A vasárnapi zárvatartás 100 milliárdos forgalmat mozdíthat el a kisebb üzletek javára
A magyarok harmadát érintheti különösen érzékenyen a vasárnapi zárvatartás, ennyien vannak ugyanis azok, akik intenzíven vásárolnak a hét utolsó napján. Ők kénytelenek lesznek az általában drágább, kisebb üzletekben vásárolni, melyek forgalma mintegy 100 milliárd forinttal nőhet az idén. A Portfolio és a RICS által közösen, ötödik alkalommal megrendezett Valuation konferencián Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója tartott előadást (Vasárnapi) vásárlási szokások Magyarországon – Tények, számok, trendek címmel.
A portfolio.hu az alábbiakban összegezte a magyar kiskereskedelem főbb jellemzőit:
A magyar vásárlóerő az egyik legalacsonyabb és legegyenetlenebb Európában. A leggazdagabb település a magyar átlag 166%-ából, a legszegényebb a 29%-ából gazdálkodik.
A magyaroknak alig vannak megtakarítási, ellenben hitelei annál inkább. Kétszeres a hitellel rendelkezők aránya. Évek óta csökkenek vagy stagnálnak a háztartások kiadásai, ráadásul a környező országokhoz képest kisebb a kosárméret (az átlagos vásárlás értéke) és alacsonyabb a vásárlások gyakorisága. A rezsicsökkentés pozitívan hatott az alacsonyabb jövedelműek költéseire.
Az elmúlt évek során a nagyobb formátumú üzletek részesedése csökkent a kisebbek javára.
2013-ban 200-220 milliárd forintot tett ki Magyarországon az online kereskedelem, ami a teljes piac 3,5%-át adja. Az online vásárlás csak technikai eszközök terén jelentős, azonban az online kosárméret általában 3-4-szer nagyobb, mint az offline. Az online forgalom országonként máshogy oszlik meg a hét napjai között: itthon a hétfő a legnépszerűbb, a vasárnap a legkevésbé.
A tavalyi évben az offline kiskereskedelemben a vasárnap volt a legkevésbé népszerű nap a maga 10%-os részesedésével. A hipermarketek esetében az egyik legerősebb, a kisebb üzleteknél az egyik leggyengébb nap a vasárnap. A vásárlók egyharmada vásárol intenzíven vasárnap, egyötöde pedig egyáltalán nem. A vasárnapi zárva tartás miatt 2015-ben 100 milliárdos forgalom mozdulhat el a kisebb formátumú üzletek felé, ahol magasabbak az árak. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Így emelné a jövedelmek vásárlóerejét a kormány
A kamatmentes munkáshitel 2025 januárjától lesz igényelhető, megkezdődött a hitelkonstrukció…
Tovább olvasom >Jelentős bérnövekedés Magyarországon: 2024 júliusában tovább nőttek a keresetek
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint 2024 júliusában…
Tovább olvasom >Augusztusi inflációs meglepetés: lassuló pénzromlás, javuló vásárlóerő
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb inflációs adatai jelentős meglepetést…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >