A pulykaágazat kihívásai és lehetőségei: így látja a jövőt a Gallicoop
A pulykahús évekig a hazai és nemzetközi piac egyik meghatározó terméke volt, azonban az elmúlt évek válságai jelentősen visszavetették a fogyasztást, különösen Magyarországon. A takarmányárak emelkedése, az energiaválság és a piaci bizonytalanság miatt a pulykaágazat különösen nehéz helyzetbe került, de a Gallicoop vezetése szerint a kilábalás megkezdődött, és 2025-re stabilizáció, sőt növekedés is várható – írja az Agrárszektor.
Miért zuhant a pulykahús fogyasztása Magyarországon?
A 2010-es években Magyarország a világ élvonalába tartozott a pulykahús-fogyasztás terén, azonban néhány év alatt jelentős visszaesés következett be. Ennek egyik fő oka a gazdasági válság és az infláció, amely miatt a fogyasztók egyre inkább az olcsóbb csirkehús felé fordultak. A pulykahús előállítási költsége ugyanis majdnem kétszerese a csirkéének, ami az árérzékeny vásárlók számára kevésbé vonzóvá tette ezt a terméket.
„A magyar vásárlóknak az elmúlt három-négy évben különösen nem volt mindegy, hogy mit mennyiért vesznek meg. Bár a pulykahús minőségi szempontból jobb alternatíva, a csirke ára sokkal versenyképesebb” – mondta Ruck János, a Gallicoop vezérigazgatója az Agrárszektornak adott interjúban.
A költségek növekedése tovább nehezítette a helyzetet
A pulykanevelés költségszerkezete az elmúlt években jelentős dráguláson ment keresztül:
- Takarmányköltség: A teljes kiadások 60-70%-át teszi ki, amelynek fő oka a hosszú tenyészidő.
- Energia és vízfelhasználás: 15-20%-os költségrészesedés.
- Munkaerőköltség: A teljes kiadások mintegy 10%-a.
Az energiaválság, a drasztikusan ingadozó takarmányárak és a munkaerőhiány további nyomást gyakoroltak az ágazatra. A feldolgozóüzemek és pulykatelepek számára egyre nehezebb motivált munkaerőt találni, emiatt a Gallicoop is egyre inkább külföldi dolgozók alkalmazására kényszerül.
Exportpiacok: a növekedés motorja
A hazai fogyasztás csökkenését a Gallicoop sikeresen kompenzálta az exportpiacokon. Az Európai Unión belül szinte minden országba szállítanak, és a vállalat egyre inkább a késztermékek – például panírozott termékek és felvágottak – irányába mozdul el.
„A nagy termelők árait követnünk kell, így kiszolgáltatottak vagyunk az európai pulykapiacon. Ezért is fontos, hogy a feldolgozott termékekre helyezzük a hangsúlyt”
– mondta Ruck János.
A cég egyik fontos stratégiai lépése a halal piacokra való betörés volt, amelynek keretében muszlim fogyasztók számára is készítenek pulykahús-termékeket. Franciaország, Hollandia és Németország a fő célországok ezen a területen, és a kereslet folyamatosan nő.
Fejlesztések és növekedési tervek
A Gallicoop a következő években komoly fejlesztésekbe kezd, amelynek célja a hatékonyság növelése és a külföldi versenytársakkal való lépéstartás.
A vállalat legfontosabb fejlesztési tervei:
- Új vágó- és darabolóüzem létrehozása
- A panírozott termékek gyártókapacitásának megduplázása
- Az éves feldolgozott pulykamennyiség 5 millió darabra növelése 2028-ig
A fejlesztéseket a kormány Nemzeti Bajnok programja is támogatja, így a Gallicoop hosszú távon is biztosítottnak látja a növekedést.
Mi várható 2025-ben?
A vállalat vezetése szerint az idei évben már stabilizálódás várható, és a belföldi fogyasztás is enyhe növekedést mutathat. A takarmányárak csökkenése és az exportpiacok élénkülése is hozzájárulhat a pulykaágazat kilábalásához.
„Ha nem csak az árat nézi a vásárló, hanem tudatosabban dönt, akkor van esély arra, hogy újra növekedjen a pulykahús iránti kereslet. Az exportpiacok rendeződése és az új fejlesztések segíthetnek a hosszú távú stabilizációban”
– tette hozzá Ruck János.
A Gallicoop célja, hogy a következő években a magyar piac egyik meghatározó élelmiszeripari szereplője maradjon, miközben külföldön is tovább erősíti pozícióit.
Kapcsolódó cikkeink
Sonkák az árérzékenység hálójában
Nagyjából a tavalyi számokat és trendeket várják a sonkagyártók az…
Tovább olvasom >Minden jó, ha a kezdete jó
Nem csak reggel, nem csak napindító étkezésként, nem csak a…
Tovább olvasom >Mészáros Csoport újabb lépése a baromfi-iparban: teljes irányítás a Gallicoop felett
Január 27-én egy érdekes dokumentum jelent meg a Gazdasági Versenyhivatal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyorsuló infláció Magyarországon: brutális élelmiszerdrágulás és kérdéses hatékonyságú intézkedések
2025 februárjában ismét gyorsult az infláció Magyarországon: a fogyasztói árak…
Tovább olvasom >Megjelent az árrésstop részletes szabályozása: kiket érint és milyen termékekre vonatkozik?
A Magyar Közlönyben megjelent a kormány által bevezetett árrésstop részletes…
Tovább olvasom >Magyar termékek ára Dániában: meglepő különbségek a hazai és külföldi árak között
Az élelmiszerárak itthon továbbra is meredeken emelkednek, így egyre nagyobb…
Tovább olvasom >