Magazin: A sokféleség varázsa
A tengerészek (és a koktélok) kedves itala komoly változáson ment keresztül az elmúlt években – a rumok világát is erősen befolyásolja a premizálódás folyamata.
Szerző: Ipacs Tamás
Garçon! Frissítőt… Lehet rum is! – rendelt Tuskó Hopkins, aki, akárcsak Rejtő Jenő többi, a társadalom perifériájára szorult hőse, vízként itta a rumot, ami nagyon sokáig nem számított éppen úri italnak. Mint ahogy nem voltak azok utánzatai sem, amikor a finomszesz jelentős részét rumutánzatok formájában hozták forgalomba, és a szeszipari cégeket gyakran „rum- és likőrgyárnak” nevezték.
Mára nagyot változott a helyzet: a hazai üzletek polcain nagy választékban állnak az ital prémium és szuperprémium változatai, a világban pedig – ahogy a ginhez a high- end tonikokat – a rumhoz is „saját” mixer brandeket fejlesztenek.
– Az átlagfogyasztók szempontjából a magyar rumpiacot alapvetően néhány erős márka határozza meg – állítja Palcsó Sára, a Zwack marketingigazgatója. – A fogyasztók kevés márkát ismernek, viszont azokhoz hűek. Van egy szűk réteg, amely egzotikus helyeken is járt már, ők luxusmárkákat is fogyasztanak.
A rum részesedése hozzávetőlegesen 5% az égetett szeszek piacán. A rumpiacon, mint az egész szeszesital-piacon, alapvető trend a premizáció. A lezárások hatására a fogyasztók nagyobb hajlandósággal költöttek prémium termékekre, mivel az éttermek és a bárok zárva voltak, utazni nem lehetett, így olyan cikkeket kerestek, amelyeket saját maguk kényeztetése céljából vásároltak.
A magyar fogyasztó alapvetően árérzékeny, így inkább a VFM rum kategóriát fogyasztja. A fehér és a fűszeres rum fogyasztása egyaránt jellemző, nem mondható el egyértelműen a magyar piacról, hogy jellemzően melyik fajtát részesítik előnyben. A rumot elsősorban koktél formájában kólával, gyömbérrel fogyasztják, koktélként a mohito a legkedveltebb. A prémium márkákat, amelyekre már különböző érlelési módok jellemzőek, tisztán jéggel isszák.
A prémium felé… és tovább!
– A magyar fogyasztók mostanában kezdik felfedezni a prémium rumokat, mint magukban, esetleg jéggel iható röviditalokat – véli Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard marketingigazgatója. – Keresik, kóstolják a kisebb prémium márkákat, akárcsak a nagy márkák prémium, különleges változatait.
A rumfogyasztás általánosságban csökkenő tendenciát mutat, a fehér rumok visszaesése miatt. Az érlelt, prémium és szuperprémium rumok szegmense növekszik, ma már nem szokatlan, hogy tisztán isszák ezeket, vagy, hogy rumokból készüljenek szofisztikált koktélkülönlegességek a top koktélbárokban – például a Havana Club Selection de Maestrosból. A fehér rumokat főleg koktélban fogyasztják – még mindig erős a Cuba Libre, Mojito vonal –, de a gin és vodka népszerűsége visszavetette az alaprumkoktélok fogyasztását.
– A rum sok magyar fogyasztó számára a karibi élményt testesíti meg – mondja Molnár Viktor a Dunapro Bacardí-Martini portfóliójának brand managere –, ezért is van, hogy a vendéglátásban több fogy belőle Mojitókban és Piña Coladákban, mint tisztán.
Ebben a szegmensben is érzékelhető a dinamikus növekedés, a premizálódás; úgy vélem, a Nyugat rumreneszánsza nálunk is éreztetni fogja hatását. Amikor a hazai rumpiacról beszélünk, érdemes pontosan meghatározni a kategóriákat: nemcsak a fehér és a barna rumok között jelentős a különbség, de a termékek minőségében is, ugyanis a standard és prémium termékek mellett a köznyelvben csak „kőműves actimel”-ként emlegetett alacsonyabb minőségű termékek is részei a rum univerzumának. A nagy magyar átlag még mindig inkább koktélalapanyagként és süteménykellékként fogyasztja a rumot, a magas színvonalú bárok polcain viszont egyre több magas árfekvésű termék is helyet kap. Az italfajta itthoni piacvezetője a fehér rum.
– Nekünk a kategóriában megjelenő premiumizáció a prémium termékek, közülük is zömmel az érlelt barna rumok értékesítésének növekedését jelenti – húzza alá Piri Attila, a Heinemann Testvérek Kft. marketingigazgatója. – Mi a Mezan limited edition, valamint a Seale’s és a Doorley’s rumokat forgalmazzuk, standard kategóriában pedig az Old Pascas termékcsalád része a portfóliónknak.
Másik kategóriába, az úgynevezett inländerrumok közé tartozik az itthon is jól ismert Stroh márkánk, amit sokan „erejéről” ismernek, mások a téli kedvenceikben, a Punch koktélban vagy a Jägerteeben azonosítják. A rumkészítésben ma egyre nagyobb szerephez jutó alapanyagból, a cukornádmelaszból készül, és nemcsak koktélbárok, de cukrászdák is gyakran használják.
Termékfejlesztés, márkatámogatás
– A szuperprémium kategóriában a Zacapa 23 rumot forgalmazzuk – magyarázza Palcsó Sára –, amelynek különlegessége az érlelésében rejlik: ízharmóniájához aktívan hozzájárul a tradicionális spanyol „Solera” érlelési rendszer. Ebben négy különféle hordótípust alkalmaznak. Vaníliás, erőteljes Bourbon-, gyümölcsös, íz-gazdag sherrys-, finom Pedro Ximenez boros-, valamint újrapörkölt fehér-tölgy hordók. Marketingeszközök tekintetében szakmai rendezvényeken és a bartender szakma részére szervezett edukációs masterclass és kóstolókon keresztül segítjük a márkát.
A Captain Morgan márka White és Dark variánsa tartozik a rum kategóriába, de kommunikációjának fókuszában a Spiced és Tiki ízek állnak – ezek a rum jellegű szeszesital-kategória részei. A mangó és ananász ízesítésű Tikit idén vezettük be a magyar piacra, így a gasztronómiában, a kiskereskedelemben és a médiában egyaránt kiemelt aktivitásokkal támogatjuk a márkaismertség növelését.
A termékfejlesztés egyik legkedveltebb iránya a fűszeres verziókkal való megjelenés, a luxus rumoknál a különleges – másod- és harmadhordós – érlelések jellemzőek.
– A Pernod Ricard az ízdús Havana Club kubai rumot forgalmazza Magyarországon – mondja el Mosonyi Csaba –, ez az igazi rumfogyasztók kedvence, mert nem viszi el az ízvilágot a túlzottan magas cukortartalom, amely más karibi rumoknál megszokott.
Úgy gondolom, a rumok világában még nem sikerült átütő innovációkat bemutatni, sok a még kategórián belüli lehetőség – különleges házasításokkal, hordóhasználattal és hasonló módszerekkel.
– A Dunapro rumkínálatának részei a Bacardí Carta Blanca, Carta Oro, Carta Negra, Spiced, Cuatro, Ocho, Diez rumok – sorolja Molnár Viktor. – Portfólióinkban egyaránt megtalálhatóak a koktélkészítéshez ideális, valamint az önmagukban is jól fogyasztható, magas árfekvésű italok is. A termékfejlesztés fő iránya láthatóan a prémiumizálódás, ugyanakkor a fűszeres rumok trendje is emelkedőben van. Az internetről ismert papírpalackos Bacardí azokat a műanyag palackokat van hivatva leváltani, amelyek főképpen ázsiai országokban voltak kaphatóak – nálunk nem várható a bevezetése. //
4 milliárd forint fölött a rum forgalma
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe az égetett szeszes italok 9 szegmensét vizsgálja, melyek a vodka, whisky, likőr, gyomorkeserű, pálinka, brandy, vermut, gin és végül, de nem utolsósorban a rum. Az égetett szeszek összforgalma 2020. június és 2021. május között meghaladta a 116 milliárd forintot, ebből a rum több mint 4 milliárdot szakított ki, mely 4%-ot jelent részesedésben, vagyis egy kisebb hányadát teszi ki a teljes kategóriának.
Mérete ellenére egy dinamikusan fejlődő piacról beszélhetünk, hiszen a vizsgált időszakban értékben 13, mennyiségben pedig 7 százalékkal növekedett előző év azonos periódusához képest. A mennyiségi forgalom ezzel átlépte a 7600 hektolitert.
A magyar fogyasztók zöme a 400 négyzetmétert meghaladó alapterületű üzletekben végzi a rumvásárlást. A nagyobb üzletek az értékbeli forgalom közel háromötödével bírnak. Emellett a legkisebb, 50 négyzetméter alatti boltok tudhatják magukénak a forgalom jelentős részét, hiszen itt a rumeladások csaknem egynegyede realizálódott a vizsgált időszakban.
Legfőképp a gyártói márkákat választják a fogyasztók, amelyek két számjegyű értékbeli növekedéssel immár a forintban mért eladás 78 százalékát teszik ki. Ezzel szemben a saját márkás termékek nem tudtak ilyen mértékben növekedni, így majdnem 2 százalékponttal esett vissza a részesedésük.
A kiszereléseket vizsgálva elmondható, hogy a 0,7–0,99 literes rumok fogynak a leginkább, a kategória értékbeli eladásának több mint a felét adják. Ezenfelül a 2 deciliter alatti kiszerelésű termékek népszerűsége nőtt, melyek már közel egyötödét hasítják ki a piacnak.
Fajtákat tekintve a sötét típus viszi a forintban mért eladások 64 százalékát. A fehér rumok népszerűsége ugyan csökkent, de így is a rumeladások több mint egyötödét teszik ki. //
Kapcsolódó cikkeink
30 millió eurót költ a Diageo a Guinness 0.0 gyártására
A Diageo 30 millió eurós beruházással növeli a Guinness alkoholmentes…
Tovább olvasom >A dm forgalma 17 százalékkal nőtt az elmúlt gazdasági évben
A dm az elmúlt gazdasági évben nagy mértékben fektetett az…
Tovább olvasom >Jön az Unicum Akusztik harmadik epizódja, színpadon: a Blahalouisiana
Az Unicum immár harmadik alkalommal hozza el a zene és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >