A pulykaágazat kihívásai és lehetőségei: így látja a jövőt a Gallicoop

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 03. 12. 11:56

A pulykahús évekig a hazai és nemzetközi piac egyik meghatározó terméke volt, azonban az elmúlt évek válságai jelentősen visszavetették a fogyasztást, különösen Magyarországon. A takarmányárak emelkedése, az energiaválság és a piaci bizonytalanság miatt a pulykaágazat különösen nehéz helyzetbe került, de a Gallicoop vezetése szerint a kilábalás megkezdődött, és 2025-re stabilizáció, sőt növekedés is várható – írja az Agrárszektor.

Miért zuhant a pulykahús fogyasztása Magyarországon?

A 2010-es években Magyarország a világ élvonalába tartozott a pulykahús-fogyasztás terén, azonban néhány év alatt jelentős visszaesés következett be. Ennek egyik fő oka a gazdasági válság és az infláció, amely miatt a fogyasztók egyre inkább az olcsóbb csirkehús felé fordultak. A pulykahús előállítási költsége ugyanis majdnem kétszerese a csirkéének, ami az árérzékeny vásárlók számára kevésbé vonzóvá tette ezt a terméket.

„A magyar vásárlóknak az elmúlt három-négy évben különösen nem volt mindegy, hogy mit mennyiért vesznek meg. Bár a pulykahús minőségi szempontból jobb alternatíva, a csirke ára sokkal versenyképesebb” – mondta Ruck János, a Gallicoop vezérigazgatója az Agrárszektornak adott interjúban.

A költségek növekedése tovább nehezítette a helyzetet

A pulykanevelés költségszerkezete az elmúlt években jelentős dráguláson ment keresztül:

  • Takarmányköltség: A teljes kiadások 60-70%-át teszi ki, amelynek fő oka a hosszú tenyészidő.
  • Energia és vízfelhasználás: 15-20%-os költségrészesedés.
  • Munkaerőköltség: A teljes kiadások mintegy 10%-a.

Az energiaválság, a drasztikusan ingadozó takarmányárak és a munkaerőhiány további nyomást gyakoroltak az ágazatra. A feldolgozóüzemek és pulykatelepek számára egyre nehezebb motivált munkaerőt találni, emiatt a Gallicoop is egyre inkább külföldi dolgozók alkalmazására kényszerül.

Exportpiacok: a növekedés motorja

A hazai fogyasztás csökkenését a Gallicoop sikeresen kompenzálta az exportpiacokon. Az Európai Unión belül szinte minden országba szállítanak, és a vállalat egyre inkább a késztermékek – például panírozott termékek és felvágottak – irányába mozdul el.

„A nagy termelők árait követnünk kell, így kiszolgáltatottak vagyunk az európai pulykapiacon. Ezért is fontos, hogy a feldolgozott termékekre helyezzük a hangsúlyt”

– mondta Ruck János.

A cég egyik fontos stratégiai lépése a halal piacokra való betörés volt, amelynek keretében muszlim fogyasztók számára is készítenek pulykahús-termékeket. Franciaország, Hollandia és Németország a fő célországok ezen a területen, és a kereslet folyamatosan nő.

Fejlesztések és növekedési tervek

A Gallicoop a következő években komoly fejlesztésekbe kezd, amelynek célja a hatékonyság növelése és a külföldi versenytársakkal való lépéstartás.

A vállalat legfontosabb fejlesztési tervei:

  • Új vágó- és darabolóüzem létrehozása
  • A panírozott termékek gyártókapacitásának megduplázása
  • Az éves feldolgozott pulykamennyiség 5 millió darabra növelése 2028-ig

A fejlesztéseket a kormány Nemzeti Bajnok programja is támogatja, így a Gallicoop hosszú távon is biztosítottnak látja a növekedést.

Mi várható 2025-ben?

A vállalat vezetése szerint az idei évben már stabilizálódás várható, és a belföldi fogyasztás is enyhe növekedést mutathat. A takarmányárak csökkenése és az exportpiacok élénkülése is hozzájárulhat a pulykaágazat kilábalásához.

„Ha nem csak az árat nézi a vásárló, hanem tudatosabban dönt, akkor van esély arra, hogy újra növekedjen a pulykahús iránti kereslet. Az exportpiacok rendeződése és az új fejlesztések segíthetnek a hosszú távú stabilizációban”

– tette hozzá Ruck János.

A Gallicoop célja, hogy a következő években a magyar piac egyik meghatározó élelmiszeripari szereplője maradjon, miközben külföldön is tovább erősíti pozícióit.

 

Kapcsolódó cikkeink