A TikTok az új közösségi őrület
Megállíthatatlan népszerűség jellemzi a 12-13 éves kistinik világából indult, 2019 közepére már világ viszonylatban 800 millió letöltést produkáló alkalmazást. A világjárványban ráérősebb felnőttek is rákaptak a rövid videó tartalmak előállítására, így a letöltések száma mára már 2 milliárd fölé ért.
Az egyedülálló alkalmazás titka az önkifejezés, az alkotás. Igaz, hogy roppant gyorsan kell, nagyon ütős, ultrarövid tartalmat gyártani, ebből viszont sokat. A Bytedance tulajdonú app tavaly év közepére érte el a tömegeket, az utóbbi hetekben pedig az egekig szárnyalt a letöltések száma. Sok otthon unatkozó ember ugyanis itt talál egy kis felhőtlen kikapcsolódást.
Gyorsan pörgő emberórák
A Comscore piackutató adatai szerint 52,2 millió egyedi USA felhasználója van most a TikToknak, ami január óta 48,3%-os növekedést jelent. A CivicScience kutatása szerint áprilisban a 13-35 éves USA lakosok 27%-a használta ezt a videókészítő alkalmazást, míg januárban még csak 19% volt ez az arány. Ami még megdöbbentőbb, hogy a Comscore mérése szerint az átlagosan az aplikációban eltöltött idő március hónapban 858 perc (14 óra, 18 perc) volt, ami a 2019 októberi átlaghoz képest 93,7% növekedés. Összehasonlításképp ugyanez az érték az Instagramra vonatkoztatva márciusban 319,5 perc (nagyjából 5 óra) volt.
Mozgatórugók
A tinik és a felsőoktatásban tanulók is haza kényszerültek. A bezártságban sokkal több idejük maradt az alkalmazásokra, közülük is a rövid videós tartalmakra. Itt virtuálisan a saját korosztályuk között érezhetik jól magukat. A kisebb gyerekek kapcsán a családok is felfedezték maguknak ezt a csatornát, így a szülők is rákaptak a jópofa rövid videók készítésére. Csak az USA-ban, a Kantar „COVID-19 Barometer” globális tanulmánya szerint, a március közepe és április közepe közötti időszakban a Z generációs válaszadók közt a TikTok használatt 33%-kal, az Y-osok közt pedig 27%-kal emelkedett.
A TikTok videókat nagyon könnyű más honlapokon, applikációkban, közösségi csatornákon megosztani, tovább osztani. Ez pedig növeli a TikTok ismertségét és népszerűségét, hiszen a videók megtekintéséhez nem szükséges TikTok felhasználónak lenni.
A járvány előrehaladtával, március végétől a TikTok ráerősített az élőadásokra, Live Streaming formában hétfőtől péntekig sugározza csak az alkalmazásban elérhető műsorait #HappyAtHome: LIVE című sorozatában. Kezdetben főleg a vírus és hírességek körül forgó témákkal jelentkeztek, mostanában pedig a virtuális ballagások és bulik (prom) a fő téma. Az élő adások mindig megnövelik az adott közösségi csatornán eltöltött időt.
Úttörő márka együttműködések
A diverzitás, kontroll-hiány, iszonyú sebesség miatt a márkák és a kreatív ügynökségek nehezen tudnak mit kezdeni a TikTokkal. Mégis van néhány bátor úttörő, akik belevágtak.
Márciusban az E.l.f. Cosmetics jelentetett meg a TikTokon egy sláger remixet a koronavírus járvány terjedésének megelőzésére „Eyes. Lips. Face. Safe.” (Szemek. Ajkak. Arc. Biztonság) címmel, amiben Holla FyeSixWun énekesnővel a kézmosást és a távolságtartást népszerűsítik. A kampányhoz több híresség is kapcsolódott. Érdekesség, hogy a cég nevében az E.l.f. ugyanennek az első 3 szónak a rövidítése.
Áprilisban az Oreo (Mondelez) elkezdte a #CookieWithACause kampányát, amelyben arra kérte a TikTok-ozókat, hogy helyezzenek egy Oreót a homlokukra és kreatív módon juttassák azt a szájukba. Az Oreo felajánlotta, hogy ha a kihívásra 1 millió videó feltöltésre kerül, akkor adományban részesíti a „Save the Children” (Mentsük meg a gyerekeket) jótékonysági szevezetet.
Az Axe dezoror Rickey Thompson Instagram celebbel közösen virtuális párfelkérésre hívta a középiskolásokat, aminek kapcsán a celebbel közös megjelenést és az országos nagy virtuális Teen Vogue ballagási bulin való részvételt is nyerhetnek. A virtuális parti után egy Axe TikTok kihívást is bejelentenek. Az otthonlevő tinik és végzősök ezreit szólítják meg így hatékonyan, a Chipotle étteremlánc, az E.l.f. Cosmetics és számos influencer bevonásával.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
Az ár-érték arány az úr, de többet is költenénk…
A Business Days konferencián Mekler Anita, a PwC Magyarország cégtársa…
Tovább olvasom >A Z-generáció és az alkohol
A Premium Gin Hungary cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >