A vásárlás frekvenciáján

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 04. 27. 08:00

Nincs már messze az idő, amikor a mindennapi bevásárláshoz egyáltalán nem lesz szükségünk emberi segítségre. A folyamat oka az automatizálás rohamos térnyerése. A hazai kiskereskedelemben is egyre több üzlet alkalmaz úttörő jelleggel olyan gépeket, amelyek az értékesítés valamelyik fázisából kiküszöbölik a humán faktort.A Wincor német cégnek és magyar informatikusok közreműködésének köszönhetően akár már holnaptól is működhetne a jövő áruháza, hiszen a modern biztonsági ki- és beléptető rendszertől az árufelismerő és vonalkód-leolvasó intelligens kosáron keresztül a mobiltelefonról való fizetésig már minden technikai
részlet adott ahhoz, hogy legfeljebb csak biztonsági őrök figyeljék a kamerák által kísért mozdulatainkat.

Áruházvízió

– Olyan rendszereket kínálunk a kereskedelemnek, amelyekkel a vevőket a mainál
jobban lehet kiszolgálni, alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett – mondta
Karl-Heinz Stiller, a Wincor Nixdorf elnök-vezérigazgatója.
– Ezt fogja össze a Store Vision program, amely az üzletek automatizálását, új fizetési
megoldások fejlesztését,a készletek hatékony kezelését és új típusú szolgáltatások bevezetését jelenti. Az RFID – (Radio Frequency Identification – rádiófrekvenciás termékazonosítás) chip kulcsszerepet játszik ezek megvalósításában. Előnyei miatt – például bármikor felvihető rá új információ, vagy törölhető, ha már nem aktuális – várhatóan a közeljövőben felváltja a 25 éves vonalkódtechnológiát, és ez kerül majd a termékekre a vonalkód helyett. Rádiójelek útján elküldi a rajta található információkat minden olyan leolvasó berendezésnek, amihez egy méteres távolságon belülre kerül. Ilyen leolvasó berendezések az üzletekben és az ellátási
lánc számos pontján alkalmazhatók. Az RFID-technológia egy üzletben négy területen segít: megkönnyíti az áruátvételt, a polcok újratöltését, a vevők kiszolgálását és informálását, valamint a fizetési folyamatot.
A Wincor World kiállításon a jövő ruhaüzletén keresztül mutatták be, hogy ez a gyakorlatban mit jelent. Az áruátvételnél csak át kellett tolni a beérkező árut az ellenőrző kapun. Mivel abba egy leolvasó berendezést építettek, az áru rögtön megjelenik az üzlet készletnyilvántartásában. Természetesen méret és szín szerint. Így az áruátvételhez mindössze 15 másodpercre volt szükség. Hogy néz ki ma mindez egy kiskereskedelmi egységben? Jobb esetben darabonkénti egyeztetést
végeznek, ám ez legalább fél órát vesz igénybe.

Asszisztáló informatika

Amikor egy RFID-vel ellátott árucikket a vásárló leemel a polcról, akkor a polcon található leolvasó berendezésen keresztül az üzlet központi rendszere érzékeli a helyváltozást. A próbafülke mellett található digitális hirdetőtáblán automatikusan megjelennek a leemelt termékhez kapcsolódó információk. Akár az is bemutatható, hogy a kiválasztott szoknyához a kereskedő milyen blúzt ajánl. Ha a vásárló a szoknya megvásárlása mellett dönt, akkor a polcon történt fogyásról az eladók
rögtön értesülnek és újratöltik azt.
Fizetésnél az árut ki sem kell venni a kosárból. A pénztárgép érzékeli a terméken lévő
RFID által küldött jeleket. Így tudja annak árát is, és a számlát automatikusan elkészíti. Mivel ez a pénztárgép integrált az ellátási lánc szereplőinek informatikai rendszerébe, ezért a vásárlással kapcsolatos adatok rögtön bekerülnek a kapcsolódó rendszerekbe is.
Teszt jelleggel több gyártó, illetve kereskedelmi lánc használja kiválasztott termékeknél, termékcsoportoknál a rádiófrekvenciás azonosítót. Annak már ismertetett előnyei mellett meg kell említeni, hogy nagyon sérülékeny. Textiláruk esetén például be kell varrni a ruhába, ám varrás közben könnyen megsérülhet.
A vásárlóknak nem kell tanácstalanul bolyonganiuk az üzletben. A bevásárlókocsira
szerelt számítógép (személyes vásárlási asszisztens– Personal Sales Assistant) név szerint üdvözli a vásárlót. A bevásárlás során kiírja a termékekhez tartozó információkat, tájékoztatja a vevőt az akciókról, elvezeti a keresett termékhez, és mutatja a vásárlás aktuális végösszegét.
Miután egyre jobban visszaszorul az egyes árucikkek címkézése, darabonkénti beárazása, nagyon fontossá vált, hogy a polcokra helyezett címkék pontos információkat tartalmazzanak. A vezeték nélküli rádiófrekvenciás technológiára
épülő elektronikus polccímkézés (electronic shelf labeling) segítségével a polcokon
található információk egy gombnyomással változtathatók meg a központi rendszerből.

Gépesített üvegvisszaváltás

A környezet védelme érdekében egyre komolyabb elvárásoknakkell megfelelni a gyártóknak és a kereskedőkneka hulladékok kezelésének területén. Emiatt egyre jobban előtérbe kerülnek az újrahasznosítható hulladékok – üzletek esetében eginkább üres üvegek – visszaváltását elvégző berendezések. Segítségükkel
automatizálható ez a teljes folyamat, így az üzlet időt és pénzt takaríthat meg.
Az újrahasznosítás miatt fontos, hogy visszaváltáskor az üvegről pontos információk
kerüljenek be a rendszerbe. Ezért a legfejlettebb gépek azt öt szempont (szín, forma,
súly, vonalkód és anyag) alapján azonosítják. A kapott adatokat a gép összehasonlítja a központi adatbázisban tároltakkal, és az alapján eldönti, hogy az üveget el kell-e fogadnia. Ezután az átvételről bizonylatot nyomtat, ami a pénztárnál kerül beváltásra. Az információ a beérkezett üvegről rögtön bekerül a cég ügyviteli rendszerébe, ezzel segítve annak további kezelését (reverse logisztika), és megakadályozza az üvegvisszaváltással kapcsolatos visszaéléseket. Az automata azt
is jelzi a személyzetnek, ha megtelt és üríteni kell. Már másfél-kétmillió forintért
elérhetők a visszaváltó automaták, amelyek forgalmazásával nálunk mintegy féltucatnyi cég foglalkozik.
Gács Gábor, az évente száz gépet forgalomba helyező, többek között a Plus- és CBA-láncok automatáit üzemeltető Multistore Kft. ügyvezetője elmondta, hogy a gépeket
a megrendelő igényei szerint telepítik és programozzák. Alapvetően kétféle gép létezik, az egyik típus alak és súly szerint azonosítja az üveget, a másik a címkén lévő vonalkód alapján dolgozik. Érdekelt egy bolt abban, hogy visszajöjjön hozzá az eladott
göngyöleg, ám más gyártó termékét tőle sem veszi át a beszállító, így az ellen küzdeni fog. A vonalkód alapján azonosító gép viszont a sérült vagy hiányzó címkével nem tud mit kezdeni.
A szakembertől megtudtuk azt is, hogy – minden híresztelés ellenére – ezeket a gépeket a dolgozók nem tudják manipulálni, hiszen a szoftver része számukra nem hozzáférhető. Ráadásul sok üzletvezető azért is szereti őket jobban, mert egy gép nyilvántartása abszolút pontos – amit a manuális megoldástól sosem reméltek. Az automata memóriája pontosan rögzíti a bevett tételeket és kiadott összegeket,
és ezzel csak akkor lehet gond, ha eleve nem megfelelően programozták. A gép annyit számláz, amennyit beleprogramoztak, betétdíjnak gyeznie kell a vásárláskor kifizetett összeggel.

Kapcsolódó cikkeink