A szupermarketben vásárlók negyede vesz bioélelmiszert
Az Agrármarketing Centrum támogatásával a közelmúltban kérdőíves felmérés készült az ökoélelmiszerekkel kapcsolatos vásárlási szokások megismerése céljából. A felmérés helyszínéül a Biokultúra Szövetség két budapesti ökopiacát és egy belvárosi szupermarketet választottak.
Eredményeiből röviden az alábbi tanulságok vonhatók le: Ma még a bioélelmiszerek viszonylagosan magas ára miatt a törzsvásárlók 60 százalékát a kifejezetten magas jövedelmű, felsőfokú végzettségű, családos vásárlók teszik ki. A jelenlegi divattrend hatására hazánkban is nő az érdeklődés a biotermékek iránt – a szupermarketekben például a válaszadók egynegyede vásárol rendszeresen bioélelmiszert. Akik azonban a divatot követve keresik az ökotermékeket, vélhetően kis számban hajlandóak rendszeresen időt és energiát szánni arra, hogy speciális csatornákon keresztül szerezzék be ezeket. A rendszeresen látogatott üzletek polcairól azonban szívesen leveszik a kívánatos csomagolású és megbízható minőségű ökológiai termékeket.
Nagy igény mutatkozik továbbá az állati eredetű termékekre, hiszen a bioélelmiszereket vásárlóknak csupán 17 százaléka vegetáriánus. Komoly kereslet lenne kényelmi (félkész és kész) termékekre és olyan élvezeti cikkekre is, mint az italok és az édességek.
Jó hír, hogy a megkérdezettek előnyben részesítették a magyar biotermékeket, de rendszerint csak abban az esetben, ha azok legalább olyan jó minőségűek, és nem jelentősen drágábbak, mint az importáltak.
A bioélelmiszerek vásárlásának egyik jól ismert akadálya a hagyományos élelmiszerekénél magasabb ár. A szupermarketek vásárlóinak 90 százaléka, az ökopiacok vásárlóinak 71 százaléka tartja drágának a bioélelmiszereket. Átlagosan 60-80 százalékkal ítélik drágábbnak az ökoélelmiszereket a hagyományos termékeknél. A vásárlók jelentős csoportját pedig a valósnál kedvezőtlenebb árimázs tartja vissza a vásárlástól. Egyesek szerint akár 4-5-ször is drágábbak a bioélelmiszerek.
Mindkét disztribúciós csatornában a vásárlók harmada választana több bioélelmiszert, ha ez a felár nem lenne ilyen magas. Az ökopiacokon a magasabb jövedelműek vásárolnak, ezért körükben eleve kisebb az árérzékenység. A szupermarketben vásárlók körében azonban a kereslet bővülése nagymértékben múlik az árakon. Ehhez az is hozzájárul, hogy ott egyszerűbb az összehasonlítás a konvencionális termékek áraival, és még szembetűnőbbek a felárak. Az alacsonyabb árak a szupermarketekben vásárlók esetében mindenképpen hozzájárulhatnának a többletvásárláshoz.
A nemzetközi piacok tapasztalatai alapján mintegy 30 százalékos felárat fogadnak el a vásárlók az ökoélelmiszerek gyártásának sajátosságaiból adódó többletköltségek és előnyök honorálására. A valósnál rosszabb árimázs leépítése azonban szükségszerű feladat, amely megkívánja a rendszeres és tudatos kommunikációt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >