A változás teszi izgalmassá életünket

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2018. 11. 20. 15:07

Ondré Péter júliusban vette át az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatói székét. Fiatalos lendülete a cég kommunikációján is jól érzékelhető. Több kampányt, számtalan interjút és az év két legjelentősebb külföldi kiállítását tudhatja maga mögött. Eddigi tapasztalatairól kérdeztük.

Minek köszönheti átütő sikerét az AMC novemberi, kínai bemutatkozása?

Ondré Péter
az Agrármarketing Centrum
(AMC) ügyvezető igazgatója

O. P.: – Az I. Kínai Nemzetközi Import Expóra Magyarország díszvendégként érkezett, ami nem csupán elismerés a magyar agráriumnak, komoly kihívást és felelősséget is jelentett. Önálló Agrárpavilonunk arculata a magyar tradíciók tiszteletén alapult; egységes vizuális és virtuális világán keresztül látogatóink megismerhették tájegységeink kiváló termékkínálatát és a hazai gazdaságokat. Megjelenésünkkel a fenntartható, természetességben rejlő értékekre és a modern, innovatív, lehetőségeit kiaknázó magyar mezőgazdaságra fókuszáltunk. A Budapest látképét megelevenítő Nemzeti Pavilonban az AMC látványkonyhát is üzemeltetett, ahol Huszár Krisztián kiváló séf minőségi hungarikum alapanyagokból készített ízletes kóstolókat.

Az expo nyomán milyen lehetőségek előtt áll a hazai agrárszektor?

O. P.: – Az expo komoly lendületet ad a kínai–magyar üzleti kapcsolatok fejlődéséhez, mert agrárminiszterünk, Nagy István Sanghajban a magyar termékek online áruházakban történő megjelenéséről több tárgyalást is folytatott az import élelmiszertermékeket forgalmazó hálózat, a Cityshop alapítójával és a világ egyik legnagyobb online áruházaként ismert Alibaba kormányzati kapcsolatokért felelős igazgatójával, David Baumgarttal. Miniszter úr a világ 500 legnagyobb vállalata között nyilvántartott Greenland csoport elnök-vezérigazgatójával, Zhang Yulianggal a magyar élelmiszeripari termékek kínai nagyvárosokban való népszerűsítéséről, míg Kína második legnagyobb élelmiszeripari nagyvállalata, a Bright Food vezetőjével a magyar vállalatok által előállított termékek kínai fogyasztói igényekhez igazításáról egyeztetett. Kína jelenleg Magyarország 10. legfontosabb kereskedelmi partnereként olyan lehetőségeket rejt még, amelyekkel élnünk kell. Az AMC a magyar kiállítók külföldi eseményeken, például a SIAL Chinán való megjelenését 2019-ben is anyagi támogatással ösztönzi. Honlapunkon, a www.amc.hu oldalon már megjelentek a 2019. évi felhívásaink a Biofach, Prodexpo, Gulfood, Prowein, Fruit Logistica kiállításokra. Azoknak a kis- és közepes vállalkozóknak a jelentkezését várjuk, akik piacképes mennyiségben és minőségben előállított termékeiket velünk közösen, kedvezményes áron mutatnák be nemzetközi színtereken.

Mely exportengedélyekről tárgyal a két ország jelenleg?

O. P.: – Kína elismeri Magyarország madárinfluenza-mentes státuszát, így a víziszárnyasokból készült termékek újra megjelenhetnek az ázsiai ország piacán, növekedési pályára állhat a Kínába irányuló baromfiexport. Az importtermékek engedélyeztetéséért felelős Kínai Vámhivatal miniszterhelyettesénél, Wang Lingjunnál Nagy István indítványozta a sertéshúsexport újraindítását is. Ez fontos lépés, hiszen az elsősorban a világ exportpiacaira kijutást jelentő őszi Sial Párizs kiállításon – ahol közel 250 nm-en voltunk jelen – mi magunk is azt tapasztaltuk, hogy nem lankad a magyar hústermékek iránti kimagasló érdeklődés.

Melyek a magyar mezőgazdaság kifejezetten erős területei mind hazai, mind nemzetközi piacokon?

O. P.: – Digitalizációs területen az agráriumban a szántóföldi növénytermesztés jár az élen. Az uniós csatlakozás óta ez a leginkább jövedelmező ágazat, nem csoda, hogy itt terjedtek el legnagyobb arányban a precíziós technológiák. Hazánkban idén közepes termés ígérkezik, a környezetünkben tapasztalható visszaesések a magyar gabona iránti külpiaci keresletet emelik. Ez növeli a hazai piaci árakat is, így gabonatermesztőink ez évben is nyereséggel zárhatnak, ami előnyösen hat a hazai gabonaágazat közép- és hosszú távú kilátásaira.

Milyen átfogó, az agrárium minden területét érintő feladatokban vállal szerepet az AMC?

O. P.: – Egyrészt belpiaci fogyasztásösztönző kampányokat bonyolítunk le különféle termékpályák mentén, a hazai kkv.-k külpiaci megjelenésével pedig exportunkat támogatjuk. Tekintettel a kiélezett versenyhelyzetre, a hazai agrárpolitika elsődleges célja a magyar hatékonyságnövelés ösztönzése és az ehhez szükséges feltételek megteremtése. Ennek eszköze a digitális technológia elterjesztése, azzal a fontos kitétellel, hogy a kis- és nagyvállalkozások közötti digitális szakadék nem növelhető. A munkaerőhiány mérséklésére sürgető feladat az okoseszközök világában jártas fiatalok és arra fogékony idősebb generációk bevonzása az agráriumba. Ahhoz, hogy nagyot léphessünk előre, a tudásmegosztás és a szemléletformálás a legégetőbb feladat. Tájékoztatnunk kell a magyar fiatalokat arról, hogy ma már nem a sáros gumicsizma, hanem a digitalizálódással terjedő, precíziós technológiák jellemzik a mezőgazdaságot. Akik otthonosan mozognak a digitális világban, megtalálják majd számításaikat a fizetések terén is. Az idősebb, agráriumban tevékenykedő generációt pedig arról kell meggyőznünk, hogy érdemes energiát fordítaniuk a precíziós gazdálkodásra, az okos- és infokommunikációs eszközök használatának elsajátítására, mert nem csupán hatékonyabbá és rentábilisabbá válik ezáltal a munkavégzés, de jelentős mennyiségben csökkenthetők az adminisztratív terhek és kiválthatók a monoton munkafolyamatok is.

Milyen aktuális feladatai és törekvései vannak az AMC-nek?

O. P.: – A halfogyasztást ösztönző „Kapj rá!” marketingkampánnyal idén eddig 34 többnapos rendezvényre települtünk ki. Halas ételek kóstoltatásával, gyermekprogramokkal, szóróanyagokkal és receptfüzetekkel Budapesten, legközelebb a Szent István-bazilikánál, a decemberi karácsonyi vásáron találkozhatnak ismét a látogatók. Novemberben megkezdett médiakampányunk jövő évben tovább folytatódik, amelynek keretében hirdetéseinkkel, cikkeinkkel, reklámfilmjeinkkel és rádióspotjainkkal 2019-ben is találkozhatnak a fogyasztók. A promócióhoz készítettünk vírusvideókat, animációs sorozatot, dokumentumfilm- és gasztrovideóblog-sorozatot, továbbá filminterjúkat is, így a kampánnyal több úton is, remélhetőleg hatékonyan tudjuk elérni a célközönséget. A halfogyasztás előnyeiről és a kampányról szóló hírekkel kapcsolatos információk a https://www.facebook.com/kapjra/ közösségi oldalon, a kampány izgalmas halas receptjei pedig a www.kapjra.hu honlapon találhatóak meg.

A jövőkutatás az élelmiszeriparban is fontos kérdéseket vet fel. Rendelkezésre álló erőforrások, megtermelhető élelmiszer-mennyiség, klímaváltozás. A hazai agrárium milyen szempontok szerint tekint ezekre a területekre?

O. P.: – A Trade magazin által szervezett Business Days konferencián, ahol az IT térnyerésével foglalkoztunk, világosan látszott, azt mindannyian tudjuk, hogy az agráriumban meglévő munkaerőhiányt orvosolni kell, mert kiegyensúlyozott és fenntartható élelmiszerellátás nélkül nincs jövőnk. Tudjuk, hogy a 4. ipari forradalom robbanásszerű fejlődésével lépést kell tartanunk, Magyarországon is át kell állnunk a precíziós gazdálkodásra. Ehhez már kevés a gépek fejlesztése, a termelők tudásszintjét kell emelnünk, hogy használni tudják az infokommunikációs eszközöket. A világ népességének élelmezésére mindig szükség lesz, így, ha a nagy múltú, kiváló magyar élelmiszeripar további fejlődését ösztönözzük, biztosan jó lóra teszünk.

Kapcsolódó cikkeink