A sajátmárka fellegvára Európa
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége PLMA e-Scanner című májusi hírlevele a Nielsen számok alapján elemzi a sajátmárkás termékek legfrissebb trendjeit.
A PLMA évkönyve, a 2020 International Private Label Yearbook számára készült Nielsen elemzés szerint a vizsgált 19 országból 14-ben növekedett a privátcimke piaci részesedése Európában.
Olaszország kivételével mindenhol 30% feletti a részesedés
A Nielsen által vizsgált országokban, egy kivételével mindben, a kereskedők sajátmárkás termékeinek aránya meghaladta a 30%-ot. A legnagyobb európai piacok – az Egyesült Királyság és Németország – esetén pedig stabilan 40% fölött marad ez az arány. Franciaországban már minden harmadik megvásárolt árucikk sajátmárkás. Olaszországban az eddigi legnagyobb növekedést tapasztalták (több, mint 2% pont) a piackutatók.
A legnagyobb emelkedést Hollandiában mérték, ahol 7 ponttal, immár 37%-ra növekedett a privátcimke aránya. A fejlődés motorját az Aldi jelentette. A közeli Belgiumban pedig a sajátmárka aránya eléri a 44%-ot.
Spanyolország és Portugália megőrizte hagyományosan erős private label pozícióit. Előbbiben már az eladott fogyasztási cikkek fele sajátmárkás, utóbbiban pedig 3 pontos növekedéssel már 43%-nál tartanak.
Ausztria kiemelkedik a régióban
Közép-Kelet Európában Ausztriában megőrizte 42%-os részesedését, Lengyelországban, Magyarországon, a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában pedig 30% felett van. Svájcban a forgalom fele sajátmárkás.
A skandináv országok közül kiemelkedik Norvégia, ahol 2 pontos emelkedést és így 34%-os piacrészt mértek. Svédország elérte a 33%-ot, Finnország pedig 30% fölött zárt.
A mediterrán országokban a sajátmárka aránya 31% fölött volt Török- és Görögországban egyaránt. Ez a szám azért is jelentős, mert Törökországban 2 pontos emelkedéssel először lépte át a 30%-os határt.
A PLMA elnöke, Brian Sharoff szerint a számok azt jelzik, hogy a vásárlói döntések során már elsőbbséget élveznek a sajátmárkás termékek a napicikk beszerzések esetén. A koronavírus-járvány pedig tovább erősíti ezeknek a termékeknek a pozícióját.
Kapcsolódó cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Kiskereskedelem 2023: Racionalizáló fogyasztók, technológiai fejlesztések
Tavalyra visszatekintve a kiskereskedők többsége világszerte az infláció szárnyalásával, a…
Tovább olvasom >Minden eddiginél nagyobb standdal vesz részt az AMC az amszterdami PLMA-n
A kiskereskedelmi üzletláncokban forgalmazott, egyedi márkanév alatt futó, úgynevezett sajátmárkás…
Tovább olvasom >További cikkeink
VOSZ Barométer – 2024. II. negyedév: kötelező optimizmus vagy valódi növekedés?
Az inflációs érzékelés továbbra is jelen van hazai vállalkozásoknál, miközben…
Tovább olvasom >Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >