A Tej Terméktanács a költségek emelkedését áfa-csökkentéssel ellensúlyozná
A kedvezőtlen gazdasági folyamatok hatását – többek között a költségek emelkedéséből adódó áremelkedést – az általános forgalmi adó (áfa) mérséklésével lehetne ellensúlyozni – mondta Lukács László, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója szerdán az MTI-nek.
A terméktanács ügyvezetője szerint az utóbbi hetek aszályos időjárása növelheti egyes takarmányok árát. Emiatt pedig egyes becslések alapján 4-5 százalékkal nőhetnek az előállítási költségek a tejtermelőknél.
Úgy vélekedett: mindez újólag felveti az alapvevő élelmiszereket, köztük a tejet terhelő áfa csökkentésének szükségességét. A költségek növekedése alapvetően áfa-mérsékléssel volna korrigálható, aminek árcsökkentő hatása lenne nemcsak az előállítási költségekre, hanem a fogyasztói árakra is – tette hozzá.
Jelezte: az alapvetően 27 százalékos áfát, illetve a tej 18 százalékos áfáját más terméktanácsokkal együtt – a vágóállat és hús terméktanáccsal (VHT), valamint a baromfival (BTT) – közösen tett javaslat szerint 5 százalékra kellene csökkenteni.
Aláhúzta ugyanakkor, hogy a piaci árakat nem a magyarországi gazdasági viszonyok szabják meg, hanem az európai trend. Vagyis: az egy év óta tartó áremelkedés. Ezt az árnövekedést a szakmaközi szervezet előre jelezte. Azaz a felvásárlási árak egy év alatt minimálisan 20 százalékkal emelkedtek, ahogyan azt a terméktanács korábban becsülte.
A keresleti piac a termelés, a kínálat szűkülésének, valamint a kereslet ezzel egyidejű bővülésének köszönhető. Hozzátette: tavaly augusztusban Magyarországon az alapár 79 forint volt – az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) adatai alapján -, míg idén augusztusban ez 94-95 forint körül van. A termelők önköltsége üzemenként – technológiai színvonaltól függően – változik, de most átlagosan 85-90 forint körül mozog literenként – közölte az ügyvezető igazgató. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >