A vasárnapi zárvatartás 100 milliárdos forgalmat mozdíthat el a kisebb üzletek javára
A magyarok harmadát érintheti különösen érzékenyen a vasárnapi zárvatartás, ennyien vannak ugyanis azok, akik intenzíven vásárolnak a hét utolsó napján. Ők kénytelenek lesznek az általában drágább, kisebb üzletekben vásárolni, melyek forgalma mintegy 100 milliárd forinttal nőhet az idén. A Portfolio és a RICS által közösen, ötödik alkalommal megrendezett Valuation konferencián Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója tartott előadást (Vasárnapi) vásárlási szokások Magyarországon – Tények, számok, trendek címmel.
A portfolio.hu az alábbiakban összegezte a magyar kiskereskedelem főbb jellemzőit:
A magyar vásárlóerő az egyik legalacsonyabb és legegyenetlenebb Európában. A leggazdagabb település a magyar átlag 166%-ából, a legszegényebb a 29%-ából gazdálkodik.
A magyaroknak alig vannak megtakarítási, ellenben hitelei annál inkább. Kétszeres a hitellel rendelkezők aránya. Évek óta csökkenek vagy stagnálnak a háztartások kiadásai, ráadásul a környező országokhoz képest kisebb a kosárméret (az átlagos vásárlás értéke) és alacsonyabb a vásárlások gyakorisága. A rezsicsökkentés pozitívan hatott az alacsonyabb jövedelműek költéseire.
Az elmúlt évek során a nagyobb formátumú üzletek részesedése csökkent a kisebbek javára.
2013-ban 200-220 milliárd forintot tett ki Magyarországon az online kereskedelem, ami a teljes piac 3,5%-át adja. Az online vásárlás csak technikai eszközök terén jelentős, azonban az online kosárméret általában 3-4-szer nagyobb, mint az offline. Az online forgalom országonként máshogy oszlik meg a hét napjai között: itthon a hétfő a legnépszerűbb, a vasárnap a legkevésbé.
A tavalyi évben az offline kiskereskedelemben a vasárnap volt a legkevésbé népszerű nap a maga 10%-os részesedésével. A hipermarketek esetében az egyik legerősebb, a kisebb üzleteknél az egyik leggyengébb nap a vasárnap. A vásárlók egyharmada vásárol intenzíven vasárnap, egyötöde pedig egyáltalán nem. A vasárnapi zárva tartás miatt 2015-ben 100 milliárdos forgalom mozdulhat el a kisebb formátumú üzletek felé, ahol magasabbak az árak. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
A GfK Európai kereskedelmi vásárlóerő tanulmánya már elérhető
Az átlagos kereskedelmi vásárlóerő Európában 6517 euró fejenként, azonban a…
Tovább olvasom >Jelentős növekedéssel és inflációcsökkenéssel kezdte az évet az Európai Unió
Az Európai Bizottság legújabb jelentése szerint, a 2024 elején az…
Tovább olvasom >Több dolgot tud venni a pénzéből a nyugdíjas a boltban, mint 2016-ban
A KSH adatai szerint az öregségi nyugdíj átlagos összege 2024…
Tovább olvasom >További cikkeink
Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >K&H: a szén-dioxid-kibocsátás magától nem csökken
Fenntarthatósági stratégia és konkrét karbonlábnyom-csökkentési tervek híján a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >