A szupermarketben vásárlók negyede vesz bioélelmiszert

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 04. 06. 10:59

Az Agrármarketing Centrum támogatásával a közelmúltban kérdőíves felmérés készült az ökoélelmiszerekkel kapcsolatos vásárlási szokások megismerése céljából. A felmérés helyszínéül a Biokultúra Szövetség két budapesti ökopiacát és egy belvárosi szupermarketet választottak.

Eredményeiből röviden az alábbi tanulságok vonhatók le: Ma még a bioélelmiszerek viszonylagosan magas ára miatt a törzsvásárlók 60 százalékát a kifejezetten magas jövedelmű, felsőfokú végzettségű, családos vásárlók teszik ki. A jelenlegi divattrend hatására hazánkban is nő az érdeklődés a biotermékek iránt – a szupermarketekben például a válaszadók egynegyede vásárol rendszeresen bioélelmiszert. Akik azonban a divatot követve keresik az ökotermékeket, vélhetően kis számban hajlandóak rendszeresen időt és energiát szánni arra, hogy speciális csatornákon keresztül szerezzék be ezeket. A rendszeresen látogatott üzletek polcairól azonban szívesen leveszik a kívánatos csomagolású és megbízható minőségű ökológiai termékeket.

Nagy igény mutatkozik továbbá az állati eredetű termékekre, hiszen a bioélelmiszereket vásárlóknak csupán 17 százaléka vegetáriánus. Komoly kereslet lenne kényelmi (félkész és kész) termékekre és olyan élvezeti cikkekre is, mint az italok és az édességek.

Jó hír, hogy a megkérdezettek előnyben részesítették a magyar biotermékeket, de rendszerint csak abban az esetben, ha azok legalább olyan jó minőségűek, és nem jelentősen drágábbak, mint az importáltak.

A bioélelmiszerek vásárlásának egyik jól ismert akadálya a hagyományos élelmiszerekénél magasabb ár. A szupermarketek vásárlóinak 90 százaléka, az ökopiacok vásárlóinak 71 százaléka tartja drágának a bioélelmiszereket. Átlagosan 60-80 százalékkal ítélik drágábbnak az ökoélelmiszereket a hagyományos termékeknél. A vásárlók jelentős csoportját pedig a valósnál kedvezőtlenebb árimázs tartja vissza a vásárlástól. Egyesek szerint akár 4-5-ször is drágábbak a bioélelmiszerek.

Mindkét disztribúciós csatornában a vásárlók harmada választana több bioélelmiszert, ha ez a felár nem lenne ilyen magas. Az ökopiacokon a magasabb jövedelműek vásárolnak, ezért körükben eleve kisebb az árérzékenység. A szupermarketben vásárlók körében azonban a kereslet bővülése nagymértékben múlik az árakon. Ehhez az is hozzájárul, hogy ott egyszerűbb az összehasonlítás a konvencionális termékek áraival, és még szembetűnőbbek a felárak. Az alacsonyabb árak a szupermarketekben vásárlók esetében mindenképpen hozzájárulhatnának a többletvásárláshoz.

A nemzetközi piacok tapasztalatai alapján mintegy 30 százalékos felárat fogadnak el a vásárlók az ökoélelmiszerek gyártásának sajátosságaiból adódó többletköltségek és előnyök honorálására. A valósnál rosszabb árimázs leépítése azonban szükségszerű feladat, amely megkívánja a rendszeres és tudatos kommunikációt.

Kapcsolódó cikkeink