A vásárlás „új dimenziói” a magyar boltokban
Izgalmas fejlesztések zajlanak több magyar áruházláncnál is: digitális polccímke, mobil-alkalmazás, telefonos fizetés, automata pénztár kövezheti ki a vásárlói szokások forradalmi változásának útját. Több piaci szereplő is újított tavaly, év elején ezeket vette sorra a penzcentrum.hu.
A Dunakeszi-Fóton nemrég megnyílt Tesco áruházban december közepén adták át azt a négy kasszát, ahol a vásárlók maguk intézhetik a fizetést. Emellett újítottak a hagyományos kasszákon is, megnyitottak ugyanis hat úgynevezett kosaras pénztárat.
Az önkiszolgáló pénztárak teljesen automatizáltan működnek. A vásárlók maguk olvassák be a kiválasztott termékek vonalkódját, majd a végösszeget készpénzben vagy kártyával egyenlíthetik ki. Az automata pénztár természetesen visszaad és nyugtát is nyomtat a vásárlásról. A legfrissebb hírek szerint az automata kassza annyira bevált, hogy hamarosan más Tescókban is találkozhatunk velük.
Megálmodói szándéka szerint „a vásárlás egy új dimenzióját nyújtja” a júniusban bemutatott szandaszőlősi (szolnoki) Coop szupermarket. A – többek között- a Magyar Telekommal közös projekt koncepciója, hogy olyan üzleti megoldást hozzanak létre, amelyben a XXI. századi infokommunikációs eszközök és alkalmazások használatával valódi élménnyé tehető a vásárlás. Az áruházban a legmodernebb infokommunikációs rendszer folyamatos tájékoztatást ad az aktuális információkról, az egyes termékek összetevőiről, áráról, segít a választékból az igénynek legmegfelelőbb termék kiválasztásában. A mérlegeken mérés közben videófilmek, képek, receptek adnak ötletet, például ahhoz, hogy mit főzzünk ma vacsorára. Kézbe vehető a vásárlás, a mobil eszközökön követhető a kosárban szereplő áru aktuális értéke. A pénztárnál a fizetés akár egy mobiltelefon segítségével is megoldható, vagy a mobilunkra megérkezett kupon felhasználható. Az áruház megkönnyíti a bolti dolgozók munkáját, a vevők kiszolgálását és informálását, egyszerűsíti a vásárlást lezáró folyamatot, bővíti a lehetséges fizetési módokat, nem utolsósorban alkalmazása környezetkímélő, csökkenti az üzemeltetési költségeket. A rendszer a vásárlóknak nyújtott kényelmi szolgáltatásokon túl, lehetőséget teremt az igényekhez jobban igazodó választék, akciók, stb. kialakításában.
Országszerte 400 SPAR, Kaiser's és Interspar üzlet kasszájánál elérhető a MobilFizetés szolgáltatás, így a Telenor és a T-Mobile ügyfelei ezen túl már a bevásárláskor is a mobiljukat készíthetik elő készpénz vagy bankkártya helyett. A SPAR Csoport, a T-Mobile, a Telenor, a Laurel Számítástechnikai Kft. és az FHB Kereskedelmi Bank együttműködésének köszönhetően a MobilFizetés szolgáltatás kényelmes fizetési lehetőséget biztosít a két mobilszolgáltató ügyfelei számára. A MobilFizetésnél a kasszánál nincs más dolgunk, mint jeleznünk a pénztárosnak, hogy MobilFizetéssel fizetünk, aki ezután a tranzakció elindításához elkéri mobilszámunkat, vagy MobilFizetés azonosítónkat. Az azonosító átadása akár egy vonalkód leolvasásával is megtörténhet, még tovább egyszerűsítve a fizetési folyamatot. Ezt a vonalkódot az ügyfelek a szerződés után megkapják matrica formájában. A tranzakció elindítását követően kisvártatva megérkezik a MobilFizetés üzenet a készülékünkre, amelyet a MobilFizetésben már megszokott módon az „mSzámlánk” kiválasztásával, majd a szolgáltatáshoz tartozó PIN-kód (ún. mKód) megadásával saját mobilkészülékünkön hagyhatunk jóvá. Ezután a kassza kinyomtatja a blokkot, és már készen is vagyunk a fizetéssel. A fizetési folyamat nem hosszabb a bankkártyás fizetésnél, a készpénzszámolgatásnál pedig biztosan gyorsabb. A MobilFizetés szolgáltatás igénybevételéhez az FHB Kereskedelmi Bankkal szerződéskötés szükséges, melyet követően mobilunkkal a szolgáltatáshoz kapcsolt MobilFizetés bankszámla egyenlegének terhére fizethetünk.
A barkácsáruházak piacán is láthatunk jövőbemutató fejlesztéseket. A Praktiker már 2009-ben modern IT-eszközöket integrált székesfehérvári üzletébe. Az áruházban szintén az elektronikus árcímke mutatja valamennyi termék árát a papíralapú polccímke helyett, így egyetlen gombnyomással lehet árat változtatni. A vásárlási információkat a vevők plazma televíziókon keresztül kapják. Az áruházban internethez kapcsolódó info-terminálokkal tájékozódhatnak, és korszerű lakberendezési tervezőprogramok segítségével valósíthatják meg elképzeléseiket, ami a Praktiker szortimentjére van alapozva. A pénztárzónában korszerű bankkártya-terminálok és új generációs, érintőképernyővel rendelkező IBM-gyorskasszák működnek, ezek percekkel csökkentik a várakozási időt, s kontrollként megjelenítik a megvásárolni kívánt árucikk fotóját – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >