügyeleti díj emelése a kiskereskedelmi láncok terheinek növekedését célozta, és nem fogadható el annak bármilyen mértékű áthárítása a fogyasztóra vagy a termék beszállítóira.
Ezt alátámasztandó a kormány helyezze kilátásba, hogy a kiskereskedelmi láncok árkialakításának gyakorlatát figyelemmel kíséri, és minden lehetséges eszközt felhasznál, ha azt észleli, hogy a láncok megpróbálják áthárítani a terheket a termékpálya más szereplőire – áll a közleményben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >