A Roland Berger tanulmánya elemzi a sikeres gyógyszeripari vállalatok kritikus tulajdonságait
A gyógyszeripar sok más iparágat túlteljesít, de a bevételek és a nyereség alakulása vállalatonként eltérő lehet. A Roland Berger Global Pharma Study 2023 jelentésében több mint 150 tőzsdén jegyzett gyógyszeripari vállalatot elemzett, amelyek 2019 és 2022 között magas bevételnövekedést és nyereségességet értek el. Sikerült azonosítani, hogy a sikeres vállalatok mely jellemzők alapján különböznek versenytársaiktól.

Mi a vezető gyógyszeripari vállalatok sikerének titka?
Négy fő jellemző: az üzleti vezetés; a stratégiai koherencia; a bizonyított végrehajtási képesség; valamint a megfelelő méret és pénzügyi helyzet bizonyíthatóan megkülönbözteti a gyógyszeripari vállalatokat az üzletág „profit nélküli növekedőitől”, „értékteremtőitől” és „alulteljesítőitől”. Az iparág az elmúlt években, különösen a COVID-19 világjárvány idején a hatékonyság növelésén dolgozott. A „nyertes” vállalatok rendkívül jól osztották be az erőforrásokat; racionalizálták az értékesítési és a marketing tevékenységüket, átlagosan 4 százalékponttal csökkentve az értékesítési, általános és adminisztratív kiadásokat (SG&A), és ezzel a nyereségre gyakorolt hatásukat. Emellett költséghatékonyabbá tették működésüket, hogy jobban tudjanak szembenézni az új és a már ismert kihívásokkal. Néhány példa ezekre a kihívásokra: a kisebb betegpopulációk számára testre szabott gyógyszerek kifejlesztése, az ellátási lánc biztonságának biztosítása, a fenntarthatósági erőfeszítések fokozása és a megnövekedett árnyomással való megbirkózás.
„A gyógyszeripari cégeknek számos új kérdéssel és strukturális problémával kell szembenézniük ahhoz, hogy továbbra is betölthessék vagy megőrizzék vezető pozíciójukat. Jelen tanulmány ezen kérdések megválaszolásában segít”
– mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
Miért teljesítenek a sikeres gyógyszeripari vállalatok jobban, mint mások?
A Roland Berger elemzései alapján az említett négy fő jellemző területén nyújtott kiemelkedő teljesítményük hatással van helyzetükre. Üzletileg vezető pozícióban vannak, mely következetesen erős bevételnövekedést jelent – a sikeres vállalatok 68 százaléka pozitív bevételnövekedést ért el 2019 és 2022 között, szemben az alulteljesítők mindössze 6 százalékával. Céltudatos gondolatvezérek, akik meghatározzák a trendet azokon a terápiás területeken, amelyekre koncentrálnak.
Bizonyos betegségekre vagy terápiás területekre fókuszálnak, mely lehetővé teszi számukra, hogy folyamatosan megvalósítsák a működési szinergiákat, és a lehetőségek felmerülésekor határozottan kezeljék üzleti eszközportfóliójukat. A tanulmány rámutat arra is, hogy a sikeres vállalatok nagyobb valószínűséggel jól teljesítenek az ESG terén, valamint stabilabb és tapasztaltabb menedzsmentcsapatokkal rendelkeznek. A jól teljesítő gyógyszeripari vállalatok bizonyított végrehajtási képessége átüt az iparág általános hatékonysági tendenciáján, SG&A-kiadásaik észrevehetően kisebbek, mint a másik három kategória gyógyszeripari vállalatainak költségei, csupán 22 százalék, míg az alulteljesítő versenytársaknak 30 százalék.
A gyógyszeripari győzteseket meghatározó utolsó kulcsfontosságú jellemzőjét a méret és a pénzügyi helyzet alkotja. Ezen cégek bevételei nagyságrendekkel nagyobbak, mint például az alulteljesítő vállalatoké, tőkeszerkezetük szilárdabb az alacsonyabb adósságállománynak köszönhetően, és jelenlétük globálisabb (átlagosan 46 leányvállalattal rendelkeznek).
A teljes tanulmány letölthető innen.
Kapcsolódó cikkeink
A Sanofi több mint 9 milliárd dollárért megvesz egy amerikai gyógyszergyártót
A Sanofi francia gyógyszeripari vállalat több mint 9 milliárd dollárért…
Tovább olvasom >Duopólium súlycsökkenésre – Az Eli Lilly megelőzte dán riválisát a fogyasztószerpiacon
A gyógyszeriparban általában annak kedvez a piac, aki elsőként lép…
Tovább olvasom >A Trump-vámok a gyógyszeriparra is kihatnak
Donald Trump új vámterve a gyógyszerimport visszaszorítását és az amerikai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Alkotmányos jog lett a készpénz: minden kereskedőnek biztosítania kell a lehetőséget
Megjelent a Magyar Közlönyben az a jogszabály, amely a készpénzes…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >Több a kérdés, mint a válasz: mit árulnak el valójában az Eurostat friss fogyasztási adatai Magyarországról?
Megjelentek az Eurostat 2024-es fogyasztási és gazdasági statisztikái, és ahogy…
Tovább olvasom >