Adomány, ajándék is lesz az áruházláncoknál az élelmiszerekből
Az OKSZ tagvállalkozásai (az ALDI, AUCHAN, LIDL, PENNY, METRO, SPAR Magyarország, TESCO) hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a kereskedelmi forgalomban el nem adott, de még biztonságosan fogyasztható élelmiszert időben megmentsék, adományozzák vagy más módon hasznosítsák, megelőzve, illetve csökkentve az élelmiszerpazarlást.
Bár Magyarországon 2016 és 2019 között 4%-kal csökkent az egy főre eső éves élelmiszerhulladék mennyiség, az jelenleg még mindig hozzávetőlegesen 65 kg/fő.
A FUSIONS 2016-ban készült, az Európai Unió 28 tagállamára vonatkozó becslése szerint a keletkezett élelmiszer-hulladékok legmeghatározóbb hányada, 53%-a a háztartásokban keletkezik. Adataik alapján elmondható, hogy az élelmiszer-hulladékok 19%-a a feldolgozóiparban, 12%-a a vendéglátás és közétkeztetés szektorában, 11%-a az elsődleges termelői ágazatban keletkezik, míg a kereskedelemben csupán 5%-a˟ (Forrás: NÉBIH).
Az előbbiek is jelzik, hogy a kereskedelemben megfelelő odafigyeléssel sok élelmiszer megmenthető. Az áruházláncok már évekkel ezelőtt kidolgozták azokat a módszereket, melyek segítségével az élelmiszerek megmenthetők és megfelelő szervezéssel adományként eljuttathatók a rászorulók részére, vagy más módon hasznosíthatók. A karácsony közeledtével a láncok az adományozásra különösen nagy figyelmet fordítanak.
A megmentett élelmiszerek kezelésében, gyűjtésében, szoros és igen hatékony együttműködés alakult ki az ebben szerepet vállaló szervezetekkel, a rászorulók részére való eljuttatásában pedig a Karitatív Tanács több tagjával is, több száz helyi és nemzetközi karitatív szervezettel.
Magyarországon az OKSZ tagvállalkozásai élelmiszermentő tevékenységük során az élelmiszer-adományozásban szerepet vállaló szervezetek együttműködésével éves szinten mintegy tízezer tonna adománnyal – egyebek mellett zöldség-gyümölccsel, pékáruval – közel 24 millió adag étellel segítik a rászoruló családokat.
Az élelmiszeradományozásban kiemelt jelentősége van annak, hogy a decentralizált szervezésnek köszönhetően térben és időben is rövidek a szállítási utak és annak is, hogy a lokálisan működő szervezetek pontos ismeretekkel rendelkeznek a helyi viszonyokról és igényekről.
Az élelmiszermentés napi gyakorlatában a kiinduló pont az élelmiszer rendelések optimalizálása.
Az emberi fogyasztásra már nem alkalmas élelmiszereket állatmenhelyekhez, állatkertekhez, vadásztársaságokhoz juttatják adományként. Az OKSZ tagvállalkozásainak körében ez több mint háromezer-ötszáz tonna élelmiszert jelent. A már nem adományozható élelmiszer-hulladékot komposztálással, illetve biogáz üzemben is hasznosítják.
Közreműködnek az áruházláncok a vásárlók élelmiszer-pazarlással kapcsolatos ismereteinek bővítésében is, kihasználva a sokakat vonzó nagy eseményeket (tömegsport rendezvények, fesztiválok).
Az élelmiszermentésben közreműködő szervező és karitatív szervezeteknek közvetlenül is juttatnak az áruházláncok pénzadományokat, ennek összege mintegy 300 millió forint.
Az áruházláncok felelősséget éreznek az élelmiszerpazarlás megelőzése, fékezése iránt és jelentős ráfordításaik révén egy gördülékeny, zökkenőmentesen működő, nemzetközi szinten is példamutató rendszert alakítottak ki. A támogatás hatóköre folyamatosan bővül, az OKSZ tagvállalkozásai pedig elkötelezettek a jövőbeni folytatásban, friss terveiket már elő is készítették.
Az áruházláncok és az élelmiszerpazarlás ellen fellépő szervezetek tevékenységének eredményeként az elmúlt években érzékelhetően csökkent a kereskedelemben a hasznosíthatatlan élelmiszerhulladék aránya.
(Forrás:
Kapcsolódó cikkeink
Dr. Kozák Tamás: elvitte a boltok profitját a kiskereskedelmi adó
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) új főtitkára, Dr. Kozák Tamás,…
Tovább olvasom >Megszólalt az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az orosz Mere magyarországi terjeszkedésével kapcsolatban
Sokakat meglepett, hogy egy április eleji hír szerint a szibériai…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb kihívás a fenntarthatóság az élelmiszerbiztonságban
Az agrártárca kiemelten kezeli az élelmiszercsomagolás és a fenntarthatóság közötti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átadták az „Év promóciója 2024”-díjakat
Idén 16. alkalommal került megrendezésre, a Trade magazin szervezésében az…
Tovább olvasom >Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >Megnyitott Esztergom első McDonald’s étterme
A mai napon megnyílt Esztergom város első McDonald’s étterme. A beruházás…
Tovább olvasom >