A vállalati digitalizáció nem technológia, hanem nyitottság kérdése
Mára már nem kérdés, hogy a digitalizáció vívmányai – így például a mesterséges intelligencia – alapjaiban változtatnak meg munkafolyamatokat a legtöbb területen, így a cégeknek muszáj valahogyan reagálni ezekre. Milyen hatása lesz az MI-nak a munkáltatói és a munkavállalói oldalon, milyen feladatokat válthat ki a közeljövőben? A Profession.hu Backstage podcast legújabb része a digitalizáció és főleg a mesterséges intelligencia hatásait járta körül.
A mesterséges intelligencia egyik legfontosabb funkciója, hogy a felhalmozott, aktívan nem használt, nagy mennyiségű információt képes kezelni és az utasításokra ezeket előhívni. Egy cég esetében ezek lehetnek korábbi dokumentumok, fájlok vagy akár a munkakörök ellátásához kapcsolódó ismeretek, amelyekkel a dolgozók tudása viszonylag egyszerűen kiegészíthető, támogatható.
Elveszi a munkánkat az MI?
Előfordulhat, hogy bizonyos munkaköröket kisebb vagy nagyobb részben ki tud váltani a mesterséges intelligencia. Sok esetben ez például a szellemi munkát végző, munkaerőpiacra frissen belépőket érintheti, felmerül a kérdés: hogyan gyűjthetnek tapasztalatot ezek a pályakezdők, ha pont azokat a feladatokat váltja ki az MI, amelyeket hagyományosan a juniorok láttak el? A válasz az, hogy várhatóan az MI segítségével könnyebben el tudnak majd látni akár a saját pozíciójuk feletti szinten elvárt feladatokat is jó minőségben. Ennek köszönhetően kezdetben a cég számára tehát a kevésbé kifizetődő betanulási időszak lerövidülhet és gyorsabban tanulhat meg a frissen belépő kolléga új feladatokat, akár tapasztalat hiányában is.
„Mivel a mesterséges intelligenciára épülő szoftverek a korábban felhalmozott tudásból merítenek, így akár kiválthatóak, segíthetőek vele a monoton, egyszerűbb feladatok, de sok esetben akár a bonyolultabbak is. Ilyen eszközzel egy tapasztalatlan kolléga betanulása és munkavégzése is hatékonyabbá tehető, sőt szenior feladatok ellátására is képes lehet viszonylag rövid idő elteltével. Bizonyos munkák esetében igaz ugyanis, hogy amíg korábban egy kezdő munkavállalónak el kellett sajátítania a szükséges speciális ismereteket az érdemi munkavégzés előtt, addig ezeket az átmeneti hiányosságokat pótolhatják az alkalmazásokba, folyamatok irányításába épített MI alapú képességek. Ezek megváltoztatják a feladat elvégzésének módját: például nem kell megtanulni az Excel függvényeit, elég lehet csak pontosan megfogalmazni, hogy mit szeretnénk elérni vele és a kapott eredményt kritikusan értékelni”
– mondta el Horváth János, a Profession.hu mesterséges intelligencia-szakértője.
Reakció a változásokra
Mivel a mesterséges intelligenciára épülő szolgáltatások egyre elterjedtebbek a cégek működésében, és ráadásul rohamosan fejlődnek az idő előrehaladtával, így valószínűleg az erre épülő szoftverek előfordulása a továbbiakban mind megszokottabbá válik majd. A fejlődő algoritmus és a versenyhelyzet okozta nyomás miatt várhatóan egyre több cég fog nyitni az MI irányába, ugyanis az a vállalat, amelyik – ellenben a versenytársaival – nem számol ezzel a technológiával, hátrányos helyzetbe kerülhet.
Minden vállalatnak érdemes átgondolnia, hogy a működéséhez szükséges feladatokból melyek azok, amelyek digitalizálhatóak.
„A magyarországi cégek még mindig nem használják ki kellőképpen a big data, a felhőszolgáltatások és a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyöket. A legtöbb vállalat nem gyűjt adatot a saját működéséről vagy ha igen, akkor azt manuálisan, táblázatokban vezetve teszi. Így pedig nincs lehetőség valós idejű döntéstámogatásra. A digitalizációs folyamat ugyanakkor nem az MI-vel kezdődik: a feladatok definiálása után érdemes azokat digitalizálni először, amelyeknek a legnagyobb a megtérülése. Ehhez a kezdetekben minden bizonnyal nem az MI-vel kapcsolatos technológiákat fogja a legtöbb vállalat igénybe venni. Sikeres folyamat következtében a cég nemcsak a meglévő folyamatait tudja hatékonyabban abszolválni, hanem akár olyan területek felé is nyithat, ahova korábban, enélkül a technológia nélkül lehetetlen lett volna”
– fogalmazott Pintér Róbert, szociológus és adatelemzési szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa.
A digitalizáció hatékonyabb és a legtöbb esetben olcsóbb alternatívát nyújthat a megszokott ügymenetekre. Kiválthatóak, automatizálhatóak lehetnek bizonyos munkafolyamatok, ez pedig egyáltalán nem technológia kérdése, hiszen az már könnyedén elérhető a cégek és a munkavállalók számára is, sokkal inkább a vállalatvezető nyitottságától és a céges kultúrától függ, hogy mennyire mer vállalkozni egy cég a folyamatainak fokozatos digitalizálására.
Kapcsolódó cikkeink
Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >Állandó társsá vált a mesterséges intelligencia a banki ügyfeleknél
Egy év alatt több mint egymillió beszélgetést és havonta hatezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egy román munkavállaló mobilisabb, jobban beszél nyelveket, mint egy magyar
Többek között az okokról is mesélt Baja Sándor, a Randstad…
Tovább olvasom >Stabil árak várhatóak az ünnepi halfogyasztáshoz
A halgazdaságokban hetek óta tart a lehalászás, és a Hortobágy…
Tovább olvasom >Nébih: kolbászt hívott vissza a forgalomból a Kifli.hu
Szalmonella lehetséges jelenléte miatt mangalica kolbászt hívott vissza a forgalomból…
Tovább olvasom >