A vártnál gyengébben alakult a kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben
A vártnál gyengébben alakult a kiskereskedelmi forgalom az euróövezetben májusban. Havi összevetésben már a második egymást követő hónapban csökkent a forgalom volumene újabb jeleként annak, hogy a gazdasági növekedés lassult a második negyedévben.
Az Európai Unió statisztikai hivatala (Eurostat) közölte, hogy a szezonálisan kiigazított adatok szerint a 19 tagú eurózónában áprilishoz képest 0,3 százalékkal csökkent, éves szinten pedig 1,3 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom májusban.
Elemzők havi szinten 0,3 százalékos emelkedést vártak az áprilisi 0,1 százalékos csökkenés után. Éves összevetésben 1,6 százalékos emelkedésre számítottak az elemzők az áprilisi 1,8 százalékos növekedés után.
A gyenge láncszem Németország volt, ahol 0,6 százalékos csökkenést mértek havi összevetésben, míg a második legnagyobb gazdaságban, Franciaországban 0,4 százalékos emelkedés volt.
A friss adatok összhangban állnak más mutatókkal, amelyek azt jelzik, hogy a francia gazdaság lehet a kivétel az eurózónában, amelynek növekedése lassult az utóbbi hónapokban, mivel az exporttermékei iránti kereslet gyengülése visszavetette a gyáripar teljesítményét. Az Európai Központi Bank megítélése szerint új gazdaságösztönző intézkedésekre lehet szükség, ha a feldolgozóipar gyengülése átgyűrűzik a gazdaság többi ágazaiba.
Az Európai Unióban havi szinten 0,4 százalékkal csökkent, éves összevetésben viszont 1,3 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom júniusban az előző hónapban mért 0,1 százalékos visszaesés, illetve 3,2 százalékos növekedés után.
Az előző év májusához képest az euróövezetben stagnált, az unióban pedig 0,1 százalékkal nőtt az élelmiszerek, italok és dohánytermékek forgalma. A benzinkutak forgalma az euróövezetben 0,3 százalékkal, az unióban pedig 0,9 százalékkal csökkent. A nem élelmiszeripari termékek eladásai az euróövezetben 2,2 százalékkal, az unióban pedig 2,5 százalékkal ugrottak meg. Ezen belül azonban jelentősen, az euróövezetben 2,4 százalékkal, az unióban pedig 1,9 százalékkal csökkent a textil- és ruházati termékek, valamint lábbelik forgalma.
Az uniós tagállamok közül a legnagyobb mértékben Luxembourgban (7,4 százalék), Írországban (7,0 százalék) és Szlovéniában (5,6 százalék) nőtt a kiskereskedelmi forgalom éves szinten A legnagyobb csökkenést Szlovákiában (2,6 százalék), Dániában (1,7 százalék) és Horvátországban (1,4 százalék) mérték.
Havi összehasonlításban az euróövezetben 0,5 százalékkal csökkent az élelmiszerek, italok és dohánytermékek forgalma, a nem élelmiszeripari termékek eladásai pedig 0,1 százalékkal estek vissza. Az unióban ugyancsak 0,5 százalékkal mérséklődött az élelmiszerek, italok és dohánytermékek eladása, a nem élelmiszeripari termékeké pedig 0,3 százalékkal.
Áprilishoz képest leginkább Portugáliában (1,5 százalék), Spanyolországban (1,1 százalék) és Belgiumban (1,0 százalék) nőtt a kiskereskedelmi forgalom. A legnagyobb csökkenést Horvátországban (4,4 százalék), Litvániában (3,0 százalék), valamint Svédországban (2,8 százalék).
Magyarországon havi szinten 0,1 százalékkal csökkent, éves összehasonlításban pedig 2,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom májusban. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >A hazai kiskereskedelem egyik fő motorja a gyógyszerkereskedelem
A gyógyszeripar nagyon fontos iparág a magyar gazdaságban – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity Outlook 2025: Új utakon a részvények
Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés
A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat…
Tovább olvasom >