A vasárnapi zárvatartás 100 milliárdos forgalmat mozdíthat el a kisebb üzletek javára
A magyarok harmadát érintheti különösen érzékenyen a vasárnapi zárvatartás, ennyien vannak ugyanis azok, akik intenzíven vásárolnak a hét utolsó napján. Ők kénytelenek lesznek az általában drágább, kisebb üzletekben vásárolni, melyek forgalma mintegy 100 milliárd forinttal nőhet az idén. A Portfolio és a RICS által közösen, ötödik alkalommal megrendezett Valuation konferencián Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója tartott előadást (Vasárnapi) vásárlási szokások Magyarországon – Tények, számok, trendek címmel.
A portfolio.hu az alábbiakban összegezte a magyar kiskereskedelem főbb jellemzőit:
A magyar vásárlóerő az egyik legalacsonyabb és legegyenetlenebb Európában. A leggazdagabb település a magyar átlag 166%-ából, a legszegényebb a 29%-ából gazdálkodik.
A magyaroknak alig vannak megtakarítási, ellenben hitelei annál inkább. Kétszeres a hitellel rendelkezők aránya. Évek óta csökkenek vagy stagnálnak a háztartások kiadásai, ráadásul a környező országokhoz képest kisebb a kosárméret (az átlagos vásárlás értéke) és alacsonyabb a vásárlások gyakorisága. A rezsicsökkentés pozitívan hatott az alacsonyabb jövedelműek költéseire.
Az elmúlt évek során a nagyobb formátumú üzletek részesedése csökkent a kisebbek javára.
2013-ban 200-220 milliárd forintot tett ki Magyarországon az online kereskedelem, ami a teljes piac 3,5%-át adja. Az online vásárlás csak technikai eszközök terén jelentős, azonban az online kosárméret általában 3-4-szer nagyobb, mint az offline. Az online forgalom országonként máshogy oszlik meg a hét napjai között: itthon a hétfő a legnépszerűbb, a vasárnap a legkevésbé.
A tavalyi évben az offline kiskereskedelemben a vasárnap volt a legkevésbé népszerű nap a maga 10%-os részesedésével. A hipermarketek esetében az egyik legerősebb, a kisebb üzleteknél az egyik leggyengébb nap a vasárnap. A vásárlók egyharmada vásárol intenzíven vasárnap, egyötöde pedig egyáltalán nem. A vasárnapi zárva tartás miatt 2015-ben 100 milliárdos forgalom mozdulhat el a kisebb formátumú üzletek felé, ahol magasabbak az árak. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Jobb lesz az anyagi helyzetünk 2025-ben? Kutatás készült arról, mit gondolnak a magyarok
Vegyes várakozásokkal tekint a hazai lakosság az idei pénzügyi helyzetére.…
Tovább olvasom >Így emelné a jövedelmek vásárlóerejét a kormány
A kamatmentes munkáshitel 2025 januárjától lesz igényelhető, megkezdődött a hitelkonstrukció…
Tovább olvasom >Jelentős bérnövekedés Magyarországon: 2024 júliusában tovább nőttek a keresetek
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint 2024 júliusában…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: a kormány teljesítette vállalását, 2024-ben 3,7 százalékra mérséklődött az infláció, ami 2025- ben még tovább, 3,2 százalékra csökken
A kormány teljesítette vállalását, 2023-ban letörte, 2024-ben pedig alacsony szinten…
Tovább olvasom >KSH: decemberben 4,6 százalékkal, 2024-ben átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az árak az előző évi azonos időszaki értékeket
2024. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A Shell Hungary felmérése új trendeket mutat a digitális vásárlás terén
Az okostelefonok mindennapi életünk szerves részévé váltak, a Shell Hungary…
Tovább olvasom >