A sajátmárka fellegvára Európa
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMA e-Scanner című májusi hírlevele a Nielsen számok alapján elemzi a sajátmárkás termékek legfrissebb trendjeit.
A PLMA évkönyve, a 2020 International Private Label Yearbook számára készült Nielsen elemzés szerint a vizsgált 19 országból 14-ben növekedett a privátcimke piaci részesedése Európában.

A sajátmárkás termékek mennyiségi piacrésze Európában
Olaszország kivételével mindenhol 30% feletti a részesedés
A Nielsen által vizsgált országokban, egy kivételével mindben, a kereskedők sajátmárkás termékeinek aránya meghaladta a 30%-ot. A legnagyobb európai piacok – az Egyesült Királyság és Németország – esetén pedig stabilan 40% fölött marad ez az arány. Franciaországban már minden harmadik megvásárolt árucikk sajátmárkás. Olaszországban az eddigi legnagyobb növekedést tapasztalták (több, mint 2% pont) a piackutatók.
A legnagyobb emelkedést Hollandiában mérték, ahol 7 ponttal, immár 37%-ra növekedett a privátcimke aránya. A fejlődés motorját az Aldi jelentette. A közeli Belgiumban pedig a sajátmárka aránya eléri a 44%-ot.
Spanyolország és Portugália megőrizte hagyományosan erős private label pozícióit. Előbbiben már az eladott fogyasztási cikkek fele sajátmárkás, utóbbiban pedig 3 pontos növekedéssel már 43%-nál tartanak.
Ausztria kiemelkedik a régióban
Közép-Kelet Európában Ausztriában megőrizte 42%-os részesedését, Lengyelországban, Magyarországon, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában pedig 30% felett van. Svájcban a forgalom fele sajátmárkás.
A skandináv országok közül kiemelkedik Norvégia, ahol 2 pontos emelkedést és így 34%-os piacrészt mértek. Svédország elérte a 33%-ot, Finnország pedig 30% fölött zárt.
A mediterrán országokban a sajátmárka aránya 31% fölött volt Török- és Görögországban egyaránt. Ez a szám azért is jelentős, mert Törökországban 2 pontos emelkedéssel először lépte át a 30%-os határt.
A PLMA elnöke, Brian Sharoff szerint a számok azt jelzik, hogy a vásárlói döntések során már elsőbbséget élveznek a sajátmárkás termékek a napicikk beszerzések esetén. A koronavírus-járvány pedig tovább erősíti ezeknek a termékeknek a pozícióját.
Kapcsolódó cikkeink
Kiosztotta a PLMA nemzetközi csomagolási díjait
Első alkalommal rendezte meg a PLMA az International Private Label…
Tovább olvasom >Sajátmárkás termékek: minőség és kedvező ár egyensúlyban
A boltválasztás során a vásárlók közel 60%-ának döntését befolyásolják a…
Tovább olvasom >Népszerűek a szupermarket-tartalmak a TikTokon
A TikTok rövid, szórakoztató videói egyre népszerűbb marketingeszközzé válnak az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >