A toalettpapír a kategória zászlóshajója

Szerző: Budai Klára Dátum: 2020. 11. 11. 14:59

A koronavírus-járvány tavaszi hulláma során a papíráruk közül elsősorban a toalettpapírok forgalma nőtt meg jelentős mértékben. Az egyre több funkciót ellátó háztartási papírtörlők kezdik kiszorítani a a szalvétákat piacról.

Szerző: Budai Klára

Az Essity Hungary Kft. szakemberei arról számolnak be, hogy a háztartási papíráruk forgalma az első félévben teljes Magyarország-szinten értékben és mennyiségben is tudott nőni az előző év ugyanezen időszakához képest.

Forgách Réka, Essity

Forgách Réka
brand manager
Essity Hungary

– Vállalatunk mindent megtett annak érdekében, hogy ebben a nehéz időszakban is folyamatosan, a legjobb minőségű termékekkel tudja kiszolgálni fogyasztóit. Nagyon örülünk, hogy a vásárlók is értékelték igyekezetünket. Értékben és mennyiségben is a piac felett tudtunk nőni, ami számunkra azt jelenti, hogy a fogyasztók továbbra is bíznak bennünk, és szeretik a termékeinket – tájékoztat Forgách Réka, brand manager.

A vállalatnál a papír kategória eladásait vizsgálva a diszkontok további térnyerését figyelik meg.

Varga Orsolya, Vajda Papír

Varga Orsolya
marketing manager
Vajda-Papír

– 2020. 1–4. hónapja mind értékben, mind mennyiségben két számjegyű fejlődést ért el a higiéniai papíráruk piacán 2019. 1–4. hónapjához képest; értékben 19%-ot, csomagmennyiségben 13%-ot – mutat rá Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing managere a Nielsen piackutatótól kapott, 2020. áprilisi adatbanki elemzésekre hivatkozva.

– Ebben közrejátszott a COVID-19 járvány, ami miatt forgalmi csúcsokat döntött tavasszal – legfőképp – a toalettpapír kategória. A papírtörlő kategória korábban is minden időszakban kimagasló arányban növekedett, a pandémiát követően is tovább növekszik. A papír zsebkendők kategóriáját is a felvásárlási láz lendítette át a szokásosnál picivel nagyobb mértékű, 6%-os értékbeni emelkedésbe.

Kecskeméti Attila, Vajda Papír

Kecskeméti Attila
értékesítési és
marketing vezető
Magyar Piszke Papír

Kecskeméti Attila, a Magyar Piszke Papír Kft. értékesítési és marketingvezetője a kategória enyhe emelkedéséről számol be, és megerősíti, hogy a forgalmak alakulására nagy hatással volt a COVID-19 járványhelyzet.

– Márciustól május végéig a szokásos szintet akár 1,5-2-szeres szinten meghaladta a kereslet a WC-papír kategóriában, mellette a többi termékre minimális volt az érdeklődés. Júniustól augusztus végéig a forgalom a szokásos szint alá esett, akár 40-60%-kal, a lakossági és kereskedelmi bekészletezés miatt. A két időszak jó esetben kiegyenlítette egymást. A Magyar Piszke Papír Kft. forgalma is ennek megfelelően alakult – avat be Kecskeméti Attila.

Kollégái meglátását osztja Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft., brand marketingasszisztense, hozzátéve:

– A szalvéta és a papír zsebkendő kategóriákban a vásárlási kedv visszaesett. Ezért elsősorban az otthon maradó vásárlók, a szociális érintkezések és a kulturális rendezvények hiánya lehet a felelős, továbbá a visszaesést még a vásárlók óvatosabbá válása, pénzügyi helyzetük megrendülése és az erre történő hosszú távú berendezkedés befolyásolhatja – emeli ki Vizur Gábor.

Egyre fontosabb szempont a minőség

– A szezonalitás egyre kevésbé jellemző, ami korábban is csak a papír zsebkendő kategóriára volt érvényes. Lényegesebb eltolódás a szalvétapiac vonatkozásában figyelhető meg. Ez az egyetlen termékcsoport, amely évek óta stagnál vagy inkább csökken, és szerepét véleményem szerint egyre inkább a papírtörlők veszik át – jegyzi meg Kecskeméti Attila. Hozzáteszi: a papírtörlők esetében az elmúlt évek tendenciája alapján a nagy tekercses kompakt termékek népszerűsége nő igazán. A 2 rétegű, 350–500 lapos, nyomatlan változatok forgalmát látják a legnagyobbnak.

Vizur Gábor, Sofidel

Vizur Gábor
brand marketing asszisztens
Sofidel Hungary

– A papírtörlő kategóriában az egytekercses kiszerelésű, magas lapszámú termékek mellett a kéttekercses papírtörlők is teret nyernek a hosszan tartó és széles körű felhasználhatóság miatt. Ezen termékeknél észrevehető a funkcionalitásban lévő eltérés. Jó példa erre a Regina Blitz termékünk, amely kimondottan a fényes- és üvegfelületek tisztítására lett kifejlesztve – mondja Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. brand marketingasszisztense.

Varga Orsolya a papírtörlők kiemelt higiéniai szerepét hangsúlyozza:

– Egyre több felhasználási módban, egyre több helyen, egyre gyakrabban használjuk a papírtörlőket, ez a fokozott higiéniai fegyelem elterjedésének is köszönhető. A másik elvárt újdonság, hogy előállításuk és maga a termék is minél inkább természetbarát legyen és minél kisebb ökoló­giai lábnyommal rendelkezzen.

Bővülő termékkínálat

Kowalska Izabella-Essity

Kowalska Izabella
category manager
Essity Hungary

– 2020 végén a Zewa tervezi, hogy belép egy új termékkategóriába, bevezeti a magyar piacra a Zewa arcmaszkokat. Ezek a II. típusú orvosi maszkok több mint 98% szűrési hatékonysággal rendelkeznek a kórokozókkal és baktériumokkal szemben. Puha és kényelmes anyagból készülnek a bőr kímélése érdekében, miközben védelmet nyújthatnak a fertőzések terjedése ellen. A kettős fejpántnak köszönhetően kényelmesebben viselhető és biztonságosan marad a helyén. EU-ban gyártott termék, mely 3, illetve 10 db-os kiszerelésben kerül értékesítésre – nyilatkozza Kowalska Izabella, az Essity Hungary Kft. category managere.

Kecskeméti Attila, a Magyar Piszke Papír képviseletében arról ad hírt, hogy termékeik közül a Szilvia 4 tekercses papír törlő a legnépszerűbb, piaci átlagot meghaladó minősége, és persze a márka neve miatt.

– Az elmúlt időszak legfontosabb termékfejlesztése a dobozos, fóliamentes, nagy tekercses Crepto toalettpapír, amiből 12 tekercs van egy dobozban, illetve a 6 tekercses dobozos Szilvia papírtörlő, amelyekkel a környezettudatos vásárlókat kívánjuk megcélozni. A termékfejlesztés során arra törekedtünk, hogy a termék tartalmazzon mindent, amire valóban szükség van (erős és puha papírt nagy mennyiségben) és semmit, amire nincs szükség (illatanyag, szín, levegő, csomagolófólia) – tudjuk meg Kecskeméti Attilától.

Több papír, kevesebb műanyag

A Vajda-Papír Kft. legnépszerűbb terméke az Ooops! Maxi kétrétegű, ötszáz lapos papírtörlő.

– Gurigamentes papírtörlő termékünk, az Ooops! Express frissen bevezetett termék a piacon. Távlati, prémium kategóriás termékfejlesztéseinkben a háromrétegű toalettpapírok többféle csomagolásban (például papírcsomagolás) való előállítása, a négyrétegű papír zsebkendő szegmens bővítése és az egyedi, háromrétegű papírtörlők újdonságai is megtalálhatók – vázolja Varga Orsolya.

A Sofidel csoport törekvéseinek megfelelően a Forest magyarországi márkát a nemzetközi Regina márkára váltották.

– Az új arculat kialakításánál törekedtünk arra, hogy a Forest hagyományos értékeit megtartva termékeink felismerhetőek maradjanak, ugyanakkor érezhető legyen a magasabb minőség irányába történő elmozdulás – részletezi Vizur Gábor.

Szem előtt tartva a növekvő allergiás fogyasztók számát, papír zsebkendő portfóliójukban megtalálható az innovatívnak tekinthető Regina RinoActive 4 rétegű 10×9 darabos termék.

– Az idei évben új prémium kategóriás papír zsebkendőt is bemutattunk a piacon, amelyben egyesül a praktikusság és a stílus. A Regina Skin zsebkendőnk szupervékony kis csomagjai kényelmesen elférnek a zsebben, praktikusak, és minden élethelyzetben megállják a helyüket – tájékoztat a brand marketingasszisztens. //

 

Háztartási papíráruért a nagyobb üzletekbe megyünk

A konyhai törlőkendő, a papír zsebkendő és a toalettpapír együttes piaca a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint 2019. július és 2020 júniusa között az ezt megelőző, azonos időszakhoz viszonyított 10 százalékos emelkedéssel meghaladta a 73 milliárd forintos forgalmat. Az elmúlt időszak különlegessége, hogy mindegyik kategória eladásában látható egy szembetűnő kiugrás 2020 márciusában.

nielsen logo

Major Annamária-nielsen

Vendégszerző:
Major Annamária
ügyfélkapcsolati munkatárs
Nielsen Piackutató

A fenti papíráruk közül a toalettpapír bír a legmagasabb forgalommal: mintegy 41 és fél milliárd forintot költöttünk rá a vizsgált időszakban. Az ezt megelőző 12 hónaphoz képest ez 9 százalékos emelkedés. A bevétel kétötödét a 401–2500 négyzetméteres üzletek vitték el, a 2500+ négyzetméteres boltok pedig az értékbeli eladás 28 százalékát viszik.

A gyártói márkás termékek mind értéket, mind mennyiséget tekintve a forgalom több mint felét teszik ki. A forintban mért eladásuk 6 százalékkal emelkedett. Ez az arány a saját márkás termékeknél 13 százalék.

Hasonlóan alakul a piac megoszlása gyártói és saját márkák közt a papír zsebkendő kategóriájában is: az értékbeli forgalom 55 százaléka ered gyártói márkás termékek eladásából a tavaly július és 2020. június közötti időszakot nézve. A kategória piaca ebben az intervallumban megközelítette a 16 milliárd forintot, amely a megelőző periódussal összevetve stagnáló érték. A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a 12 hónap alatt több mint 75 millió csomag zsebkendő fogyott.

Zsebkendőre is a 401–2500 négyzetméteres üzletekben költünk legtöbbet: az értékbeli forgalomból csaknem kétötödöt hasítanak ki. További egyötöd jut az ennél nagyobb (2500+ nm) boltokra, 17 százalék pedig a drogériákra.

A három papíráru-kategória közül a konyhai törlőkendő forgalomnövekedése kiugró mértékű volt a fenti időszakban: a Nielsen kiskereskedelmi indexe 23 százalékos értékbeli emelkedést regisztrált. Ezzel a kategória piaca elérte a 16 milliárd forintot. A mennyiségi eladás gyarapodása is két számjegyű: 94 millió darab konyhai törlőkendőt vásároltunk, ami azt jelenti, hogy 19 százalékkal adtak el többet, mint az előző, azonos időszak során.

Itt is a nagyobb boltok dominálnak, a 401–2500 négyzetméteres csatorna forintban mért piaci részesedése 45 százalékos. Az értékbeli növekedés mértéke itt a legmagasabb, 35 százalékos. A 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek egynegyedet hasítanak ki a piacból, a drogériák részaránya pedig 11 százalékos.

A konyhai törlőkendő esetében a saját márkák hasítanak ki nagyobb szeletet a piacból, értékben mért piaci részesedésük 58 százalék. A gyártói márkák forintban mért forgalma 15, a kereskedelmi márkáké 30 százalékkal tudott emelkedni. //