A vártnál jobb lett az inflációs adat
A fogyasztói árak 4,7 százalékkal haladták meg októberben az egy évvel korábbit és nem változtak szeptemberhez képest – közölte a KSH. Piaci elemzők 4,9 százalékos tizenkét havi inflációs szint körül várták az októberi indexet.
A tizenkét havi fogyasztói árindex a 2007 márciusi 9,0 százalékról folyamatosan csökkent az idén márciusi 2,9 százalékos mélypontig. Onnan lassan emelkedett a júniusi 3,7 százalékra, majd az áfa-emelés hatására júliusban ugrott fel az idei csúcsnak számító 5,1 százalékra.
Az idén az első tíz hónapban az árak 4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.
Egy hónap alatt az élelmiszerárak 0,1 százalékkal emelkedtek. Nőtt 2,3 százalékkal a sajt, 1,7 százalékkal a tojás, 1,4 százalékkal az idényáras élelmiszerek és 0,7 százalékkal a párizsi, kolbász ára. Csökkent 4,2 százalékkal az étolaj, 2,6 százalékkal a csokoládé, kakaó, 1,4 százalékkal a cukor és 1,1 százalékkal a baromfihús ára.
A legnagyobb mértékben, 3,7 százalékkal a ruházkodási cikkek ára emelkedett egy hónap alatt a szezonváltás miatt. A szeszes italok, dohányáruk 0,6 százalékkal drágultak az előző hónaphoz viszonyítva. A tartós fogyasztási cikkek ára 0,7 százalékkal, az egyéb cikkeké pedig 0,4 százalékkal csökkent.
Tizenkét hónap alatt az élelmiszerárak az átlagosnál kisebb mértékben, 2,8 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen, 11,5 százalékkal drágult a tojás, 10,3 százalékkal a párizsi, kolbász, 10 százalékkal a sertészsiradék, valamint 8,3 százalékkal a szalámi, szárazkolbász, sonka. Csökkent viszont 21,1 százalékkal az étolaj, 9,2 százalékkal a sajt, 8,7 százalékkal a tej és 7,5 százalékkal a liszt ára.
Az átlagnál nagyobb mértékben, 9,6 százalékkal drágultak a szeszes italok, dohányáruk. A háztartási energia átlagot meghaladó, 5,8 százalékos áremelkedést produkált. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 4,9 százalékkal kellett többet fizetni – írja az MTI-Eco nyomán a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >