A szájpropaganda a leghatékonyabb reklám

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 10. 15. 00:00

Sorrendben az újságok, rádió és tévé reklámjaiban bíznak leginkább a magyarok, a hagyományos médiumok közül – többek között ezt tárta fel a Nielsen piackutató intézet 47 országban, köztük Magyarországon is végzett kutatása a reklámok iránti bizalomról.

Az Internet-használók számára ugyanakkor hitelesebbek a más fogyasztóktól
e-mailben kapott információk, az online hírlevelek és a márkák honlapjai, de a magyar
Internetezők kiemelkedő aránya bízik a neten hozzáférhető reklámokban is.
   
Az európaiak általában kevésbé bíznak a reklámokban, mint a világátlag.
A globális trendektől azonban eltér a magyarországi összkép. Az említett három
netes médium megítélésénél ugyanis a magyarok 61-66 százalékos aránya magasabb,
mint a 47 ország átlaga.
   
Érdekes, hogy a szájpropaganda Magyarországon is a leghatékonyabb
hirdetés, de azért kevesebben bíznak benne, mint globálisan vagy Európában. A
magyar válaszadók 68 százaléka bízik a szájról szájra terjedő ajánlásokban.
   
Az európaiak a hagyományos médiumok reklámjaiban is kevésbé bíznak, mint
a  többi földrész fogyasztói. A magyar
trend itt is eltér a főáramtól. Az újságok, tévé és magazinok hirdetéseiben
kevesebb honfitársunk bízik, mint az európai átlag. A rádióreklámok
hitelességével viszont a magyar mutató ugyanakkora, mint kontinensünk
középértéke.
   
Az újsághirdetéseket globálisan a Fülöp-szigeteken és Dél-Afrikában
tartják legtöbben hitelesnek. Európában a hollandok és finnek vezetnek, nem
csak ebből a szempontból, de a tévé megítélésében szintén. A magazinoknál a
hollandok és írek állnak az európai lista élén, ahogyan a rádiónál is.
    A
Nielsen öt földrész 47 országában végzett kutatása során 26 500 Internet-használót
kérdezett meg arról, hogy mennyire tartja megbízhatónak a reklámokat,
tizenhárom féle médiumban. A médiumok köre kiterjed az újságoktól és tévétől a
márkák honlapjáig.

##

Táblázat. Az egyes médiumokban megjelenő
reklámokban bízó, Internet-használók részaránya. A megkérdezettek százalékában.

Médium

Magyarok

Európai

átlag

Globális

Átlag

Szájpropaganda

68

73

78

Újság

48

53

63

Más fogyasztók e-mailben

érkezett véleménye

66

59

61

Márkák weboldala

61

49

60

Televízió

43

45

56

Magazin

41

46

56

Rádió

45

45

54

Megrendelt online hírlevél

61

48

49

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Az újságokban, magazinokban
megjelenő, illetve tévében és rádióban sugárzott reklámokban legmagasabb,
illetve legalacsonyabb arányban bízó Internet-használók részaránya, egyes
európai országokban. A megkérdezettek százalékában.

Újság

Magazin

Tévé

Rádió

Hollandia   78

Hollandia   62

Hollandia   67

Írorsz.         67

Finno.        75

Írorsz.        59

Finno.        60

Hollandia   66

Írorsz.        68

Svájc          57

Írorsz.        59

Portugália  61

Spanyolo 
65

Spanyolo. 
57

Portugália 58

Spanyolo. 
59

Litvánia     37

Litvánia     32

Litvánia     33

Litvánia     35

Oroszo..    36

Olaszo.      32

Dánia         32

Dánia         31

Olaszo.     34

Dánia         21

Olaszo.      28

Olaszo.      30

Magyaro. 
48

Magyaro.  
41

Magyaro.  
43

Magyaro.  
45

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

Kapcsolódó cikkeink