A szállodaszövetség elnöke: kétségbeesve hívnak fel kollégák, hogy akkor most mi lesz
Baldauf Csaba úgy gondolja, hogy ami most jön, az durvább lesz, mint a Covid. Abban biztos, hogy nőni fog a szezonalitást választó szállodák száma, és a belföldi turizmus visszaesésére is számít, azzal viszont nem számol, hogy a Covid miatt be kell zárniuk – tudjuk meg a 24.hu interjújából.
Az év elején még azt olvastam, hogy járvány előtti rekordokat dönthet idén a hazai turizmus, nemrég viszont arról cikkeztek, hogy messze elmarad a forgalom a járvány előttitől. Mi történt? Rossz volt az előrejelzés, vagy elmaradnak a vendégek?
Rengeteg viszonyítási alap van, és sok esetben az újságírók és a szakma nem ugyanarról beszél. Én a magyarországi szállodák teljesítményéről tudok beszámolni. 2019 minden szempontból rekordév volt. Aki a járvány előtti évben nem szerepelt jól, az valamit rosszul csinált. A következő két évet viszont az állami segítség ellenére megszenvedte az ágazat. Ezek nélkül a veszteségek még nagyobbak lettek volna, persze ezekkel együtt is jelentős problémák adódtak. Általánosságban a nyári adatok közel lesznek a 2019-es rekordévhez, de a 2021-es nyári adatokat már nehéz lesz túlszárnyalni.
Ennek az évnek úgy futottunk neki, hogy látható egy markáns kereslet, és már Budapesten is javul a helyzet. Ez a megállapítás igaz volt és igaz talán most is. Rendeződik vissza a piac, megjelentek új küldő országok, miközben teljesen kiesett Oroszország és Ukrajna, de a német és osztrák vendégek is visszafogottabban jönnek.
Az orosz és az ukrán vendégek elmaradásának oka világos, de a németek és az osztrákok miért jönnek kisebb számban?
Ők sokkal óvatosabbak. Ha látnak egy 1 százalék feletti inflációt, azonnal elkezdenek spórolni (Németországban 8 százalék körül van az infláció – a szerk.). Persze a pénzromlás nálunk is komoly gondot okoz. November óta figyeljük az élelmiszerkosarunk árának változását, melyben 34 termék szerepel. Már június végéig több mint 30 százalékos volt a növekedés, és ugyan a bevételek emelkedtek az elmúlt években, ezek nem kompenzálják a megugró költségeket. Az árbevétel ugyan sokkal jobban néz majd ki, de az üzemelési eredményben, profitban egyértelmű romlás várható.
A szobaár hogyan változott ?
15–20 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, de a bérköltség is jelentősen emelkedett, már a teljes bevétel több mint 35 százalékát ez teszi ki. Az energiaköltségről nem is beszélve – egy wellness szállodában 10-ről 20 százalékra ugrott ez a tétel.
A teljes interjú a 24.hu oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy Márton: a magyarországi turizmus hasít
A magyarországi turizmus hasít, Ferihegy Európa leggyorsabban bővülő repülőtere –…
Tovább olvasom >Szallas.hu: az őszi belföldi foglalások negyedét SZÉP-kártyával fizették
Az őszi belföldi foglalásokhoz kapcsolódó online fizetések összértékének negyedét SZÉP-kártyával…
Tovább olvasom >Kilenc kiválóság vehette át a turizmus legmagasabb állami kitüntetését
A három kategóriában odaítélhető Kőrösi Csoma Sándor-díjakat olyan kiemelkedő szakemberek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >