A rendszer hívei

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 04. 27. 08:00

Van a vendéglátásnak egy területe, amely vitathatatlanul gyorsabban fejlődik, mint a többi: a számítógépes éttermi rendszereké. Nincs messze az idő, amikor minden hazai vendéglátóhely rendelkezik majd ilyennel. Ám a szép jövőig el kell jutnunk valahogy! Aligha mondunk újat: a magyar piac rendkívül árérzékeny! A magyar vendéglátós (is) olyan szoftvert szeretne – a lehető legolcsóbban –, amelyik illeszkedik üzlete ügyviteli rendjéhez, ráadásul hiba és ráfordítás nélkül működik egy-két emberöltőnyi ideig. Szerencsére mind többen áldoznak az éttermi rendszerekre, olyan „különleges” szolgáltatásokat is igénybe véve, mint a törzsvendégkártya, feltöltőkártya, vagy éppen a gépi italstandolás.

A közelmúlt eredményei – A számítógép alapú éttermi elszámoltató és nyugtaadó rendszerek területén alapvetően a hardvereszközökben történt változás – állítja Démy-Gerő Sándor, a Novohost Kft. ügyvezetője. Megjelentek az asztalnál történő rendelésfelvétel és rendelésfeladás vezeték nélkül működő, különböző eszközei. Ezek ma már igen elterjedtek, különösen a nyári, szezonális, nagy kerthelyiséggel
rendelkező helyeken. Tudásukat és minőségüket illetően nagyon széles skálán mozognak. Hátrányuk egyöntetűen a viszonylag kis kezelőfelület, bonyolult, a felszolgálói mentalitástól idegen és távol álló kezelhetőség, és a vezeték nélküli működést lehetővé tevő akkumulátorok viszonylag kis kapacitása.

A szakember szerint áttörést hozhat ezen a területen cégük új fejlesztése, egy Tablet PC jellegű asztali rendelésfelvevő eszköz. Ennek alkalmazása kiküszöböli az eddigi hiányosságokat: átlagos éttermi étlap méretű képernyője és kis súlya a pincérek hasonló felszereléssel kapcsolatos eddigi ellenérzését is csökkentheti. Külön előnye az eszköznek, hogy ugyanaz az érintőképernyős program fut a kézi terminálon, amelyet a felszolgálók már megszoktak és ismernek az asztali, érintőképernyős POS-gépeknél.
– A legfontosabb változásokra az utóbbi két évben a hardverek területén került sor – ez Mérő István, a Hotel Informatika Kft. ügyvezetőjének határozott véleménye is. A cég közel két évtizede elkötelezett a nagy megbízhatóságú rendszerek iránt, ennek megfelelően szoftvereiket csak professzionális célgépekre telepítik. Ez a vendéglátás területén azt jelenti, hogy az érintőképernyős számítógépben (POS-terminál) integrálva van a monitor és a számítógép, sőt a legújabb eszközökbe már hőnyomtatót, vevőkijelzőt és mágneskártya-olvasót is beépítettek.

Részletekben a lényeg

A vendéglátásban kiemelten fontos a 24 órás működés. Ennek a legkorszerűbb megoldása a ventilátor nélküli gép, illetve a szokásos merevlemez helyett a chip alapú (SSD) tároló alkalmazása. Ezeknek az eszközöknek a használata lehetővé teszi, hogy nincs mozgó alkatrész a készülékben, kevésbé melegszik fel, ezzel a tervezett életideje a duplájára nő. Mérő István a kézi pincérterminál kiválasztásánál
is a minőségi mutatókat említi elsődleges szempontként. Használatának jellegénél fogva döntő tényező az antenna hatótávolsága, az akkumulátor életideje, a készülék fényereje, illetve törésállósága. Ugyanakkor egy ilyen eszköz beruházásánál fontos az is, hány évig gyártják, milyen eszközök kapcsolhatók hozzá, tud-e használni övnyomtatót, kezel-e mágneskártyát, közelítőkártyát, chipes karszalagot. Szabó Dávid, a Szintézis Informatikai Zrt. stratégiai üzletágvezetője a PDA-k klasszikus erősségei mellett olyan speciális tényezőt is fontosnak tart, mint a vendégre gyakorolt pozitív hatás a vendéglátóhely megítélésében. Másik lényeges kiugrási pontként említi a tendenciát, miszerint a vendéglátóegységek ma már inkább az APEH-engedélyes rendszer iránt érdeklődnek, amelyek így a hagyományos pénztárgépet is kiválthatják. Sasvári Gyula, a DreamCreator Studio cégvezetője kiemelte, hogy szállodai és éttermi rendszereikhez már elérhető a PDA alapú leltározás, a szállodai integrált zárrendszerek kapcsolata, illetve a fizető- és kedvezménykártyák használata is. Minthogy kedvező áruk miatt egyre elérhetőbbé válnak, a szakértőnek meggyőződése, hogy lassan a piac is mind nyitottabbá válik az újdonságokra, fejlesztésekre.

Az informatika gyors fejlődésével párhuzamosan fejlődnek az éttermi rendszerek is. Bagdi Sándor, az UCS Magyarország Kft. ügyvezetője szerint az asztal mellől, egy kézi pincérterminállal történő rendelésfelvétel már alapvető elvárás. Úgy véli, az elmúlt két évben inkább a standolás gyorsításával, illetvea pultban elhelyezett intelligens kamerarendszerekkel foglalkozó fejlesztések voltak irányadók. A standolást segíti, hogy az italokat már nem kell kitölteni, hanem egy mérleg segítségével le lehet mérni a tömegüket, amit a számítógép rögtön a készletbe rögzít. Az intelligens kamerarendszerek lehetővé teszik, hogy a pult fölötti kameraképen megjelenjen a kasszagépbe beütött tétel feliratként, ellenőrizve azt, hogy a kiadott tétel megegyezik-e a kasszába beütöttel. A képek a nyugtalistához is kapcsolódnak, így a későbbiek folyamán meg lehet nézni az egy adott nyugtához tartozó rövid videorészleteket is.

Így választunk mi

Úgy tűnik, a vendéglátóhelyek évről évre egyre nagyobb arányban igénylik a minőségi eszközöket, mobilpincérmegoldásokat, profi szoftvereket, szolgáltatásokat, és hosszú távra tervezve keresnek megbízható partnert. A NovoHost becslései, valamint a konkurenseik által közölt adatok alapján Démy-Gerő Sándor úgy látja, mára hozzávetőlegesen 8 000 különböző kategóriájú vendéglátóhelyen használnak számítógépeket a munka megkönnyítésére. Körülbelül 85 000-re teszi azoknak a endéglátóhelyeknek a számát, ahol indokolt lenne a számítógépek alkalmazása, tehát a területen van még tennivaló! Az utóbbi évek dinamikus fejlődése azonban a válság miatt láthatóan megtört. Sasvári Gyula úgy ítéli meg, hogy az étteremtulajdonosok manapság elsősorban ár és megbízhatóság alapján választanak rendszereket, de mind jobban számít a későbbi terméktámogatás minősége is. Ezt erősíti Szabó Dávid véleménye is: az ár-érték arány nagyon fontos a szakma részére, de ugyanakkor az is jól látszik, hogy minőségi, jól kezelhető, átlátható és felhasználóbarát rendszereket keresnek. Az eladott éttermi rendszerek 95 százaléka érintőképernyős terminálokon fut, mivel így az ételek-italok felvitele időben töredéke az egér-billentyűzet megoldáshoz képest. Viszont a vendéglátóhelyek többsége által már évek óta használt rendszerek kezdenek elavulttá válni. Régebben divat volt egyszemélyes, úgynevezett garázscégekkel megíratni az éttermi szoftvert, de ezeket folyamatosan cserélik le megbízható, bevált cégek rendszereire. Ezt a problémát az étteremtulajdonosok többsége is felismeri. Bagdi Sándor az elszámoltató rendszereket külön is kiemeli. Bár felhasználásuk arányát illetően Nyugat-Európához képest még mindig lemaradásban vagyunk, az üzletek ezeknél a termékeknél is a szerviz, a funkciók és az egyszerű kezelhetőség függvényében próbálják meg kiválasztani a számukra legelőnyösebbet. Kissé komorabban látja a helyzetet MérőIstván, aki szerint a hazai vendéglátóhelyek jelentős hányada ár alapján választ, a döntéshozók az esetek nagy részében a drágábbnak ítélt rendszereket meg sem nézik, amivel kizárják magukat a jó munkaeszköz megvásárlásának lehetőségéből. Ez az a szegmens, amelyik a
legrosszabbul jár, az érintettek sokszor inkább bérlik a szoftvert, és 3 év alatt a vételár többszörösét fizetik ki.

A válság fakuló jelei

– A vendéglátóhelyek beruházási hajlandósága 2009-ben a válság hatására mintegy 25-30 százalékkal visszaesett – állítja Démy-Gerő Sándor. Ez természetesen az éttermi rendszerek piacára is kihatott. Viszonylag szűk kör használja ki az időnként adódó pályázati lehetőségeket, így ezek piacélénkítő hatása sem számottevő. A különböző pályázatíró cégek bevonásával történő beruházások lehetőségével sajnos
csak kevesen élnek, mert a pályázat megírásának is jelentős költségvonzata van, valamint a beruházást is előre meg kell finanszírozni, a különböző
összegű és arányú vissza nem térítendő támogatás utólag nyerhető el. Megjelentek viszont a különféle lízing- és bérleti konstrukciót kínáló pénzügyi cégek a piacon.
Bagdi Sándor egyfajta fellendülést észlelt az idei év elején. Úgy véli, az üzlettulajdonosok közül sokan belátták, hogy ha a beszállítói árakat már nem tudják leszorítani, árat pedig nem emelhetnek, akkor a személyzet helyett meg kell próbálniuk maguknak hazavinni az üzlet által megkeresett pénzt. Idén egy-egy elszámoltató rendszer beruházásához, EU-s pályázatok igénybevételével, 25-70 százalékos támogatás is elnyerhető.Sasvári Gyula szerint a helyzet azoknak az értékesítőknek kedvez igazán, akiknek a szoftverei a hazai piacon jó ár-érték aránnyal rendelkeznek. Cége olyan tartósbérlet-lehetőségeket kínál, amelyek anyagilag egyszerűbbé teszik a rendszerek beszerzését. A válságnak a vásárlók szempontjából vannak pozitív hatásai is – árnyalja a képet Mérő István. A hardverek és szoftverek fejlesztése nem állt meg, a gyártók az árrésük jelentős hányadáról viszont lemondanak annak érdekében, hogy forgalmuk ne essen vissza. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy bizonyos eszközök és szoftverek 25-30 százalékkal olcsóbbak, mint 3-4 évvel ezelőtt. Szabó Dávid úgy gondolja, nem kevés azoknak a vendéglátóknak sem a száma, akiknek a recesszió ellenére is van igényük éttermi rendszerek bevezetésére. Az ő elsődleges szempontjuk általában az optimális szoftver megvásárlása, használata, amit a későbbiekben jobb gépekre való telepítéssel, több terminállal, PDA-modullal is kibővíthetnek. Innovatív megközelítésben Mérő István érdekes újdonságokra hívta fel figyelmünket. A telekommunikációs technikák például már lehetővé teszik, hogy az étteremtulajdonos a világban bárhonnan belépjen a rendszerébe, és úgy dolgozzon benne, mintha az üzletben ülne a gépe előtt. Kaphat SMS-ben vagy e-mailben automatikus tájékoztatást a forgalmi vagy az őt érdeklő egyéb adatokról, és mobilinterneten keresztül hozzáfér az olyan kasszagéphez is, ahol az üzletben nincs internet és iroda. Ígéretesnek tartja Démy-Gerő Sándor az úgynevezett Tablet PC-k megjelenését, amelyek alkalmasak a korábbi Palmtop és Pocket PC-k és drága célhardverek kiváltására. Érdekes kísérletnek látja az asztalba épített számítógépen keresztüli étel-ital rendelést, amely hasonló az internetes rendeléshez, ám közvetlenül az étteremben történik, és az elképzelések szerint kiváltja a pincérek munkájának egy részét. A Szintézis hasonló innovatív megoldáshoz keres éttermi partnert, amelynek lényege, hogy az asztali érintőképernyővel a vendégek nemcsak az étlapból válogathatnak és rendelhetnek,
de ugyanezen a terminálon chatelhetnek egymással, vagy akár kártyázhatnak is.

Kapcsolódó cikkeink