A tájékozatlanság hátráltathatja a gyógyulást
Az egészségügyi reform és a gyógyszerforgalmazás liberalizálásának következményeképp egyre nagyobb fontossággal bír a tudatos, célzott és megfelelő módszerekkel a páciensekhez eljuttatott kommunikáció. Az EMEA meghatározása értelmében a gyógyszer szinte semmit nem ér tájékoztatás nélkül. E tételt egyre több tudományos vizsgálat támasztja alá: a gyógyszerrel történő gyógyítás eredményessége jelentősen nő, ha a betegek megértik és átérzik a terápia szükségességét és lényegét, tehát egyfajta belső motiváció alakul ki a páciensekben.
E belső motivációt kialakítandó fontos szerep jut a márkáknak és a hozzájuk kötődő márkaértékeknek – amennyiben ezek észlelhető haszonnal járnak. Ma már vizsgálatok bizonyítják, hogy ezek ismerete révén vásárláskor csökken a döntéshelyzetben fellépő bizonytalanság, az adott gyógyszer személyes hasznának megtapasztalása érzelmi biztonságot és relaxált tudatállapotot, azonosságtudatot és lojalitást teremt.
A hazai gyógyszer- és egészségügyi kutatási szakma szereplője, a GfK LHS Healthcare egyik felméréséből kiderült, hogy a páciensek az elsődleges tájékozódási forrásokból – így betegtájékoztatókból, orvos-beteg és patikus-beteg találkozók alkalmával – csak korlátozott vagy éppen pontatlan információhoz jutnak a terápiájuk során számukra rendelt gyógyszerekről, így kevéssé formálhatnak véleményt a szerek számukra fontos hasznáról.
Pedig fontos lenne a megfelelő tájékoztatás egy olyan helyzetben, amikor nemzetközi tapasztalatok szerint is az új gyógyszert kapó krónikus betegek 28 százaléka a 10. nap után abbahagyja a gyógyszerszedést, ezzel pedig sokszor hátráltatja saját gyógyulását. A GfK LHS Healthcare hazai vizsgálatai szerint a páciensekhez eljuttatott információ a krónikus betegségek kezelési hatékonyságát jelentős mértékben – magasvérnyomás-betegség esetén például akár 65 százalékkal is – képes növelni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >