A Red Bull meghódította a sportvilágot
Ha valaki közel egymilliárd dollárt költ évente sportesemények, sportolók és csapatok szponzorálására, hogy ezen keresztül népszerűsítse termékét, az hatalmas befolyásra tehet szert a sportüzletben. Dietrich Mateschitz, a Red Bull energiaital atyja pontosan ezt tette.
A SportBusiness magazin Dietrich Mateschitz osztrák marketingmágust nevezte meg 2010 legbefolyásosabb emberének a sportüzletben. Mateschitz ázsiója hatalmasra duzzadt, amelyet olyan nagyságok marketingen alapuló üzleti eredményeivel lehet összemérni, mint a Virgin főnök Richard Branson, az Apple guru Steve Jobs, a Microsoft alapító Bill Gates, a Walmart birodalom létrehozója Sam Walton vagy a McDonalds hálózatot egekbe emelő Ray Kroc.
A Red Bull ma kétségtelenül a világ egyik legismertebb márkája. A brandekkel kapcsolatos tanácsadásra szakosodott Millward Brown cég 2010-es brandérték listáján a 82-ik helyet foglalja el – 8,917 milliárd dolláros értékkel –, ám az üdítőitalok között csak a Coca-Cola (67,983 milliárd dollár) és a Pepsi (12,752 milliárd dollár) előzi meg. van.
A SportBusiness szerint Mateschitz sikerének kulcsa a hihetetlen önbizalmában és a lehetőségek felismerésének képességében van. A Red Bull innovatív és néha ellentmondásos sportmarketing stratégiája egészen új szintre emelte a márka megismertetését és tudatosítását, s ez eredményezte, hogy egy homályos múltú thaiföldi eredetű energiaital sportesemények és csapatok szponzorálásán, illetve tulajdonlásán keresztül a világ egyik vezető „életérzés” termékévé vált.
Simon Chadwik, a Coventry Egyetem nemzetközi sportüzleti központjának szakértője szerint miközben mások hasonlóan sikeres üzleteket építettek fel, vagy más sportüzletben érdekelt vállalkozók még nagyobb sikereket értek el nála, abban mégis kevesen versenyezhetnek vele, ahogy a Red Bull elterjesztésére, a márka megerősítésére, s az üzlet motorjaként a sportot felhasználja. „Végső soron Mateschitz sportvállalkozói sikereinek sok tekintetben nincs párja” – állítja Chadwik.
A salzburgi varázsló az extrémsportok szponzorálásával alapozta meg szoros kapcsolatát a sportvilággal. Rájött, hogy a gördeszkázástól a sziklamászásig és snowboardozásig rengeteg olyan tömegeket vonzó tevékenység van, amely a main stream médiából kiszorul. Ráadásul a versenyek helyszínén sokkal közvetlenebb kapcsolat alakítható ki a célközönséggel, mint a televízión keresztül. Innen azonban hamar tovább lépett, de erős pozícióit a lassanként egyre nagyobb médiafigyelmet kiváltó extrémsportok világában megőrizte.
Figyelme azonban mindinkább a motorsportok irányába fordult. Egyrészt a repülésben (Flugtag airshow, Red Bull Air Race) másrészt az autóversenyzés (Red Bull és Toro Rosso Forma-1, és Red Bull Racing Nascar csapatok) irányába.
A Red Bull 2009-ben az előző évinél 15 millióval kevesebb, de összesen így is 3,906 milliárd doboz energiaitalt adott el. A bevétele így 1,7 százalékos csökkenéssel 3,323 milliárd eurót tett ki. A társaság jelentése szerint a cég üzleti értéke a (gazdasági válság okozta) „nehéz körülmények ellenére” emelkedett az olyan fontos piacokon, mint a Távol-Kelet, Brazília vagy Németország. A Red Bull 160 országban 6800 alkalmazottat foglalkoztat, s most készül meghódítani Japánt, Afrikát, Indiát és Oroszországot az Austrian Times beszámolója szerint.
Ezzel párhuzamosan belépett a hagyományos sportok piacára is. A jelenleg is zajló síugró Négysánc verseny egyik legnagyobb sztárja, a lengyel Adam Malisz évek óta élvezi a támogatását. De az osztrák jéghoki liga élcsapata is Mateschitz portfólióját gazdagítja, csakúgy az osztrák első osztályú futballcsapat, az FC Red Bull Salzburg. A lokálpatrióta befektetéseken túl azonban ott van az amerikai profi labdarúgó csapat a, New York Red Bulls, a brazil másodosztályban szereplő Red Bull Brasil FC, és egy német alacsonyabb osztályú csapat, az RB Leipzig, amely 2009-ig SSV Markranstädt futott.
Tavaly becslések szerint több mint 300 millió dollárt költött a Red Bull sportszponzorációra. De ebben nincs benne például az a 675 millió dolláros összeg, amit Mateschitz öt év alatt csak a Forma-1-es Red Bull csapatba fektetett. Az eredmény meg is jött, hiszen az istálló mind a konstruktőrök, mind pedig a pilóták versenyében megszerezte a világbajnoki címet olyan legendás alakulatok előtt, mint a Ferrari vagy a McLaren.
A SportBusiness becslése szerint a Red Bull értékesítési bevételeinek 30-40 százalékát visszaforgatja a (nem csak sporthoz kapcsolódó) marketingtevékenységébe. Az összeg elérheti akár az 1 milliárd dollárt is.
A rengeteg befektetett pénz ellenére Mateschitz sok bírálatot is kap. Azt vetik elsősorban a szemére, hogy a Red Bull brandet a sport elé helyezi. Minden általa támogatott csapat nevét vagy stadionjának elnevezését megváltoztatja, hogy ezen keresztül hirdesse termékét. Így esélye sincs, hogy a tradicionális nagy kluboknál szponzor lehessen – írja a hvg.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >