Adózási ki mit tud Kelet-Közép-Európában
A nemzetközivé vált üzleti környezet és a zömében nemzeti jellegű adórendszerek közti ellentmondásra hívja fel a figyelmet a PricewaterhouseCoopers legújabb, kelet-közép-európai országok adózási törvényeit összefoglaló jelentése. Az országok saját nemzeti törvényeik alapján vetik ki a tőke- és személyi jövedelmekre az adót, sokszor figyelmen kívül hagyva a befektetések, az üzlet nemzetközi voltát. Az eredmény pedig a kettős adózáshoz, a különböző adótörvények alkalmazásából eredő ellentmondásos helyzetekhez, vagy éppen az adózási költségek növekedéséhez vezet.A versenyképesség egyik kulcsszava változatlan maradt, ez pedig a költséghatékonyság. A költségek között azonban szinte kivétel nélkül az adózási költségek szerepelnek, amit csak előrelátó tervezéssel lehet mérsékelni. De hiba lenne a nemzetközi adótervezést pusztán az adócsökkentéssel azonosítani. A lehetőségek számbavétele elsősorban optimalizált növekedést tesz lehetővé a cégek számára hosszú távon úgy, hogy a lehető leghatékonyabban alakítja ki a vállalati struktúrát az egyes országok között.
Az alany keresése
Az adóteher meghatározásakor nem érdemes rögtön az adókulccsal kezdeni. A későbbi adóterhekről sokkal többet árul el a honi szabályozás eleje, pontosan szólva az, hogy ki az adó alanya, vagyis ki kötelezett adófizetésre? Kik tartozhatnak a kivételek közé, és milyen máshol teljesített adókötelezettséget lehet figyelembe venni, vagy éppen figyelmen kívül hagyni.
Nagyon fontos már a befektetés elején tisztázni, hogy a befektető rezidens országának, illetve a befektetésre kiválasztott országok adótörvényei között milyen kapcsolat jött létre? Van-e a két ország között bármilyen, a kettős adóztatás elkerülését szolgáló egyezmény, illetve a két adórendszer egymással milyen kapcsolatban van? Ráadásul az írott törvényszöveg és a napi gyakorlat is adhat félreértelmezésre okot, amivel jobb minél előbb szembesülni.
Jártasság a helyi viszonyokban
Egy üzleti vállalkozás indítása, fenntartása, növekedése vagy éppen megszüntetése más-más üzleti stratégiát követel, ugyanez kell, hogy tükröződjék az adótervezésben. Egy új befektetés esetén a helyszín kiválasztásában alapvető a helyi adóviszonyok alapos ismerete: például nem mindegy, hogy a veszteségleírása milyen módon mehet végbe? A cash-flow-elemzéseknek pedig tekintettel kell lenniük például a profitrepatriálást elősegítő vagy éppen gátló adórendelkezésekre. Minden nemzet adóhatósága saját országának adóbevételeit akarja maximalizálni, vagyis nem árt előre felmérni, milyen a viszonya a nemzetközi és a külföldi adószabályoknak, lehet-e és mikor esetleg nemzetközi megállapodásokat alkalmazni, illetve milyen változások várhatók?
Az érem kapható oldala
Az első fázisban, a helyszín kiválasztásakor azonban nemcsak a fizetendő vagy elengedett adóra, hanem esetleg az elérhető támogatásokra sem árt figyelni. A kelet-közép-európai országok többsége egyébként különböző adócsökkentő kedvezményeket kínál, beruházásokhoz nyújt támogatást, sőt egyéb állami segítséget is ajánl a külföldi befektetőknek elsősorban a preferált területeken, például a kutatás-fejlesztés területén, vagy éppen a környezetvédelmi fejlesztésekkor. A tervezéskor tehát a fizetendő adók mellé a másik oldalra a kapható segítség kerül, akár beruházási, akár foglalkoztatási kedvezményről van szó.
L. M.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >