A vasárnapi zárvatartás 100 milliárdos forgalmat mozdíthat el a kisebb üzletek javára
A magyarok harmadát érintheti különösen érzékenyen a vasárnapi zárvatartás, ennyien vannak ugyanis azok, akik intenzíven vásárolnak a hét utolsó napján. Ők kénytelenek lesznek az általában drágább, kisebb üzletekben vásárolni, melyek forgalma mintegy 100 milliárd forinttal nőhet az idén. A Portfolio és a RICS által közösen, ötödik alkalommal megrendezett Valuation konferencián Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója tartott előadást (Vasárnapi) vásárlási szokások Magyarországon – Tények, számok, trendek címmel.
A portfolio.hu az alábbiakban összegezte a magyar kiskereskedelem főbb jellemzőit:
A magyar vásárlóerő az egyik legalacsonyabb és legegyenetlenebb Európában. A leggazdagabb település a magyar átlag 166%-ából, a legszegényebb a 29%-ából gazdálkodik.
A magyaroknak alig vannak megtakarítási, ellenben hitelei annál inkább. Kétszeres a hitellel rendelkezők aránya. Évek óta csökkenek vagy stagnálnak a háztartások kiadásai, ráadásul a környező országokhoz képest kisebb a kosárméret (az átlagos vásárlás értéke) és alacsonyabb a vásárlások gyakorisága. A rezsicsökkentés pozitívan hatott az alacsonyabb jövedelműek költéseire.
Az elmúlt évek során a nagyobb formátumú üzletek részesedése csökkent a kisebbek javára.
2013-ban 200-220 milliárd forintot tett ki Magyarországon az online kereskedelem, ami a teljes piac 3,5%-át adja. Az online vásárlás csak technikai eszközök terén jelentős, azonban az online kosárméret általában 3-4-szer nagyobb, mint az offline. Az online forgalom országonként máshogy oszlik meg a hét napjai között: itthon a hétfő a legnépszerűbb, a vasárnap a legkevésbé.
A tavalyi évben az offline kiskereskedelemben a vasárnap volt a legkevésbé népszerű nap a maga 10%-os részesedésével. A hipermarketek esetében az egyik legerősebb, a kisebb üzleteknél az egyik leggyengébb nap a vasárnap. A vásárlók egyharmada vásárol intenzíven vasárnap, egyötöde pedig egyáltalán nem. A vasárnapi zárva tartás miatt 2015-ben 100 milliárdos forgalom mozdulhat el a kisebb formátumú üzletek felé, ahol magasabbak az árak. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a…
Tovább olvasom >NGM: kormány megőrzi a nyugdíjak vásárlóerejét, novemberben átlagosan 39 600 forint kiegészítő emelést kapnak a nyugdíjasok
A kormány elkötelezett amellett, hogy a nyugdíjasok számára stabil és…
Tovább olvasom >NGM: kormány megőrzi a nyugdíjak vásárlóerejét
A kormány elkötelezett amellett, hogy a nyugdíjasok számára stabil és…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >