Az élelmiszerre igénytelen lakosság hízásra hajlamos
A tévénézéssel töltött idő összefüggésben van a kalóriadús rágcsálnivalók és az egészségtelen üdítőitalok fokozott fogyasztásával – figyelmeztetnek a szakértők egy átfogó tanulmány eredményeire támaszkodva.
A brit Loughborough Egyetem sporttal és egészségüggyel foglalkozó karának (SSEHS) szakemberei az ülő tevékenységek és az ételfogyasztás kapcsolatát vizsgáló 53 tanulmány eredményeit vonták alapos elemzés alá. A kutatók egyértelmű összefüggést találtak a képernyő előtt töltött idő és az egészségtelen ételek fokozott fogyasztása között a gyerekek, a kamaszok és a felnőttek esetében egyaránt.
A tévénézés esetében különösen erős összefüggést fedeztek fel az energiadús sós rágcsálnivalók, cukros üdítőitalok és gyorséttermi harapnivalók megemelkedett, illetve a gyümölcsök és a zöldségek csökkent fogyasztásában.
„Nem csupán a televíziónézők vannak kitéve az olyan reklámoknak, amelyek erősen befolyásolhatják az ételválasztásukat, illetve fogyasztásukat, de a képernyő egyfajta figyelemelterelőként is képes működni azáltal, hogy elvonja a figyelmet az aktuálisan fogyasztott ételről, vagy a teltségérzetről, amely túlevést eredményezhet” – mondta Stuart Biddle, az egyetem munkatársa.
„Néhány ember számára a tévénézés közben elfogyasztott mennyiség teszi ki a napi energiabevitel jelentős részét” – idézte a szakembert a ScienceDaily ismeretterjesztő hírportál (http://www.sciencedaily.com). A szakemberek igyekeznek hangsúlyozni a szülők meghatározó szerepét az egészségtelen táplálkozási szokások kialakulásában, mivel a televízió előtti nassolást általában a nagyobbaktól lesik el a gyerekek. A rossz beidegződések kijavítását célzó intézkedéseknek ezért mindkét korcsoportra ki kell terjedniük.
„Amennyiben a szülők a televízió elé ültetik le a gyerekeket valamilyen harapnivalóval, vagy az ebédjükkel, amíg ők a házimunkákkal foglalkoznak, akkor a kicsik idővel automatikusan összekötik a tévénézést az evéssel” – mondta Natalie Pearsen, a tanszék másik kutatója. Mint hozzátette: „Minél több időt ülnek a gyerekek és a kamaszok a képernyő előtt, annál nagyobb valószínűséggel fognak egészségtelen ételeket enni”.
MTI
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >