A polcon vár az ebéded

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2024. 07. 04. 11:16

Convenience, azaz kényelmi terméket azért vásárolunk, hogy az ételkészítés munkájának egy részét vagy egészét ne magunknak kelljen elvégezni. Az élelmiszeripar a komplett készételektől az előkészített alapanyagokon és bonyolult kiegészítőkön keresztül a szuperegészséges italokig egyre nagyobb választékban és egyre jobb minőségben teszi elénk a 21. századi mindennapjainkat egyszerűbbé tevő termékeket.

A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.

Modern félkész és készételek új generációja van kialakulóban, mondhatni, „reggelitől a vacsoráig” – a gyártók gyorsan reagálnak az egészséges táplálkozással, fenntarthatósággal, alternatív fehérjékkel, idegen konyhák megismerésével kapcsolatos új igényeinkre. A határok egyre inkább elmosódnak a főétkezések és a snackfogyasztás között: a convenience ételek már nemcsak egyszerűen kényelmessé teszik mindennapjainkat, de megbízható alapélelmiszerekké válnak.

A fogyasztó

Az átlagember az infláció, a megélhetési költségek növekedése közben is igyekszik egyensúlyt teremteni élvezet és szükséglet között. A korábbiaknál többször étkeznek otthon – részben anyagi helyzetük miatt, részben, mert a COVID után számos munkahelyen vált megszokottá a részleges home office munka. Ennek megfelelően egyre többen választják az otthon főzött ételeket, ami nemcsak az éttermi étkezés gyakoriságára van hatással, de nagy valószínűséggel a to go ételek fogyasztására is.

Az otthoni főzés felé való elmozdulás megnöveli az igényt a könnyen elkészíthető ételekre. Ugyanakkor az egészségtrendek térhódítása nem támogatja ezt a folyamatot, hiszen a készételek megítélése egészségesség szempontjából gyakran kimondottan negatív. A vásárlók a tápérték hiányát, a tartósítószerek használatát és a „nemkívánatos” összetevők, például a cukor és a zsír magasabb tartalmát tartják a convenience ételek fogyasztása meghatározó akadályának.

De vissza az anyagiakra: a fogyasztó óhatatlanul is összehasonlítja az árakat, számol, egyeztet, hogyan jár jobban, mennyire éri meg megspórolnia a házimunkát, mibe kerülnek az alapanyagok és azokhoz képest milyen ár-érték arányúak a kényelmi ételek. Egyre tájékozottabb, egyre többször keresi online a megfizethető lehetőségeket, olyan kényelmi termékeket keres, amelyek indokolják a prémium árat.

A hazai szakemberek egy része úgy tartja, hogy a convenience termékeket általában impulzív módon vásárolják az emberek, jellemzően főleg a hétköznapok során, amikor egy jóízű, de gyors megoldást keresnek ebédre vagy vacsorára. Mások pont ezeknek az élelmiszereknek a kényelmi jellegére hivatkozva állítják, hogy beszerzésük inkább előre tervezett.

A Hollandiában működő Innova Market Insights európai piackutató és elemző cég globális trendkutatása szerint ötből három fogyasztó hetente egyszer vagy többször eszik készételt, minden ötödik naponta többször is. Világszerte évente átlagosan 3%-kal nő a készételek értékesítése, a növekedés a fejlődő országokban a legerősebb. A fejlődés alapja elsősorban a fiatalabb korosztályok és a magasabb jövedelműek fogyasztása.

A conveniece termékek választásának elsődleges oka még most is a főzésre fordított idő és energia hiánya, globálisan minden ötödik fogyasztó azt állítja, hogy elsősorban időhiány miatt keresi a kényelmi termékeket az élelmiszerek és italok között.

Mindez persze nem feltétlenül jelent készételeket (és kész italokat) Bár a fogyasztók 43%-a szerint az otthoni főzés a legfőbb ok arra, hogy kevesebb készételt használjanak, ugyanakkor munkamegtakarítás céljából közel egyharmaduk használ ilyenkor valamilyen szinten előre elkészített kényelmi terméket. Ugyanakkor a fogyasztók több mint fele többet fizetne a friss termékekért, és 18% nem vásárol készételeket, mert az összetevők nem frissen készültek.

A készételek vásárlóinak 17%-a azért választja a convenience termékeket, mert valami újat szeretne kipróbálni, vagy mert változatosságra vágyik. Emellett sok fejlett országban az egyedül étkezés az egyik fő ok, amiért a készételekhez nyúlnak.

A trendek ismeretei segítenek meghatározni azokat a területeket, ahol a kényelmi termékek innovációra várnak. A fenti megállapítások szerint a fogyasztók szívesen használnak előre elkészített hozzávalókat az otthon főzött ételek részeként – ezek a megoldások úgy takarítják meg idejüket és fáradságukat, hogy közben a frissen elkészített ételek érzetét nyújtják – ebben kell tehát segítséget nyújtaniuk számukra az élelmiszergyártóknak.

A dráguló készételrendelés jó alternatíváját kínálják a kereskedelmi láncoknál kapható
convenience késztermékek

A kereskedő

Varga Eszter Tesco

Varga Eszter
külső kommunikációs
menedzser
Tesco

A kényelmi termékek iránti kereslet láthatóan nő, a forgalom növekszik – elemzi a piaci folyamatokat Varga Eszter, a Tesco külső kommunikációs menedzsere –, ám ehhez a választék folyamatos bővítésére is szükség van. Tapasztalataink szerint van egy mind szélesebbé váló vásárlói réteg, amely kifejezetten az ilyen termékeket keresi. Mivel a termékkategória egyik legfontosabb jellemzője, hogy kényelmesebbé teszi az étkezést, a készételek vásárlása jellemzően inkább előre tervezett, mint impulzusjellegű.

Elsősorban az egészséges, mentes vagy különleges ízvilágú termékek iránt nő a kereslet, de az is látszik, hogy ez a vásárlói réteg összességében még mindig szűk. Kiemelt figyelmet fordítunk a mentes és egészséges termékcsaládokra, valamint a friss- és szárazáru termékek széles választékára.

A készételrendelés költsége jelentősen megemelkedett az elmúlt években, így a kereskedelmi láncoknál kapható termékek ezek jó alternatíváját kínálják. A termékválaszték bővítésének biztatóak az elsődleges eredményei. A Tescónál elsősorban a készételek, szendvicsek forgalmán tapasztalunk növekedést, de élénkül az érdeklődés a sous-vide termékek iránt is.

A kényelmi termékkategóriát választó vásárlói réteg tudatos, ami kiemelten fontossá teszi e termékek csomagolását – dizájn és fenntarthatóság szempontjából egyaránt.

Mélyhűtött

Elemzésünkben ezúttal a kényelmi termékek három gyorsan fejlődő területét külön is kiemeljük: a fagyasztott termékeket, az instanttészták piacát és a vendéglátás speciális igényeit.

Sok amerikai szakértő „eredeti éléskamraként” emlegeti a fagyasztott élelmiszerek piacát, amelyet a friss készételek és más új, egészséges kényelmi termékek által támasztott verseny az elmúlt években meggyengített, ám most igencsak újra éledezni látszik. A fagyasztott élelmiszerek piacának globális méretét 2018-ban 280 milliárd USD-re becsülték, de az elemzők már akkor 4,3%-os CAGR-bővülést jeleztek előre a 2019 és 2025 közötti időszakra.

A felmérések során a fagyasztott élelmiszerek fogyasztói a kategória fő vonzerejeként rendre azok a kényelmi jellegét jelölik meg, de értékelik magának az ételnek az ízét, minőségét, változatosságát és állagát is; szeretik emellett a világ ízei felfedezésének lehetőségét, és nem utolsósorban az adagolhatóságot.

– A panírozott hústermékek piaca 2021-ig dinamikusan növekedett – elemez Matyasovszky Tünde, a Bonafarm Zrt. Valdor & Pick friss hús senior brand managere. – A válság azonban 2022-ben itt is éreztette hatását, a piac megtorpant, és a kedvezőtlen tendencia a következő évben is folytatódott. Az elmúlt 2 évben százalékban kifejezve két számjegyű volt az áremelkedés, és a vásárlóerő gyengülése a panírozotthús-piacot sem kerülte el. A fogyasztók az árak emelkedésére a vásárlási gyakoriság és mennyiség visszafogásával reagáltak, vagy váltottak olcsóbb, de hasonló minőségű termékekre, de voltak olyanok is, akik visszatértek a nyers alapanyagokhoz. Az időszak nyertesei egyértelműen a diszkonthálózatok voltak, hiszen a vásárlók egyre inkább ide helyezték át a vásárlásaik helyszínét.

A panírozott hústermékek fogyasztói rendkívül árérzékenyek, az áron túl főleg a hús típusa és a minőséget leginkább meghatározó hústartalom játssza a főszerepet a vásárlási döntéseiknél. Az elmúlt időszakban jellemző volt a minőségi lefelé váltás.

Az elkészítési módokban a gyorsaság mellett előtérbe kerültek az egészséges és környezetbarátabb, olaj nélküli elkészítési módok, például a sütővel, air-fryerrel történők.

A fiatal generációk étkezési szokásainak változása, valamint a gyorséttermek és a street food népszerűsége nyomán a kínálat fontos szereplői a snack vagy falatka típusú termékek, mint a húsgolyók vagy nuggetsek, amelyek szósszal kísérve kiváló alternatívát jelentenek kötetlenebb étkezésekhez vagy akár útközben.

A kényelmi kategóriát a közeljövőben egyrészt az egészségesebb alternatívákat kínáló, fenntartható módon előállítható és elkészíthető termékek fogják meghatározni, másrészt az idő felértékelődése miatt olyan okos megoldásokra számíthatunk, amiről ma még talán nem is álmodunk, és valószínűleg a meglepetés erejével fognak hatni.

A delikát szendvicsek bármelyik bolttípusban jól
értékesíthetők, az igény rájuk itthon is növekszik

Dehidratált

Az instant tészták Ázsiából induló divatja egyelőre megállíthatatlanul fejlődő trend, pedig azokat a kiegészítő termékeket („feltéteket”) még nem is ismerjük, amelyekkel a Távol-Keleten gazdagítják őket.

– A magyarországi instanttészta-piac valós méretét nehéz meghatározni – véli Illés Péter, a Nissin sales managere –, mert az NIQ-adatok nem tartalmazzák a független csatornában értékesített volument, de becslésem szerint 2023-ban akár 50 millió instant tésztát is megvásárolhattak a fogyasztók Magyarországon. A Nissin piacrésze megközelítőleg 50% lehet.

Egyre jobban tolódik ki az instant tésztát fogyasztók korhatára, és bővül a fogyasztói szegmensek köre is. Ezek már önmagukban is elegendők a kategória tartós növekedéséhez, de ezzel egy időben a vásárlások gyakorisága is emelkedik, ami tovább gyorsítja a kategória növekedési ütemét. A jelenlegi gazdasági helyzet elsősorban az olcsóbb, zacskós kiszerelésű termékek forgalomnövekedésének kedvez, azonban a poharas kiszerelésű instant tészták esetében is tovább folytatódik a két számjegyű százalékos növekedés.

Korábban elsősorban hiper- és szupermarketekben voltak megtalálhatók az instant tészták, és választékuk a mai napig is itt a legszélesebb, de a megváltozott vásárlói szokásoknak köszönhetően mára már a legtöbb élelmiszer-kiskereskedelmi egységben ott vannak a legnépszerűbb termékek, a kategória impulzív jellege pedig folyamatosan erősödik.

Instant tésztát rendszeresen vásárlókra jellemző, hogy a megszokott márkát választják, alkalmanként nagyobb mennyiséget vásárolnak, és csak minimálisan árérzékenyek. A kisebb mennyiséget vagy ritkábban vásárlók körében viszont nagy szerepe van az adott pillanatban érvényes polci árnak, a termékek egyéb értékei másodlagosak. Pedig a fogyasztói árak a legtöbb esetben tükrözik a minőségét és élvezeti értéket is. Jelentős eltérés van a gyártás során használt olajok, az ízesítőtasakban lévő fűszerek és só aránya között. Ennek feltüntetése már kötelező a gyártók számára a csomagoláson található tápértéktáblázatban, ezzel is segítik a fogyasztói döntést.

Az instant tészta piaca dinamikusan fejlődik Európában, követve az amerikai és ázsiai trendeket. A kategória feltalálójaként szerencsés helyzetben vagyunk, mert folyamatos fejlesztéseinknek köszönhetően lépéselőnyben vagyunk a konkurens gyártókkal szemben. A közeljövőben két új termékcsaládot fogunk bevezetni az európai piacra, összhangban más élelmiszeripari trendekkel, és pár hónapon belül megkezdjük Cup Noodles leveseink megújítását, a jelenlegi poharat egy szelektíven gyűjthető csomagolásra cseréljük az év második felében.

Kompromisszumok

A hazai vendéglátósok attitűdjéről és igényeiről a convenience termékekkel kapcsolatban Tulkán Tímeát, a METRO sajátmárka-vezetőjét kérdeztük.

Tulkán Tímea
sajátmárka-vezető
METRO

– A vendéglátás olyan szinten használ kényelmi termékeket, amennyire rá van szorulva, és azokon a területeken, ahol rá van szorulva – érvel a szakember. – A vendéglátásban hozzáadott érték a helyben, frissen a konyhán feldolgozott élelmiszer, ezért a kényelmi termékek itt kompromisszumként vannak jelen, és mindig kompenzálnak valamit – leggyakrabban munkaerőhiányt. Például, ha egy étteremben nincs cukrász szakértelemmel vagy kompetenciával rendelkező szakács, de a desszertkínálatában mégis szeretnének népszerű süteményeket szerepeltetni, akkor kiváló megoldást jelentenek például a METRO Chef fagyos desszertek. Fontos azonban megjegyezni, hogy pontosan amiatt, mert az előkészített termékek kompromisszumként, a frissen feldolgozható élelmiszerek alternatívájaként kerülnek be az éttermek konyháiba, nagyon nagy a felelősségünk a magas minőség biztosítására. Az elkészült fogás ízélménye ugyanis nem láthatja kárát a kényelmi termék választásának, épp ezért a termékfejlesztés során séfeket is bevonunk, akik tesztelik és visszajelzést adnak az alakuló termékre.

A pandémia kipattanásakor már fennállt a képzett munkaerő hiánya a vendéglátásban, és ez a helyzet azóta sem javult számottevően. A kényelmi termékek erre a hiányra, a vendéglátásban dolgozók terheinek csökkentésére jelentenek megoldást – ezért is nevezzük őket munkaerő-kímélő termékeknek. A kényelmi termékek forgalma ennek megfelelően 22% pluszban van a tavalyi év ugyanezen időszakához képest, az eladott termékek darabszámát illetőleg is. Úgy kalkulálunk, hogy az előttünk álló időszakban ez tovább fog nőni akár 35%-ig.

Az infláció nem hagyta érintetlenül ugyan a kényelmi termékek forgalmát – mi a népszerű, a vendéglátás körében kedvelt termékek árát részben heti árazással, részben pedig a „Többet olcsóbban!” termékkosárral igyekszünk alacsonyan tartani. Legtöbb kényelmi termékünkre is igaz, hogy ha nagyobb mennyiségben vásárolja őket a vevő, akkor alacsonyabb a darabár.

A kényelmi termékek köre tágan értelmezhető, hiszen kényelmi termék lehet levespor, húslevesalaplé, előreszeletelt zöldség, kockázott hús, félkész fagyasztott termék, fagyasztott késztorta – saját márkáinkkal gyakorlatilag lefedjük az összes convenience kategóriát, tehát a márkatermékek mellett minden kategóriában kínálunk saját márkás alternatívát kedvező ár-érték arányban. A legnépszerűbb termékünk a METRO Chef burgonya nagykocka 10 kg-os kiszerelésben, amit nagyon kedvel a HoReCa, de a végfelhasználók is előszeretettel veszik. Általában a saját márkás fagyasztott desszertek, előkészített zöldségek és hústermékek a leginkább keresett kényelmi termékeink – utóbbit budakalászi FSD-központunkban állítják elő.

A HoReCa folyamatosan fogalmaz meg új igényeket a convenience területen is, de figyelnünk kell arra, hogy a szektor mely területe számára fejlesztünk: a kantin szegmensnél például meg kell felelni a sótartalmat és adalékanyagokat szabályozó szigorú előírásoknak. Konkrét éttermi igényekre reagálva fejlesztettünk például 5 kg-os kiszerelésben elérhető burgonyapüré-pehely termékünket, és folyamatban van barnamártás-alappor és nagy kiszerelésű BBQ szósz fejlesztése is. Egyre több szállító keres fel bennünket együttműködési szándékkal a tradicionális magyar konyha részét képező készételek fejlesztésére nézve. Ez ügyben is folyamatosan zajlik a tesztelő munka a METRO Gasztroakadémián.

A kényelmi termékek széles spektruma miatt elkerülhetetlen, hogy a vendéglátóipari trendek folyamatosan formálják őket. Az egyik legerőteljesebb hatással a világkonyha terjedése és a bevándorlók, vendégmunkások megjelenése van a kategóriára: ez hozta például a török, majd a koreai szortimentünk kiszélesítését, és már egyre kézzelfoghatóbb igény jelentkezik az iszlám konyhának megfelelő halal termékekre is. A kategória fejlesztését e téren egyelőre a beszerzés bővítésében kívánjuk megoldani. //

Minőségi saját márkás

Varga László
beszerzési igazgató
Auchan

Igyekszünk folyamatosan reagálni a gyorsan változó fogyasztói szokásokra, természetesen szem előtt tartjuk az olyan elvárásokat, mint például a lokalitás vagy az egészséges életmód. Választékunk kialakításánál előtérbe helyezzük, hogy minél kevesebb ízfokozót, tartósítószert és állományjavítót tartalmazzanak a termékek. A jelenlegi gazdasági helyzetben azt látjuk, hogy a saját márkás fejlesztések iránti igény változatlanul nagy, hiszen jó árúak és magas minőségűek. Ma az Auchan minden budapesti áruházában elérhető egy, a saját üzemeltetésű konyhánkban készített termékkategória „Auchan Bistro” márkanéven – ezek helyben főzött, sokkolásos technológiával hűtött, skin vákuum technológiával csomagolt, 14 napos fogyaszthatósági idővel ellátott termékek, közülük legnépszerűbbek a csirkeételek körettel és a különböző tészták.

Fontosnak tartjuk, hogy az ételintoleranciával küzdőknek is biztosítani tudjunk alternatívákat: választékunkban elérhetők a cukor- és a gluténmentes vagy a vegán kényelmi termékek is, de egyre több a sómentes változat is. A csomagolásnál figyelünk a fenntartható megoldásokra és arra is, hogy a vásárlók lássák, mit vásárolnak. //

 

A jó minőség érték

Matyasovszky Tünde
senior brand manager
Bonafarm

A Hungerit Zrt. mélyhűtött, készre sütött panírozott szárnyashús termékeivel Valdor márkanév alatt találkozhatnak a fogyasztók az üzletekben, amely az egyik legmeghatározóbb brand a hazai panírozotthús-piacon.

Panírozott termékeinkkel továbbra is a minőséget képviseljük a kategóriá­ban, és hisszük, hogy a jó minőség érték a fogyasztó szemében. Termékeink jelentős része színhúsból, ropogós panírréteggel, valamint tartósítószer-, hozzáadottízfokozó- és/vagy színezékmentesen készülnek. A gluténmentes diétát követő fogyasztók számára pedig a hazai piacon egyedüli gyártóként kínálunk gluténmentes márkaterméket.

A Valdor panírozott termékek gyorsan, olaj nélkül, sütőben vagy forrólevegős fritőzben is elkészíthetőek; ugyanúgy ropogós lesz a panír, mint serpenyőben sütve, ráadásul így alacsonyabb zsírtartalommal rendelkeznek, és a környezetet sem terhelik az elhasznált olajjal. //

Egy újra magára talált szegmens

Szalai Judit
kereskedelmi vezető
Eisberg Hungary

Az Eisberg folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel kiegészíthető a salátakínálat, például a dresszingek terén. Az új Eisberg Színes Tálak gyors, kényelmes és tápláló megoldást kínálnak munkahelyi és útközbeni étkezésekhez. Ezek a salátatálak komplex főfogások, a friss salátákon túl fehérjeforrásokkal – hús, hal, sajt vagy tojás –, illetve gabonafélékkel.

Az idei év első pár hónapjának tanulsága szerint újra magára talált ez a szegmens, már az inflációs válság előtti, vagy ahhoz közelítő értékesítési eredményeket várnak.

Salátáink és önteteink eddig is rendkívül népszerűek voltak, idén nyártól a háromféle új salátaolajnak köszönhetően tovább bővülhet a rajongótáboruk. A különböző ízvilágú, hidegen sajtolt növényi olajokban közös, hogy rengeteg értékes tápanyagot tartalmaznak, emellett sokszínűvé és változatossá teszik az egészséges táplálkozást. 100%-ban természetes összetételűek, nem tartalmaznak adalékanyagot és tartósítószert, ráadásul mindhárom termék laktóz- és gluténmentes. Mindezek miatt bízunk benne, hogy már a bevezetéstől népszerű termékek lesznek az új salátaolajok. //

Adalékanyagoktól mentesen

Sárközi Attila
kereskedelmi igazgató
FRoSTA Hungary

A FRoSTA teljes termékválasztéka kényelminek mondható mind a kiskereskedelemben mind a HoReCa-ban: könnyen és gyorsan elkészíthető hal-, zöldség- és készételekkel vagyunk jelen a fagyasztott élelmiszerek piacán.

A magyarországi fagyasztott élelmiszerek területén egyedülálló módon a „100% természetes íz” programunk alapján nem használunk adalékanyagokat.

Mindig nagy figyelemmel követtük a magyarországi halfogyasztás számait, ami az elmúlt időben emelkedést produkált, de még mindig nem szerves része étkezési szokásainknak, így a tavalyi áremelkedések negatív hatásai leginkább ebben a szegmensben okoztak megtorpanást. Az idei évben intenzív és sikeres médiakampánnyal sikerült jelentős forgalomnövekedést elérnünk.

Fagyasztott hal- és zöldség-készételeink, fűszereink választéka bő, és hamarosan újdonságokkal jelentkezünk, amelyek nemcsak köretként, de önmagukban is teljes értékű fogásokként lesznek fogyaszthatók.

Itthon egyelőre csak szűkebb vásárlói rétegeket érintett meg a hús- és halhelyettesítés trendje, de anyavállalatunk, a HoReCa-ban óriási választékot biztosít ebben a szegmensben. //

Egészséges opciók

Müller Zita
brand manager
Maresi Foodbroker

2009. július óta forgalmazzuk Magyarországon az Iglo fagyasztott zöldségeket és halakat, valamint 2015 óta képzi szortimentünk részét a Tante Fanny, friss, hűtött tészták, mint leveles-, pizza-, quiche-, bejglitészta. A Tante Fanny tészták forgalmi növekedése évek óta töretlen, a folyamatos innovációknak is köszönhető. Az Iglo márkánk forgalma stagnált az elmúlt 2 évben, amit az infláció és az áremelkedések mértéke nagyban befolyásolt.

Az infláció természetesen majdnem minden márka esetében hatással van a forgalmunkra, ugyanakkor kínálatunk nem változott emiatt. Az egészségtudatos, mentes trendek térhódítását mi sem hagyhatjuk figyelmen kívül, így az Iglo szortimentjében megtalálható a gluténmentes halrúd is. A Tante Fanny friss, hűtött tésztáinak nagy része vegán, de nagyjából egy évvel ezelőtt bevezettük a piacra az első, teljes kiőrlésű leveles tésztát is.

A kényelmi termékek piaca évről évre növekszik, és ez várhatóan a jövőben is folytatódik, a kínálat pedig folyamatosan bővül majd alap-, illetve egészségtudatos, mentes termékekkel is. //

Időt és pénzt!

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A SPAR-üzletekben a kényelmi termékek forgalma évről évre emelkedik, a pandémia óta csaknem 50%-kal nőtt a kereslet irántuk. Fogyasztóik aránya a gyakori vásárlók között meghaladja a 20%-ot, vásárlóik legtöbbje a 19–39 éves korosztályból kerül ki – ők szeretik a finom, házias ízeket, de nem akarnak főzni, ám fontos számukra, hogy mit tartalmaz az elfogyasztott étel.

A 2018-ban átadott SPAR enjoy. convenience üzem több mint 60 termékkel látja el a hálózatot; naponta 4 tonna majonézes saláta és 20 ezer szendvics kerül innét az üzletekbe.

A készételek iránti növekvő kereslet miatt mikrózható egytálételek – különféle tészták, pörköltek, rántott csirkemell rizzsel – is megjelentek a választékban. Az elmúlt év nagy közönségsikere a kétszemélyes tál, azaz 2-2 rántott sajt és rántott szelet, valamint zöldborsós jázminrizs. A speciális táplálkozási igényekre válaszul került a kínálatba a glutén- és laktózmentes sonkás szendvics és a Veggie Vegán káposzta- és kukoricasaláta. A tapasztalatok szerint egyre többen választják a gyors, de mégis minőségi készételeket, így a jövőben még több SPAR-újdonság jelenik majd meg ezen a területen. //

Mitől marad hibátlan a fagyasztott termék?

Az elmúlt év során Budapesten, valamint Magyarország több keleti és nyugati vármegyéjében 10 kereskedelmi lánchoz tartozó, összesen 30 egységben ellenőrizték a Nébih szakemberei a fagyasztott élelmiszerek forgalmazását. Ezek kereskedelmi ellenőrzésének tapasztalatairól lapunk a hivatal szakembereit kérdezte.

Illés Péter, Nissin

Illés Péter
sales manager
Nissin Foods

A fagyasztott termékek, így például a zöldségek, gyümölcsök vagy a félkész ételek esetében fontos előírás az előállító által meghatározott tárolási hőmérséklet folyamatos fenntartása, vagyis a hűtési lánc biztosítása, mert kizárólag ebben az esetben garantálható az élelmiszerek biztonságos fogyaszthatósága és megfelelő minősége a lejárat napjáig.

A hűtési lánc megszakadása ugyanis olyan változásokat eredményezhet a termékben, amelyek lehetővé teszik a mikroorganizmusok elszaporodását. Az összefagyás, a jégkristályképződés rontja a termék minőségét, ezáltal a felhasználhatóságát.

A hatósági ellenőrök éppen ezért minden kiválasztott üzletben megnézték, hogy a fagyasztóberendezések állapota, kapacitása, elhelyezése megfelel-e a jogszabályi előírásoknak az eladótérben és a raktárban egyaránt. Ellenőrizték, hogy a fagyasztókban van-e hőmérő, ami lehetővé teszi, hogy önellenőrzéssel folyamatosan nyomon követhetőek legyenek a hőmérsékleti értékek, valamint a berendezések megfelelő működése.

Előfordult, hogy a fagyasztóberendezések elhelyezéséből adódóan a digitális hőmérséklet-kijelzők nem voltak leolvashatóak, a mérőeszköz nem volt kalibrálva vagy lejárt a kalibrálási bizonyítvány érvényessége. Ezekben az esetekben, mivel a termékek hőmérséklete a megengedett tartományban volt, elfogadta a hatóság a feltárt hiányosságok határidőre történő pótlását. A Nébih munkatársai emellett szemrevételezték, hogy tapasztalható-e a hűtési lánc megszakadására utaló jel, például összefagyás a termékeknél vagy jegesedés a berendezéseken.

A szakemberek ezenfelül vizsgálták a fagyasztott élelmiszerek csomagolásának épségét, jelölését, különösen a lejárati idő és a nyomon követhetőség vonatkozásában.

Néhol tapasztalták, hogy korábbi, sérült csomagolásból kiszóródott termék volt a hűtő alsó részében. Az ennek okán történt felszólításra az üzletek azonnal intézkedtek. Az élelmiszerek nyomon követhetősége a jelölés és a termékazonosító szám alapján biztosított volt.

Az ellenőrzés során feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében az üzletek megtették a szükséges intézkedéseket, megkezdték a hibák kijavítását.

A fentiekben leírt, kisebb kockázatot hordozó nem megfelelőségek miatt hatósági eljárás nem indult, mivel ezeket azonnali intézkedés alkalmával vagy utólag megküldött dokumentumokkal igazolva kijavították az ellenőrzött egységek.

Szigorú intézkedésre csak egy kereskedelmi egység esetében volt szükség, ahol az ellenőrzéskor a „Fagyasztó kamra raktár” külső digitális hőmérője nem működött, a belső térben elhelyezett kalibrált hőmérő –11 oC-ot mutatott. A raktárban lévő termékek előírt tárolási hőmérséklete –18 oC, és a szúrópróbaszerűen kiválasztott két terméknek a hatóság által mért maghőmérséklete –13,5 oC és –10,7 oC volt. Az ellenőrök a hűtési lánc megszakadása miatt valamennyi érintett terméket kivonták a forgalomból, azonnali hatályú döntéssel megtiltva azok forgalomba hozatalát, továbbá a hatóság előírta a szóban forgó termékek megsemmisítését. Szankcióként az üzlettel szemben élelmiszerlánc-felügyeleti bírság kiszabására is sor került.

Az esetleges, szabad szemmel nem látható mikrobiológiai szennyezettség felderítésére felületi, úgynevezett törletminta vételére is sor került az eladótérben és a raktárban lévő különböző eszközökről, berendezésekről. A laboratóriumi vizsgálatok nem tártak fel intézkedésre okot adó szennyezettséget. //

Egészséges, ízletes, gyors

Bruzsa István
food értékesítési vezető
Nestlé Professional

Központunkban nagyon sok fejlesztés történik, aminek a fókusza a magas, konzisztens minőség és a könnyű felhasználás. Például nagy sikerrel bővítjük a Chef és Thomy termékcsaládunkat, amely a magas minőségű éttermi ételkészítés támogatója. Új innovatív termékeinknek köszönhetően folyamatosan növekszik a forgalmunk a kategóriában.

A fogyasztók sokkal tudatosabbak lettek, bátrabban nyúlnak az újdonságok felé, sőt, elvárják, hogy például a nyaraláskor a szálloda választékában is megtalálják a speciális igényüknek megfelelő ételválasztékot. Ez kihívás a szolgáltatóknak is. Az elmúlt három évünk abszolút sikertörténete a Garden Gourmet növényi alapú termékcsalád, amely a jelenlegi trendre reagálva a húsmentes, flexitáriánus táplálkozást célozza.

Az infláció folyamatos kihívás, mint mindenkinek. Azt gondolom, sikerült megfelelően reagálnunk a környezeti hatásokra (portfólióharmonizáció, gyors reakció a piaci igényekre). Az egészséges táplálkozás már nemcsak trend, hanem szokás, és a mai generáció igénye, hogy a saját elvárásainak megfelelően tudjon étkezni.

A jövőt illetően azt gondolom, hogy a felgyorsult világunkban ez a folyamat megmarad; egészséges, konzisztens minőségű, ízletes, gyors elkészíthetőség – ezek alapelvárások lesznek egy kényelmi termék esetében. //

Kapcsolódó cikkeink