A robotok jobban felmérhetik a gyermekek mentális egészségét

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2022. 09. 22. 04:00

A Cambridge-i Egyetem tanulmánya egy humanoid robotot használt a gyermekek mentális egészségét vizsgáló kérdőíves felmérésben. A kutatás megállapította, hogy a COVID-19 világjárvány miatt a személyes iskolai oktatás elvesztése jelentős hatással volt a gyermekek és fiatalok mentális egészségére. A Torontói Egyetem kutatócsoportja által nemrégiben végzett tanulmány megállapította, hogy a mentális egészség nem javult a tanév újraindulásával.

Az elmúlt években a gyermekek mentális egészségét érintő innováció a figyelem középpontjába került, mivel a gyermekek körében egyre nagyobb a szorongás és a depresszió

A kutatók megállapították, hogy a személyes iskolai, sportolási, egészséges táplálkozási programok, tanácsadás és tanulási támogatás elvesztése széleskörű hatással volt a gyermekek és fiatalok mentális egészségére. A képernyőkön töltött idő növekedése szintén negatív hatással volt a mentális egészségre, ami a gyerekek iskolába való visszatérése után is továbbgyűrűzött. A gyermekek mentális egészségének felmérésére szolgáló új módszerek, például a robotok használata ezért fontosabb, mint valaha.

Az elmúlt években a gyermekek mentális egészségét érintő innováció a figyelem középpontjába került, mivel a gyermekek körében egyre nagyobb a szorongás és a depresszió. Ezt a tendenciát a COVID-19 világjárvány súlyosbította, mivel a gyermekek soha nem látott mértékű stresszel és elszigeteltséggel, valamint a tanórán kívüli tevékenységek csökkenésével szembesültek. A Cambridge-i Egyetem nemrégiben készült tanulmánya szerint a robotok hasznos kiegészítői lehetnek a gyermekek mentális egészségének hagyományos felmérési módszereinek.

A 28 gyermekkel és egy gyermekméretű humanoid robottal végzett vizsgálat megállapította, hogy a robot képes volt pszichológiai kérdőíveket kitölteni a résztvevők mentális jólétének felmérésére. A felmérés egy 60 centiméteres robottal való 45 perces, négyszemközti beszélgetésből állt, amelynek során a gyerekek beszéltek és interakcióba léptek vele, miközben a robot elvégezte a különböző szabványosított teszteket. Érzékelőkkel követték a résztvevők szívverését, valamint fej- és szemmozgását a foglalkozás során. A tanulmány mögött álló csapat úgy véli, hogy ez értékes eszköz lehet a gyermekek szorongásának és depressziójának felismerésében és kezelésében, különösen annak fényében, hogy a mentális jólét kezeléséhez szükséges források erősen korlátozottak.

 

Bár minden résztvevő azt mondta, hogy élvezte a robotokkal való beszélgetést, a tanulmány megállapította, hogy a gyerekek jólléti szintjüktől függően léptek interakcióba a robotokkal. A mentális jólléttel kapcsolatos problémákkal kevésbé szembesülő gyerekek pozitívabban válaszoltak a kérdőívekre, amikor a robottal interakcióba léptek, mint a hagyományos online megközelítéssel. Azok a gyerekek azonban, akiknél a jólléttel kapcsolatos problémák merülhettek fel, negatívabban értékelték a kérdőíveket, valószínűleg azért, mert a robot biztonságosabbá tette az érzések és tapasztalatok megosztását.

Az eredményeket a közelmúltban mutatták be az olaszországi Nápolyban megrendezett 31. IEEE Robot & Human Interactive Communication (RO-MAN) nemzetközi konferencián. A következő lépésként a csapat azt reméli, hogy bővíteni tudják a résztvevők számát, idővel követni fogják őket, és videochaten keresztül tanulmányozzák a robottal való interakciókat. Bár még korai szakaszban vagyunk, ez a kutatás érdekes betekintést nyújt abba, hogy a gyermekek mentális egészségét érintő innováció hogyan segíthet abban, hogy jobban megértsük és támogassuk fiataljainkat.

Bár a robotok soha nem fogják helyettesíteni az emberi interakciót, az eredmények azt mutatják, hogy hasznos eszközei lehetnek a pszichológiai értékelésnek.

Katrina Lane / Springwise

Kapcsolódó cikkeink