A rovarok nem a válságtól tartanak

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 04. 27. 08:00

Stabil helyzetben maradt a rovarirtó-kategória a recesszióban
is, hiszen a probléma nem kötődik szorosan a gazdasági helyzethez.
A jól bevált hármas, a kommunikáció, innováció és akció
ebben a szezonban is ütősnek ígérkezik.
Az emberek egyre jobban félnek a veszélyes szúnyogoktól, kullancsoktól. Ez utóbbinak meg is szűnt a hivatalos irtása 2 éve, ezért az egyéni védekezés szerepe növekszik – kezdi nyilatkozatát Tremmel Nóra, a Spotless Hungary marketing- és értékesítési igazgatója. A hazánkban tapasztalható trendek megegyeznek a nyugat-európaival, vagyis a fogyasztók a barátságosabb védekezési formákat részesítik
előnyben. Sokan visszakoznak az aeroszolok használatától, mert egyrészt a kipermetezett szer összetételétől félnek, másrészt sokakat undorral tölt el a haldokló
rovarok látványa. A legáltalánosabb piaci mozgás tehát a kevésbé agresszív módszerek és a természetes hatóanyagok felé való elmozdulás.
Ennek a tendenciának a jele, hogy növekszik az elektromos szúnyogriasztók és -irtók
keresettsége az aeroszolok rovására. Ezen trendek felismerésének is köszönhető,
hogy a Vape mind értékben, mind mennyiségben jelentős növekedést könyvelhetett
el.

Nőtt a kereslet a bőrre kenhető szerek iránt

Lajtos Gabriella, a Sara Lee Hungary Zrt. termékmenedzsere kiemelte, hogy a Nielsen adatai alapján értékben a rovarirtó- kategóriát stabilitás jellemzi éves szinten.
A repülőrovar-irtók szegmense növekedést produkált az elmúlt időszakban, míg a mászó- és molyirtószegmensek csökkenést mutattak. A kategória csatornánkénti súlya sem változott a gazdasági válság hatására. Az elmúlt évekhez hasonlóan a három legfontosabb értékesítési csatorna a hipermarketek, a drogériák és a tradicionális boltok, amelyekben a Chemotox márka, a magyar piac évtizedek óta ismert szereplője, kiemelten jelen van (Forrás: Nielsen MAT JF10 vs. MAT JF09).
A vásárlók általában rovartípusok szerint szegmentálják a kategóriát, így megoldást keresnek repülő és mászó rovarok vagy moly ellen. Ezenkívül elkülönítik az azonnali hatású aeroszolokat, a folyamatos hatású elektromos készülékeket és a közvetlen bőrre alkalmazandó készítményeket. Ez utóbbiak iránt jelentősen megugrott a kereslet, hiszen minden gyártó fejleszti a bőrre kenhető vagy fújható rovarriasztóit, így
a szegmens forgalma dinamikusan nő.

Egyik végén riasztó, másikon bőrnyugtató

A Vape tavaly szenzitív, azaz természetes hatóanyagokból álló terméket vezetett be nagy sikerrel a piacra, illetve az extra erős riasztószer volt az újdonságuk. A népszerűségre való tekintettel idén is újdonsággal készülnek. A Vape derm 2in1 és Vape herbal 2in1 kombinált készítmény szúnyog-és kullancsriasztó krém és nyugtató stift is egyben. A kettős funkció lényege, hogy a praktikus kis eszköz egyik végén szúnyogriasztó szer, a másik végén pedig bőrnyugtató vihető fel a bőrre, amivel szúnyog-, de akár csaláncsípéstünete is enyhíthető. A fogyasztók ebben a szegmensben is egyre inkább a természet-és bőrbarát megoldásokat kedvelik.

Chemotox papíron

A Chemotox legfontosabb terméke a légy- és szúnyogirtó aeroszol, amivel a fogyasztók szinte azonosítják a márkát. A piaci igényeknek megfelelően a 2009-es szezonban a Chemotox elektromos portfólióval is bővítette a termékskáláját. A klasszikus elektromos készülék – ami folyadékkal és lapkával is üzemel –, illetve az ehhez tartozó utántöltők mellett egy utántöltést nem igénylő elektromos rovarirtó koronggal is megjelentek. A bevezetések hatására a repülőrovar-irtó szegmensén belül, az elektromos készülékek kategóriájában 8,9 százalékos értékbeni piacrészesedést sikerült elérniük (Forrás: Nielsen).
Az idei szezonban pedig Ragacsos légypapírral bővül a Chemotox portfóliója. A termék hatásos védelmet nyújt a legyek elleni küzdelemben. A szezon során elsősorban POS-aktivitásokkal tervezik elérni a vásárlás helyén a potenciális vevőket.

Intenzív kommunikációval készül a Vape

A Vape egyedülálló innovációja 2009-ben az elektromos szúnyogirtó készülékekbe
épített termosztát volt, amely egyenletesen párologtatja a hatóanyagot akár 480 órán át. A másik tulajdonsága e terméknek, hogy kapcsolóval rendelkezik, tehát akár egész nyáron a konnektorban maradhat: ha használni akarja a vásárló, akkor egyszerűen csak be kell kapcsolni. A cég tavaly bevezetett egy olcsóbb, lapkás készüléket is, de azt tapasztalták, hogy a fogyasztók a kombi, azaz utántöltővel és lapkával is használható készülékeket részesítik előnyben. 2010-ben a sprayszegmensben jelennek meg újítással, a multi insect aeroszol termékkel. A 2009-es év kommunikációs szempontból is az áttörés éve volt a Vape számára, hiszen 2 spottal indultak el megfelelő időzítéssel, és beérett az eddigi marketingmix stratégiájuk is. A 2010-es évtől is hasonló eredményeket várnak, hiszen az innovációiról híres Vape ismét 3 új termékkel készül a szezonra. Továbbra is összehangoltan használják az ATLés BTL-eszközöket. Nyáron intenzív tvkampányuk lesz 2 spottal, valamint átütő sajtókampánnyal is jelentkeznek. A termékek árai és az eladáshelyi eszközök is támogatni fogják az értékesítést.
Tavaly sikeresen alkalmazták a digitális megállítótáblát, és idén is számos display,
instore eszköz és aktivitás fokozza majd a Vape termékek iránti érdeklődést.
2010-ben társadalmi összefogásra is buzdítanak. Elindítják ugyanis a kullancstérkép
internetes oldalukat, ahol mindenki bejelölheti, ha kullancsot talál. A kezdeményezés aktualitását az adja, hogy a hatóságok hivatalosan sajnos nem készítenek kullancsfertőzöttségi térképet, csak a beküldött kullancsok alapján regisztrálnak adatokat. A Vape reményei szerint a felelős gondolkodású lakosság mozgósításával egy idő után már reprezentatív adattokkal rendelkeznek majd, így lehetővé válik, hogy kirándulások előtt az emberek hitelt érdemlően tájékozódjanak egy adott terület fertőzöttségéről.

Kapcsolódó cikkeink