Mérhetően kelendő a zöldség-gyümölcs
A frissáru piac egyre nagyobb szeletét méri a GfK Hungária. A korábbi, friss húsokat érintő tanulmány után június 28-án a friss zöldség-gyümölcs kategóriára vonatkozó felmérését ismertette a piackutató. Értékben éves szinten 226 millió forintot költenek a magyar háztartások erre a termékcsoportra, ami mennyiségben 1,2 millió tonnát jelent.
Az Agrár Európa Kft adta a termelési háttér ismeretet a GfK Hungária egyedülálló kutatásához, amely a zöldség-gyümölcs fogyasztás és vásárlás részleteit tárja fel. A vizsgált 2000 háztartás vásárlási naplójába 2010 januárjában kerültek be a zöldségek és gyümölcsök, így teljes évre releváns adatok és a belőlük levont következtetések láthattak napvilágot a 88 oldalas, grafikonokkal illusztrált tanulmányban.
Az import aránya elérheti a kereslet 50 százalékát
-2010 fekete éve volt a hazai zöldség-gyümölcs ágazatnak, hiszen 2 millió tonna alá csökkent a termelés és drasztikusan emelkedtek az árak – szögezte le Flórián Zoltán, az Agrár Európa Kft üzletág igazgatója, – de 2011-re már fényesebbek a kilátások. A kiszámíthatatlan kereslet, a kereskedelem szabta kemény feltételek, az időjárás, az import nyomás, a fekete gazdaság nagy, 40 százalékra tehető befolyása, a gyors és gyakori áringadozások, a feldolgozóipar felvásárlásának csökkenése folyamatos kihívást jelentenek. A kedvező adottságok és a termelői piacok nyitásának ösztönzése ellenére csökkenő kapacitással és potenciállal kell számolni az ágazatban. Pedig jelentős tartalékokkal rendelkeznek, ami pozitívan hatna a foglalkoztatásügyre is, de ezek mozgósítására technológiai fejlesztéseket és közös értékesítési szervezetek létrehozását ösztönző és támogató programok szükségesek. Változatlan feltételek mellett a csökkenő trend folytatódik és az import zöldség-gyümölcs aránya elérheti a szükségletek felét is.
Slágertermék a burgonya és az alma
A napi élelmiszerek közül a zöldség-gyümölcs penetrációja a legnagyobb, vagyis majdnem minden – a 4 millióból 3, 956 ezer – háztartás szerez be belőlük. A zöldségek közül a burgonya teszi ki az összes vásárlás 36 százalékát, gyümölcsökből pedig az alma a legnépszerűbb, a teljes szegmens 25 százalékát reprezentálja. Leggyakrabban, a 2010-es évben 20 alkalommal, paprikát vettek a magyar háziasszonyok.
-A friss zöldségek és gyümölcsök teljes megvásárolt mennyiségének a felét a vásárlóknak csak mindössze 16-17 százaléka veszi. Ezek a háztartások a leginkább almát, dinnyét, barackféléket, szőlőt és a burgonyát vesznek. Ők részesítik előnyben a hagyományos piacokat, a zöldségeseket és a kistermelőktől beszerezhető termékeket – mondta Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere
A háztartások 60 százaléka felelős a zöldség-gyümölcs vásárlások 20 százalékáért, vagyis ők kisebb mennyiséget vásárolnak, kedvelik a déligyümölcsöket és a kereskedelmi láncokat, hiper-, szupermarketeket, diszkontokat részesítik előnyben.
A hazai vonzó, ha jó áron mérik
A megkérdezettek 5-ös skálán értékelték a vásárlási döntés tényezőit, ahol a megéri az árát (4,6), jó a minősége (4,5), olcsó (3,9), hazai eredetű (3,8) szempontok végeztek az élen. Önmagában a magyar termék csak a válaszadók 34 százalékának döntő érv, 78% csak akkor választja a hazait, ha jó ár-érték arányt biztosít.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >