A Versenyhivatal is harcol az infláció ellen
Fokozza az infláció letörésével kapcsolatos versenyjogi törekvéseit a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A GVH féléves konzultációsorozatba kezdett annak érdekében, hogy tájékozódjon a piaci folyamatokról és felhívja a gazdasági szereplők figyelmét a versenyjog betartásának fontosságára a jelenlegi inflációs környezetben. A versenyhatóság az egyeztetés-sorozat első eseményén a Magyar Pékszövetséget fogadta.

A versenyjog betartása most különösen fontos
Az inflációs környezet komoly kihívás elé állítja a vállalkozásokat, amelyek sokszor egyes költségeik meredek emelkedésével szembesülnek, amit képtelenek saját áraik emelése nélkül kigazdálkodni. Fontos ugyanakkor, hogy a helyzetet ne rontsa még a verseny korlátozása is, mert az további áremelkedésekhez vezetne, ami egyre nehezebb helyzetbe hozná a fogyasztókat. Az Európai Unió tagállamainak versenyhatóságait, valamint az Európai Bizottságot tömörítő Európai Versenyhálózat (ECN) az ukrajnai háború kitörését követően közös nyilatkozatot tett közzé a versenyjog háborús helyzetben történő alkalmazásáról, amelyet a GVH s irányadónak tekint.
Ezért a nemzeti versenyhatóság féléves konzultációs sorozatba kezdett, amelynek célja, hogy tájékozódjon a piacok folyamatairól és felhívja a gazdasági szereplők, illetve az őket képviselő szövetségek figyelmét a tiszta verseny kulcsfontosságára az infláció megfékezése érdekében.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a konzultációs sorozat elindításával kapcsolatban rámutatott:
„A GVH védi a fogyasztókat és segíti a vállalkozásokat. Infláció idején a versenyjog helyes alkalmazásához elengedhetetlen a piaci szereplők gazdálkodási körülményeinek ismerete. Fontos emellett a vállalkozások versenyjogi tudatosságának erősítése, ha ugyanis összehangoltan hárítják át a plusz költségeiket a fogyasztókra, akkor megsértik a versenytörvényt. Elvárható, hogy a piaci szereplők ehelyett inkább innovatív módon fékezzék a növekvő költségeiket. Az infláció letöréséből mindenkinek ki kell vennie a részét.”
2022. november 29-én, a sorozat első eseményén Bak László, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese a Magyar Pékszövetség vezetőivel folytatott konzultációt az infláció kezelésével kapcsolatos aktuális kérdésekről. A találkozón a GVH elnökhelyettese egyrészt tájékozódott a szövetség, illetve az általa képviselt piaci szereplők jelenlegi helyzetéről és elképzeléseiről, másrészt tájékoztatást adott a versenyjogi szabályokból fakadó lehetőségekről és korlátokról.
Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke kiemelte:
„A vállalkozások legnagyobb problémája jelenleg a bizonytalanság, a kiszámíthatatlanul emelkedő input költségek kezelése. Szakmai információ nyújtással, tendenciák előre jelzésével, a vállalkozásokat segítő pályázati lehetőségek ismertetésével segítjük a sütőipar szereplőit a megváltozott gazdasági környezethez való alkalmazkodásban.”
A GVH ezúton is felhívja a további nehéz helyzetbe került, vagy várhatóan kerülő ágazatok piaci szereplőinek, illetve az őket képviselő szövetségek figyelmét a konzultáció lehetőségére. Az érintettek az inflacioskonzultaciosorozat2022@gvh.hu email címen jelezhetik érdeklődésüket a Gazdasági Versenyhivatal felé.
GVH Sajtóiroda
Kapcsolódó cikkeink
A GVH versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Ryanairrel szemben,…
Tovább olvasom >Újabb vizsgálatot indított a GVH a Booking.com szállásfoglaló platform ellen
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Booking.com B.V…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért
A kiskereskedelmi forgalom júniusi 3 százalékos – éves emelkedése az…
Tovább olvasom >A legnagyobb hazai webshopok oldalainak a karbonlábnyomát mérte meg a magyar startup
Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az…
Tovább olvasom >Tovább erősödött a magyar termék védjegyek szerepe
Az élelmiszerek esetében a vásárlók 86,6 százaléka előnyben részesíti a…
Tovább olvasom >