A vásárlók leginkább az élelmiszer jó minőségére figyelnek
A GfK Hungária Étkezési szokások felmérésének 2007. évi adatai szerint kortól és nemtől függetlenül fontos a kiszemelt áruféleségek megfelelő ár-érték aránya, és a frissességet a szállítási idő lerövidülése révén biztosító hazai eredet is.
A GfK Hungária Piackutató Intézet kétévente készíti el
Étkezési Szokások felmérését, a legfrissebb, 2007. évi felmérés eredményei
szerint a magyar fogyasztók számára élelmiszervásárláskor legfőbb kritérium
(4,6-os átlaggal) a kiszemelt áru jó minősége. A fogyasztók tisztában vannak
azzal, hogy az üzletek polcain sorakozó termékek minőségében jelentős
különbségek adódhatnak. Fontos kiemelni, hogy a megkérdezettek – kortól és
nemtől függetlenül – manapság már nem feltétlenül az olcsóságot (átlag: 3,6)
részesítik előnyben, sokkal fontosabb kritérium számukra – a két évvel
ezelőttiekhez hasonlóan – az, hogy a megvásárolni kívánt élelmiszer ára és
minősége összhangban legyen, azaz, hogy a termék „megérje az árát" (átlag:
4,4).
A hazai vásárlók – a férfiak és nők egyaránt és azonos
mértékben – figyelnek az áruk eredetére is: a kutatási eredmények szerint
élelmiszervásárláskor a korábbiaknál tudatosabban keresik a magyar eredetű
áruféleségeket. Ennek oka részben az lehet, hogy vélhetően a rövidebb
szállítási időnek köszönhetően az élelmiszer frissebb marad, illetve az elmúlt
időben megfigyelhetünk egyfajta tudatosodó vásárlói szemléletet, amely előnyben
részesíti a hazai gazdaság termékeit. A kiszemelt élelmiszer külföldi
eredetének fontossága közel „gyenge osztályzatot" kapott (átlag: 1,8).
Az egészségtudatosság jegyében közel azonos mértékben
tartják szem előtt honfitársaink azt, hogy a megvásárolt élelmiszer
„tartósítószer nélküli legyen" (átlag: 3,5), „mesterséges ízesítőanyagok
nélküli legyen" (átlag: 3,6) és „mesterséges színezék nélküli legyen" (átlag:
3,5). Az alacsony zsírtartalom (átlag: 2,7), alacsony kalóriatartalom (átlag:
2,5) és az alacsony szénhidrát-tartalom (átlag: 2,5) ugyanakkor a kevésbé
fontos szempontok közé sorolódott. Mi több, mindhárom utóbb említett szempont
jelentősége csökkent a két évvel ezelőttiekhez képest, ezekre a kritériumokra
tehát kevesebben figyelnek oda. Megállapítható ugyanakkor, hogy ez a hat
szempont az, amely a nemek szerint leginkább megosztja a válaszadókat – az
alakjukkal, megjelenésükkel talán többet foglalkozó hölgyek részéről ezek a
kritériumok lényegesen nagyobb odafigyelésre számíthatnak, mint a férfiak
oldaláról.
Az, hogy egy termék bio minőségű legyen, szintén nagyobb
arányban a nők elvárása, de az ő részükről is a fontossági sorrend hátulsó
traktusába szorult ez a szempont
Az egyes kritériumok osztályzata az összes megkérdezett, a
nők és a férfiak körében egytől ötig terjedő skálán, ahol 1=egyáltalán nem fontos
és 5=nagyon fontos
Totál |
Férfiak |
Nők |
|
Jó minőségű legyen |
4,6 |
4,6 |
4,6 |
Megérje az árát |
4,4 |
4,3 |
4,4 |
Magyar eredetű legyen |
3,8 |
3,8 |
3,8 |
Mesterséges ízesítőanyagok nélküli legyen |
3,6 |
3,4 |
3,8 |
Mesterséges színezék nélküli legyen |
3,6 |
3,3 |
3,8 |
Tartósítószer nélküli legyen |
3,5 |
3,3 |
3,8 |
Olcsó legyen |
3,5 |
3,5 |
3,7 |
Ismert márkájú termék legyen |
3,4 |
3,4 |
3,4 |
Környezetbarát csomagolása legyen |
3,1 |
2,9 |
3,3 |
Alacsony zsírtartalom |
2,7 |
2,4 |
3,1 |
Alacsony szénhidrát-tartalom |
2,6 |
2,2 |
2,8 |
Alacsony kalóriatartalom |
2,5 |
2,2 |
2,7 |
Vonzó csomagolás |
2,5 |
2,5 |
2,7 |
Biotermék legyen |
2,3 |
2,1 |
2,4 |
Külföldi eredetű legyen |
1,8 |
1,8 |
1,9 |
Forrás: GfK Hungária, Étkezési szokások 2007
Az élelmiszerek külső megjelenési formája, így a csomagolás
vonzósága – fontosság szempontjából annak környezetbarátsága mögé szorult: míg
a környezetet nem károsító csomagolás a fontossági listán 3,1-es átlagot ért
el, addig a vonzóság csupán 2,6 pontot kapott.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >