Magazin: A rúdon túl
Az ételintoleranciára adott válasz ma már alap a virslimárkáknál, amelyek felfelé igyekeznek pozicionálni magukat, meghagyva a legolcsóbb kategóriát a virslinek már nem nevezhető rudaknak és pálcáknak. A középkategória gyengül, illetőleg ezt a szerepet a jobb minőségű kereskedelmi márkák veszik át. Bár több globális tényező is árfelhajtó szereppel bír, a kereslet stabilitására lehet építkezni.
Szerző: Szalai László
Öt kilogramm eladott húskészítményből egy kilogramm virsli – ez a kategória képviseli a legnagyobb részarányt a hazai készítménypiacon belül. Az eladási tendenciái (mennyiségben csekély csökkenés, értékben enyhe emelkedés) azokat a globális negatív hatásokat tükrözik, amelyek az elmúlt másfél évben érték a virslit (is, hasonlóan más készítményekhez).
– 2019-ben az afrikai sertéspestis következtében Európában kialakult alapanyaghiány miatt kényszerültek a húskészítménygyártók drasztikus áremelésekre, míg 2020 első negyedében a koronavírus-járvány és az ellene való védekezés mellett kellett a megnövekedett igényeket kiszolgálni, a zavartalan ellátást biztosítani – foglalja össze Dósa Ágnes, a Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere. – Ezek a körülmények komoly kihívások elé állították az ágazati szereplőket. A Pick Szeged Zrt. mint stratégiailag kiemelt jelentőségű élelmiszergyártó, sikeresen kezelte a felmerült nehézségeket, és biztosítani tudta a minőségi hústermékek folyamatos elérhetőségét e kritikus időszak alatt is.
– A 2021 első felében tapasztalt nyers sertéshús áremelkedésével együtt több tényező, mint például a logisztikai költségek, csomagolóanyag-árak és a munkabérek növekedése is nagyban befolyásolják az előállítási költségeket, így az átadási árainkat is – teszi teljessé a képet Szakács Hedvig, a ZIMBO Perbál Kft. ügyvezetője. – Úgy látjuk, hogy a 2021-es szezon a várható COVID-intézkedések miatt hasonlítani fog az előző évire, tehát inkább a lakossági fogyasztás dominál majd.
A jelenlegi helyzetet Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője nyugodtnak mondja, miután az alapanyagárak immár nem mozdulnak felfelé, és a forint/euró árfolyam is kiszámítható keretek között mozog.
– De hogy meddig marad így, az teljességgel kiszámíthatatlan – teszi hozzá. – Nagy kérdés a kínai piac. Sertésszámban láthatóan újra elérték a saját szükségleteikhez szükséges mennyiséget, viszont ehhez felvásárolták a világpiacon a takarmányt, amelynek e miatt jelentősen megnőtt az ára. Ez az áremelkedés pedig előbb-utóbb megjelenik a sertés árában is.
Lassú tolódások
Ha a virslipiac szerkezetét vizsgáljuk, a sok külső tényező hullámveréséhez képest meglepően kevés vagy kis mértékű változást látunk a szegmenseiben.
Alapanyagok tekintetében továbbra is a baromfi enyhe dominanciája rögzíthető, az értékesítési csatornák közül pedig a diszkontok évek óta tartó lassú előretörése folytatódott – immár közel 50%-kal részesednek a mennyiségi eladásokból.
– A diszkontok az elmúlt 3 évben közel 10%-os összes növekedést értek el a virslik értékesítésében – közli Dósa Ágnes. – Ezzel párhuzamosan pedig a többi csatorna folyamatosan csökkenő tendenciát produkál.
Szintén már a COVID előtt megfigyelt és konstatált jelenség, hogy a csemegepultok visszaszorulnak az értékesítésből.
– Az utóbbi időszakban tovább növekedett az önkiszolgáló termékek népszerűsége – jelzi Najdenova Anna, a KOMETA ’99 Zrt. készítményértékesítési igazgatója. – A hipermarketekben pedig továbbra is a nagyobb, 800 g-os, 1 kg-os kiszerelések a legkelendőbbek. A COVID a horeca szegmensét érintette a legjobban, valamint, tapasztalataink szerint, a nagy hipermarketeket.
Az önkiszolgáló kiszerelések terjedéséhez más tényezők is hozzájárulnak, hívja fel a figyelmet Szakács Hedvig:
– A korábbi, COVID előtti évekhez viszonyítva ma már többen vásárolnak online, ahol csak az előrecsomagolt termékeket tudják megvásárolni, ezenkívül jónéhány partnerünk üzletében a kiszolgálópult már meg is szűnt.
A ZIMBO Perbál ügyvezetője a fogyasztásban pozitív tendenciát lát:
– A mennyiség helyett előtérbe kerül a minőségi fogyasztás, ami egyértelműen a magasabb minőségű, prémium termékek felé mutat. Nagyon fontos a fogyasztók számára ma már a virslik hústartalma, és a magasabb hústartalom természetesen együtt jár a magasabb árral is.
Ugyanakkor az eladási adatok szerint az olcsó, az Élelmiszerkönyv szigorítása óta virslinek nem nevezhető „rudak” és társaik is megtalálták a célközönségüket, így inkább a piac polarizálódásáról beszélhetünk. Emellett a kereskedelmi márkák is növelték részarányukat – mennyiségben a piacnak csaknem a felét tudhatják már magukénak. Azonban ez a termékkör már nem feltétlenül az alsó árkategóriában szerepel.
A prémium termékeiről ismert Wiesbauer-Dunahús értékesítésében például növekszik a kereskedelmi márkák súlya, Kazai Zsolt ugyanakkor kihangsúlyozza:
– Miután az üzletláncok számára is fontos (a korábbi évektől eltérően), hogy magas minőségű saját márkás termékekkel lépjenek piacra, ebben megbízható partnerre találtak a Wiesbauerben.
Márkakiterjesztés a baromfi szegmensre is
A Pick Szeged Zrt. folyamatosan figyelve és elemezve a piacot, igyekszik kielégíteni a fogyasztók újdonság iránti igényeit.
A 2018-ban bevezetett PICK PICKOLINO virslicsalád az egészségtudatos trendnek megfelelve a tavalyi évben tovább bővült: 2020 májusában a Pick belépett a magas hozzáadott értékű, magas minőséget képviselő, baromfi alapanyagú virslik piacára.
– Újdonságként került bevezetésre a PICK PICKOLINO virsli csirkehúsból 140 g-os kiszerelése, mely egy sajtos ízváltozattal, illetve a nagyobb, családi kiszerelésű 280 g-os változattal együtt került a piacra – mondja Dósa Ágnes. – A PICK PICKOLINO magas hústartalmú, enyhén füstös, kellemesen fűszerezett hámozott virslicsalád, amely nem tartalmaz hozzáadott ízfokozót, illetve glutén- és laktózmentes, így a gluténérzékeny és laktóz intoleranciával érintett vásárlók is bátran fogyaszthatják.
Az új termékek piaci bevezetését a cég június–augusztus hónapokban online kommunikációval, így például látványos online bannermegjelenésekkel, receptvideókkal, socialmedia-aktivitásokkal és Google-hirdetésekkel, valamint reklámfilmmel is támogatta.
A Pick a 2021-as szezonban is a PICKOLINO termékek értékesítésére koncentrál, árulta el a termékmenedzser.
Prémium virslik valódi pulykahúsból
Az egész tavalyi évet tekintve 20, ezen belül decemberben mind értékben, mind mennyiségben 25%-kal több virslit adott el a Wiesbauer-Dunahús az előző évvel összevetve. Az idei évtől Kazai Zsolt a nagymértékű áremelkedések miatt szerényebb növekedést vár.
– Idén szilveszterkor, ha hozzuk a tavalyi évet, elégedettek leszünk, többek között azért, mert elértük gyártási kapacitásunk felső határát – jelzi az értékesítési vezető.
Szerinte a prémiumizáció és az ártudatosság nem zárja ki egymást.
– Az olyan prémium termékek esetében is, mint a Wiesbauer Bécsi virsli, fontos a fogyasztók számára a megfelelő ár-érték arány. A forgalmi számokat figyelembe véve termékeink ár-érték aránya megfelelő – mondja. – Vannak gyártók, akik szerint a fogyasztói igények a nagyon magas, 90-95%-os hústartalmú virslik felé tolódnak. Aki azonban ért a virsligyártáshoz, tudja, hogy ilyen magas hústartalomnál a virsli elveszíti élvezeti értékét, gumis, rágós lesz. Mi nem kívánunk felülni erre a vonatra.
Tavaly a cég nagy sikerrel vezette be a piacra prémium pulykavirslijeit, amelyek nem a piacon eddig forgalmazott szeparátor „húsból” (csontokról mechanikusan lefejtett pulykahúsból) készülnek, hanem pulykacombfiléből és szárnytőfiléből. Idei céljuk, hogy tovább növeljék mind sertés-, mind pulykavirslijeik ismertségét, disztribúcióját. A tavalyi sikeres óriásplakát-kampány után idén online vonalon erősítik kommunikációjukat.
Hámozott újdonságok
A ZIMBO Perbál Kft.-nek a végrehajtott átszervezés ellenére sikerült piaci helyzetét megőriznie a virslipiacon, termékeik változatlanul kitűnő minőségének köszönhetően. A 2020-as év végi virsliszezon így a korábbi évekhez hasonló kiemelkedő értékesítési számokat hozott.
A cég egyik legismertebb terméke a Bécsi virsli, amely évek óta töretlen népszerűségnek örvend. A termék kapható 2×200 g-os dupla kamrás és 1 kg-os családi csomagolásban is.
– A COVID hatásának tudható be a csomagolási méretek csökkentése felé ható igény, hiszen meglehetősen sok kisebb háztartás létezik ma Magyarországon, ahol szükség van az 1 adagos kiszerelésekre. De a COVID-hatás mellett más trendek is dominálnak a termékfejlesztésben, mint például az egészséges táplálkozás – jegyzi meg Szakács Hedvig. – Ennek jegyében dobtuk piacra szeptemberben legújabb termékünket, a 2×200 g-os Light, hámozott Bécsi virslit, amely 30%-kal alacsonyabb zsírtartalmú a hagyományos virslikhez viszonyítva.
Mivel a hagyományos „roppanós” bécsi virsli mellett egyre nagyobb igény mutatkozik a hámozott, vagyis bél nélküli termékekre, ezért a Light Bécsi Virsli mellé októberben még egy másik hámozott termék is érkezik: az 1 adagos, 200 g-os Bécsi virsli bél nélküli variánsa.
– Cégünk számára egyre fontosabb a fogyasztók online elérése, ezért intenzíven használjuk a közösségi médiát vásárlóink közvetlen elérésére – árulja el az ügyvezető. – Ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetünk termékeink szélesebb polci megjelenítésére és a másodlagos kihelyezésekre is.
Minták a gyerekek örömére
Bár a virsli nem a KOMETA fő fókuszterülete volt 2020-ban, az eladásokban a lezárások és az elmaradt szilveszteri ünnepségek ellenére nem mutatkozott csökkenés volumenben, sőt, a cég kicsivel jobban zárta a negyedévet, mint a kiemelkedően jól sikerült 2019-es szezonban, árulja el Najdenova Anna. Az idei év első 8 hónapjában is tartani tudták ezt a növekedést.
– Az árérzékeny fogyasztói réteg szívesen vásárolja a kiemelkedő minőségű Kometa műbeles virslit a különböző silány minőségű „pálcikák”, illetve „rudacskák” helyett. Sokan azonban felfele váltottak, és immár a Kometa roppanós virslijét vásárolják – ad magyarázatot a készítményértékesítési igazgató.
A KOMETA igyekszik a piaci innovációkkal lépést tartani, termékeit folyamatosan fejleszti. Virsliportfóliójuk jelenleg 25%-kal sócsökkentett úgy, hogy az ízélmény változatlan. Emellett hozzáadott glutén-, glutamát-, laktóz-, tejfehérje- és szójamentesek, így az ezekre érzékenyek is nyugodtan fogyaszthatják.
Csomagolásban is rendszeresen igyekeznek újdonságokkal előrukkolni. Műbeles virslijük műanyag borítását az iskolakezdésre rajzfilmfigurákkal nyomták meg, a téli szezonban pedig ismét a szezonhoz kapcsolódó mintával készítik majd termékeiket. Emellett pár újdonságon is dolgoznak, amelyekkel 2022 második felében terveznek megjelenni a piacon.
Az idei évben is széles körű marketingtámogatást terveznek az év végi időszakban. Ennek keretében karácsonyi nyereményjátékkal is készülnek az idén indított Kometa Klub keretein belül, amelynek a virsliportfólió is része.
– A Kometa Klub termékeinek megvásárlásával és az ott biztonságosan elhelyezett egyedi QR-kód beolvasásával pontokat gyűjthetnek a fogyasztók, amelyeket egyedi Kometa Klub ajándékokra válthatnak be, vagy indulhatnak az év végi nyereményjátékunkon, ahol a napi és heti vásárlási utalványokon túl megnyerhetik a fődíjat, egy Fiat 500 hybridet – ismerteti a részleteket Najdenova Anna.
Megszokott ízek új ruhában
Bár virsliből a Gyulai jelenléte inkább lokálisnak mondható, ez a termékcsalád is rendelkezik a márka alá tartozó többi készítmény glutén- és laktózmentességével, így az esetleges táplálékintoleranciában szenvedők számára is megoldást nyújtanak.
– Termékportfóliónkban saját márkás és gyártói márkás termék is szerepel, lédig, 180 és 360 g-os önkiszolgálópultos kiszerelésben. Virsliszezonban főként márkaboltjainkban juhbeles virslit is kínálunk – mutatja be a palettát Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.
Az idei év őszén a Gyulai márka új arculattal jelent meg a piacon, megőrizve beltartalom, ízvilág tekintetében az eredeti termékértékeket. Első lépésben a szárazáru és májas kategóriában vezették be az új designt, de hamarosan a töltelékes és vörösáru készítményeiknél is megjelenik az új grafika. A szeptember közepén indult imidzskampányt promóciós játék követi október–novemberben, vonzó 1 000 000 Ft-os fődíj nyereménnyel és számtalan ajándékkal.
– Aki figyelmes, az a Gyulaival duplán nyerhet ebben az időszakban, hisz a Magyar Termék Nonprofit Kft. által szervezett promócióhoz is csatlakoztunk – emeli ki Tamáskovitsné Gila Éva. – Ez a nyereményjáték 2021. október 13-tól indult és 2022. január elejéig tart. Nemcsak az új ruhába öltöztetett termékeink vesznek részt a játékokban, hanem minden Gyulai márkanévvel ellátott, csomagolástól függetlenül. A nyereményjátékot nagyszabású televíziós reklámszpot és online megjelenések is támogatják.
Az országos kampányokon kívül Facebook-oldalaikon követőiknek havi rendszerességgel villámjátékokat szerveznek, amelyek igen népszerűek. A járvány idején elindított, ugyanitt található „hasznos tippek” rovatuk azóta is olvasott, illetve több videós receptötlettel segítik változatosabbá tenni a mindennapok főzési praktikáit.
Új márka a virslipiacon
A Gallicoop új márkacsaládja bevezetésével belép a virslipiacra is.
– A GALLIO termékek bevezetési szakaszában vagyunk, legfőbb elvárásunk az idei évben, hogy minél szélesebb körben megismerjék ezt a márkacsaládunkat, amelynek tagja a pulykavirsli is – mondja Rácz Csaba, a Gallicoop Zrt. területi értékesítési vezetője. – A virsliket 3 ízben (natúr, sajtos, chilis) és két kiszerelésben (140 g és 350 g) kínáljuk.
A Gallicoop a fogyasztói igényeket megfelelően feltérképezve alakította ki az új termékek kiszerelését, ízvilágát, illetve üzletpolitikáját is.
– Nagyon fontosnak tartom elmondani, hogy a piac rendkívül fogékony az innovációkra és a minőségi termékekre – húzza alá Rácz Csaba. – Szeptember elején jelentünk meg partnereinknél a termékekkel, amelyek fogadtatása rendkívül pozitív volt. Felkészültünk a szezonra, és a már megkezdett úton kívánunk továbbhaladni.
A figyelem nem csak a termékek fejlesztésére terjedt ki: marketingmunkájukat, megjelenéseiket, kommunikációjukat is hosszas tervezés előzte meg. Az eszközök között tv-reklám, online hirdetés éppúgy található, mint óriásplakát, vagy citylight formájában.
– A kampány újító és rendkívül sikeres. Kezdete óta a partnereknél megemelt számban hirdetünk, amit a szezon hátralévő részében tovább növelünk – zárja gondolatait Rácz Csaba. //
Összefogásra buzdít a KOMETA
Sosem látott bizonytalanság van a sertéspiacon: keresleti oldalról felvevőországok estek ki, miután Kína visszafogta európai megrendeléseit, kínálati oldalról pedig megnövekedett előállítási önköltség a jellemző. Az ágazati elemzők szerint nem kizárt, hogy idén a hasított sertés felvásárlási ára tovább, akár az 1,10 eurós kilogrammonkénti ár alá csökkenhet.
Giacomo Pedranzini, a KOMETA ’99 ügyvezető igazgatója azt vallja, hogy a teljes termékláncot érintő nehézségeket csak úgy lehet legyőzni, ha a lánc minden résztvevője felelősen működik és hozzájárul a megoldáshoz. Jelen problémára adott válaszuk, hogy a felvásárlási alapárat nem csökkentik a mostani 1,20 euró/kg alá a piaci ár további csökkenése esetén sem. Sőt, azoknak a szerződött partnereiknek, akikkel volatilitást csökkentő megállapodást kötöttek, 1,24 eurót fizetnek kilogrammonként a hasított súlyra számítva.
– Vallom, hogy a felelős vállalati viselkedés nem csupán a környezetvédelemben és az állatjólétben, de a felelős beszerzésben is megnyilvánul. A volatilitás csökkentése hosszú távon közös érdekünk, kiszámíthatóbbá és stabilabbá teszi az árakat, ami mindenki számára előnyös. Szeretnénk hinni, hogy ez visszafelé is így működik majd, és amennyiben a piaci árak extrém magasba emelkednek, akkor a gazdák is ugyanúgy méltányos árat állapítanak majd meg – foglalta össze Giacomo Pedranzini. //
Kapcsolódó cikkeink
Egyre népszerűbbek a víziszárnyasok Magyarországon
A 2022-es visszaesést követően a magyarországi keveréktakarmány-gyártás stabilizálódott, miközben a…
Tovább olvasom >Most invesztálni kell a szalámimárkákba
Idén már nem nőtt a szalámik átlagára, és az eladások…
Tovább olvasom >Ezért tarolnak a sajátmárkás termékek
Az elmúlt hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem közös,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >