Magazin: A sokféleség varázsa

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2021. 10. 19. 06:53

A tengerészek (és a koktélok) kedves itala komoly változáson ment keresztül az elmúlt években – a rumok világát is erősen befolyásolja a premizálódás folyamata.

Szerző: Ipacs Tamás

Garçon! Frissítőt… Lehet rum is! – rendelt Tuskó Hopkins, aki, akárcsak Rejtő Jenő többi, a társadalom perifériájára szorult hőse, vízként itta a rumot, ami nagyon sokáig nem számított éppen úri italnak. Mint ahogy nem voltak azok utánzatai sem, amikor a finomszesz jelentős részét rumutánzatok formájában hozták forgalomba, és a szeszipari cégeket gyakran „rum- és likőrgyárnak” nevezték.

Mára nagyot változott a helyzet: a hazai üzletek polcain nagy választékban állnak az ital prémium és szuperprémium változatai, a világban pedig – ahogy a ginhez a high- end tonikokat – a rumhoz is „saját” mixer brandeket fejlesztenek.

Palcsó Sára Zwack

Palcsó Sára
marketingigazgató
Zwack Unicum

– Az átlagfogyasztók szempontjából a magyar rumpiacot alapvetően néhány erős márka határozza meg – állítja Palcsó Sára, a Zwack marketingigazgatója. – A fogyasztók kevés márkát ismernek, viszont azokhoz hűek. Van egy szűk réteg, amely egzotikus helyeken is járt már, ők luxusmárkákat is fogyasztanak.

A rum részesedése hozzávetőlegesen 5% az égetett szeszek piacán. A rum­piacon, mint az egész szeszesital-piacon, alapvető trend a premizáció. A lezárások hatására a fogyasztók nagyobb hajlandósággal költöttek prémium termékekre, mivel az éttermek és a bárok zárva voltak, utazni nem lehetett, így olyan cikkeket kerestek, amelyeket saját maguk kényeztetése céljából vásároltak.

A magyar fogyasztó alapvetően árérzékeny, így inkább a VFM rum kategóriát fogyasztja. A fehér és a fűszeres rum fogyasztása egyaránt jellemző, nem mondható el egyértelműen a magyar piacról, hogy jellemzően melyik fajtát részesítik előnyben. A rumot elsősorban koktél formájában kólával, gyömbérrel fogyasztják, koktélként a mohito a legkedveltebb. A prémium márkákat, amelyekre már különböző érlelési módok jellemzőek, tisztán jéggel isszák.

 

Tucatjával vannak jelen a piacon a rumhoz jól illeszthető mixerek – többnyire speciálisan ízesített kólák, gyömbérek –, de olyan is akad, amelyet kimondottan ehhez az italfajtához kevernek: az angol Sekforde például lime-mal, mentával és kakaóval készíti mixersorozata rumhoz kreált darabját

 

A prémium felé… és tovább!

– A magyar fogyasztók mostanában kezdik felfedezni a prémium rumokat, mint magukban, esetleg jéggel iható röviditalokat – véli Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard marketingigazgatója. – Keresik, kóstolják a kisebb prémium márkákat, akárcsak a nagy márkák prémium, különleges változatait.

A rumfogyasztás általánosságban csökkenő tendenciát mutat, a fehér rumok visszaesése miatt. Az érlelt, prémium és szuperprémium rumok szegmense növekszik, ma már nem szokatlan, hogy tisztán isszák ezeket, vagy, hogy rumokból készüljenek szofisztikált koktélkülönlegességek a top koktélbárokban – például a Havana Club Selection de Maestrosból. A fehér rumokat főleg koktélban fogyasztják – még mindig erős a Cuba Libre, Mojito vonal –, de a gin és vodka népszerűsége visszavetette az alaprumkoktélok fogyasztását.

Molnár Viktor
Bacardí-Martini portfolio
brand manager
Dunapro

– A rum sok magyar fogyasztó számára a karibi élményt testesíti meg – mondja Molnár Viktor a Dunapro Bacardí-Martini portfóliójának brand managere –, ezért is van, hogy a vendéglátásban több fogy belőle Mojitókban és Piña Coladákban, mint tisztán.

Ebben a szegmensben is érzékelhető a dinamikus növekedés, a premizálódás; úgy vélem, a Nyugat rumreneszánsza nálunk is éreztetni fogja hatását. Amikor a hazai rumpiacról beszélünk, érdemes pontosan meghatározni a kategóriákat: nemcsak a fehér és a barna rumok között jelentős a különbség, de a termékek minőségében is, ugyanis a standard és prémium termékek mellett a köznyelvben csak „kőműves actimel”-ként emlegetett alacsonyabb minőségű termékek is részei a rum univerzumának. A nagy magyar átlag még mindig inkább koktélalapanyagként és süteménykellékként fogyasztja a rumot, a magas színvonalú bárok polcain viszont egyre több magas árfekvésű termék is helyet kap. Az italfajta itthoni piacvezetője a fehér rum.

Piri_Attila, Heinemann

Piri Attila
marketingigazgató
Heinemann

– Nekünk a kategóriában megjelenő premiumizáció a prémium termékek, közülük is zömmel az érlelt barna rumok értékesítésének növekedését jelenti – húzza alá Piri Attila, a Heinemann Testvérek Kft. marketingigazgatója. – Mi a Mezan limited edition, valamint a Seale’s és a Doorley’s rumokat forgalmazzuk, standard kategóriában pedig az Old Pascas termékcsalád része a portfóliónknak.

Másik kategóriába, az úgynevezett inländerrumok közé tartozik az itthon is jól ismert Stroh márkánk, amit sokan „erejéről” ismernek, mások a téli kedvenceikben, a Punch koktélban vagy a Jägerteeben azonosítják. A rumkészítésben ma egyre nagyobb szerephez jutó alapanyagból, a cukornádmelaszból készül, és nemcsak koktélbárok, de cukrászdák is gyakran használják.

Termékfejlesztés, márkatámogatás

– A szuperprémium kategóriában a Zacapa 23 rumot forgalmazzuk – magyarázza Palcsó Sára –, amelynek különlegessége az érlelésében rejlik: ízharmóniájához aktívan hozzájárul a tradicionális spanyol „Solera” érlelési rendszer. Ebben négy különféle hordótípust alkalmaznak. Vaníliás, erőteljes Bourbon-, gyümölcsös, íz-gazdag sherrys-, finom Pedro Ximenez boros-, valamint újrapörkölt fehér-tölgy hordók. Marketingeszközök tekintetében szakmai rendezvényeken és a bartender szakma részére szervezett edukációs masterclass és kóstolókon keresztül segítjük a márkát.

A Captain Morgan márka White és Dark variánsa tartozik a rum kategóriába, de kommunikációjának fókuszában a Spiced és Tiki ízek állnak – ezek a rum jellegű szeszesital-kategória részei. A mangó és ananász ízesítésű Tikit idén vezettük be a magyar piacra, így a gasztronómiában, a kiskereskedelemben és a médiában egyaránt kiemelt aktivitásokkal támogatjuk a márkaismertség növelését.

A termékfejlesztés egyik legkedveltebb iránya a fűszeres verziókkal való megjelenés, a luxus rumoknál a különleges – másod- és harmadhordós – érlelések jellemzőek.

– A Pernod Ricard az ízdús Havana Club kubai rumot forgalmazza Magyarországon – mondja el Mosonyi Csaba –, ez az igazi rumfogyasztók kedvence, mert nem viszi el az ízvilágot a túlzottan magas cukortartalom, amely más karibi rumoknál megszokott.

Úgy gondolom, a rumok világában még nem sikerült átütő innovációkat bemutatni, sok a még kategórián belüli lehetőség – különleges házasításokkal, hordóhasználattal és hasonló módszerekkel.

– A Dunapro rumkínálatának részei a Bacardí Carta Blanca, Carta Oro, Carta Negra, Spiced, Cuatro, Ocho, Diez rumok – sorolja Molnár Viktor. – Portfólióinkban egyaránt megtalálhatóak a koktélkészítéshez ideális, valamint az önmagukban is jól fogyasztható, magas árfekvésű italok is. A termékfejlesztés fő iránya láthatóan a prémiumizálódás, ugyanakkor a fűszeres rumok trendje is emelkedőben van. Az internetről ismert papírpalackos Bacardí azokat a műanyag palackokat van hivatva leváltani, amelyek főképpen ázsiai országokban voltak kaphatóak – nálunk nem várható a bevezetése. //

 

4 milliárd forint fölött a rum forgalma

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe az égetett szeszes italok 9 szegmensét vizsgálja, melyek a vodka, whisky, likőr, gyomorkeserű, pálinka, brandy, vermut, gin és végül, de nem utolsósorban a rum. Az égetett szeszek összforgalma 2020. június és 2021. május között meghaladta a 116 milliárd forintot, ebből a rum több mint 4 milliárdot szakított ki, mely 4%-ot jelent részesedésben, vagyis egy kisebb hányadát teszi ki a teljes kategóriának.

NielsenIQ logo

Gubek Nóra, NielsenIQ

Vendégszerző:
Gubek Nóra
piackutatási tanácsadó
NielsenIQ

Mérete ellenére egy dinamikusan fejlődő piacról beszélhetünk, hiszen a vizsgált időszakban értékben 13, mennyiségben pedig 7 százalékkal növekedett előző év azonos periódusához képest. A mennyiségi forgalom ezzel átlépte a 7600 hektolitert.

A magyar fogyasztók zöme a 400 négyzetmétert meghaladó alapterületű üzletekben végzi a rumvásárlást. A nagyobb üzletek az értékbeli forgalom közel háromötödével bírnak. Emellett a legkisebb, 50 négyzetméter alatti boltok tudhatják magukénak a forgalom jelentős részét, hiszen itt a rumeladások csaknem egynegyede realizálódott a vizsgált időszakban.

Legfőképp a gyártói márkákat választják a fogyasztók, amelyek két számjegyű értékbeli növekedéssel immár a forintban mért eladás 78 százalékát teszik ki. Ezzel szemben a saját márkás termékek nem tudtak ilyen mértékben növekedni, így majdnem 2 százalékponttal esett vissza a részesedésük.

A kiszereléseket vizsgálva elmondható, hogy a 0,7–0,99 literes rumok fogynak a leginkább, a kategória értékbeli eladásának több mint a felét adják. Ezenfelül a 2 deciliter alatti kiszerelésű termékek népszerűsége nőtt, melyek már közel egyötödét hasítják ki a piacnak.

Fajtákat tekintve a sötét típus viszi a forintban mért eladások 64 százalékát. A fehér rumok népszerűsége ugyan csökkent, de így is a rumeladások több mint egyötödét teszik ki. //

Kapcsolódó cikkeink