A papírtörlő sokoldalúságával viszi a prímet
Az elmúlt időszakban a háztartási papíráruk piacán a papírtörlő és a WC-papír szerepelt eredményesen, míg a papír zsebkendő és a szalvéta kevésbé volt kelendő a vásárlók körében. Ebben a szegmensben is felerősödött az a trend, hogy egy termék minél több funkció betöltésére legyen alkalmas. Emellett a fenntarthatósági szempontok is még inkább előtérbe kerülnek, ezt igazolják a mind nagyobb százalékban újrahasznosított alapanyagból készült termékek és csomagolások.
Szerző: Budai Klára
Forgách Rékától, az Essity Hungary Kft. brand managerétől a teljes háztartási papíráru kategória értékesítése vonatkozóan azt az információt kapjuk, hogy értékben megtartotta a 2020-as szintet, míg volumenben enyhe csökkenés történt az előző év azonos időszakához képest.
– Ezen belül a nedves toalettpapírok két számjegyű növekedést mutattak, míg a papír zsebkendő kategória az influenzaszezon elmaradásának köszönhetően jelentősen csökkent. Szintén egy átmeneti átrendeződés figyelhető meg az ipari (B2B) és az otthoni használatra szánt toalettpapírok eladásának arányában, ami főként az év eleji lezárásoknak és az otthoni munkavégzésnek a következménye – mondja a szakember.
Varga Orsolya, a Vajda-Papír Kft. marketing managere a Nielsen adataira hivatkozva a piac elemzését azzal egészíti ki, hogy 2021 1–8. hónapja a higiéniai papíráruk piacán értékben 1%-os, mennyiségben pedig 9%-os csökkenést mutat az előző év azonos időszakához képest. Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy a 2020 tavaszán forgalmi csúcsokat döntögető jelentős kategóriák, mint a toalettpapír és a papírtörlő 2021-re többnyire visszatértek a kategória fejlődésénél várható szintekhez, bár némi forgalmi megugrás tapasztalható volt még 2021. márciusában. A papír zsebkendők kategóriája visszaesést mutat 8%-os értékbeni csökkenéssel.
– A Vajda-Papír márkatermékeivel YTD 2021-ben 12%-os értékbeni fejlődést ért el, ez közel 1,5% pontos piaci részesedés növekedéshez segített bennünket. Nemcsak a legfontosabb toalettpapír kategóriában sikerült kimagasló 11%-os abszolút értéknövekedést elérnünk, de a legdinamikusabb papírtörlő kategóriában – ahol a Vajda-Papír termékei, köztük az éllovas Ooops! Maxi, a márkák között piacvezető pozíciót foglalnak el – szintén nagy mértékű, 24%-os volt az abszolút értékbeni fejlődésünk – avat be Varga Orsolya.
A Magyar Piszke Papír Kft.-nél úgy látják, a kategóriák között jelentős átrendeződés nem történik, de a konyhai törlők iránti kereslet átlag felett nő, miközben a szalvéták piaca csökkenő tendenciát mutat. Kecskeméti Attila, értékesítési és marketingvezető cégükre vonatkozóan pozitív eredményekről számol be: eladásaik 8%-os növekedést mutatnak 2020-hoz képest, ami leginkább az új partnerrel való együttműködésüknek köszönhető.
Az értékesítési csatornákra vonatkozóan a megkérdezett szakemberektől megtudtuk, hogy a háztartási papíráruk szegmensében a diszkontok és a drogériák eladásai növekedtek jelentősen az elmúlt időszakban, a higiéniai papírtermékek legfontosabb beszerzési forrásává a diszkontok váltak. Emellett az online csatornák is egyre nagyobb szerepet kapnak, legyenek azok önálló webshopok vagy a hagyományos kereskedelmi láncok online csatornái.
– A vásárlók választása erősen függ a csatornától, ahol a terméket beszerzik. A hipermarket vonalon a vonzó akciós ár, illetve a jól bevezetett márka a meghatározó, a többi csatornán pedig kereskedelmi márkák viszik a prímet, elsősorban a jó ár/érték arány miatt, és ezek mellett a piacvezető márka tud még jó eredményt elérni – állapítja meg Kecskeméti Attila.
Legyen sokoldalú és környezetbarát
A fogyasztók számára papírtörlők esetében a minőségen túl egyre fontosabb szempont a funkcionalitásban rejlő eltérés. Elvárás, hogy olyan tulajdonságokkal rendelkezzenek, amelyek egyedülállóvá teszik őket a piacon, illetve sokoldalúságuk mentén minden helyzetben képesek legyenek megállni a helyüket a háztartásban.
– Jó példa erre a Regina Blitz termékünk, amely kimondottan a fényes és üvegfelületek tisztítására lett kifejlesztve, olyan védjegyeztetett technológiával készül, amely biztosítja, hogy por- és szöszmentes marad minden felület a tisztítás után – mutat rá Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. brand marketingasszisztense.
A fenntarthatóság egyre fontosabb szerepet tölt be a fogyasztók életében. A Sofidel Hungary számára éppen ezért alapelvnek számít a felelős magatartás és a hosszú távú gazdasági, társadalmi és környezeti előnyök garantálása minden érdekelt számára a teljes értékteremtési láncban.
Gödri Sándor, a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója azt tapasztalja, hogy a fogyasztók többsége a prémium érzetet a rétegszámmal párosítja.
– Ez nem mindig valós, mivel az alappapír rétegvastagsága, nedvszívó képessége és puhasága a mérvadó – jegyzi meg Gödri Sándor.
Mint mondja, a toalettpapír-piacon a döntő kategória a 3 rétegű termék. Az 1 rétegű toalettpapír kategória folyamatosan zsugorodik, és lassan teljesen kivonul a piacról. Hasonlóan csökkenő tendencia tapasztalható a 2 rétegű szegmensben, míg a 4 rétegű toalettpapírok növekvő tendenciát mutatnak, főleg a diszkonthálózatok révén.
A papírtörlő szegmensben az 1 tekercses papírtörlők további térnyerése tapasztalható, a 2 tekercses termékek szegmensében pedig egy kisebb átalakulás figyelhető meg: a sztenderd 50 lapos kategória zsugorodik a maxi típusú kiszerelés rovására. Emellett a 3 rétegű papírtörlő szegmens növekedése is látványos, de továbbra is a 2 rétegű változat dominál.
– A környezettudatosság egyre fontosabb a fogyasztók körében, habár ennek érdekében nem igazán nyitottak többet fizetni. A Metsä Group és ezen belül a Metsä Tissue cégcsoport már évek óta folyamatosan fókuszál a környezettudatosságra, kezdve az erdei fakitermeléstől az erdőtelepítéseken, a hatékony gyártási folyamatokon keresztül, a logisztikai folyamatok észszerűsítésén át egészen a késztermék-specifikáció meghatározásáig – világít rá Gödri Sándor.
A Lucart Kft. higiéniai papírtermék értékesítésének jelentős részét a professzionális terület teszi ki. A fenntarthatóság iránti növekvő elköteleződés számukra is észrevehető, a partnerek és a fogyasztók is egyre inkább hajlandóak a fenntartható megoldásokat választani, amennyiben azok képesek ugyanazt a minőséget nyújtani, mint egy tiszta cellulózból készült termék.
– Jelenleg is széles kínálattal rendelkezünk, viszont a technikai igények jelentősen eltérőek az egyes ágazatok között, ezért folyamatosan új termékeket fejlesztünk, hogy felismerjük és kielégítsük a piac részéről felmerülő új igényeket is – informál Omar Balducci, a Lucart Közép-Kelet-Európáért felelős kereskedelmi igazgatója.
Változásokat hozott a pandémia
A cégek a koronavírus-járvány időszakában, amellett, hogy saját munkatársaik biztonságát kiemelten kezelik, beruházásokkal új termékek, gyártási módok bevezetését is megvalósították.
A Vajda-Papír Kft. 2021 februárjában egy több mint 1,4 milliárd forintos beruházással nagy teljesítményű maszkgyártó gépet állított üzembe Dunaföldváron.
– A célunk az volt, hogy tovább szélesítsük a portfóliónkat a higiéniai termékek piacán, és ami még fontosabb, biztos ellátást nyújtsunk a 2020 óta jelentős védekezési eszközzé vált sebészeti arcmaszkból Magyarországnak és a környező országoknak – tájékoztat Varga Orsolya.
A Metsä Tissue HU Kft. a COVID első hullámának kitörésekor a megemelkedett piaci igény kielégítésére elsősorban a magas hatékonyságú termékek gyártására fókuszált, ami a jól pörgő termékek gyártását, emelkedett forgalmát, illetve a kiegészítő szortiment korlátozását vonta maga után.
A Lucart Kft. is gyorsan reagált a speciális higiéniai termékek piaci igényeire, hidroalkoholos géltisztítóval, valamint antimikrobiális összetevőkkel rendelkező nedves törlőkendővel jelent meg a piacon.
Természetes gondoskodás
A háztartási papírtörlők forgalma jelentősen emelkedett az utóbbi másfél évben a megnövekedett otthonlét következtében. Ennek eredményeképp az Essity Hungary Kft. tavaly bevezetett nedvesen is erős Zewa Premium termékcsaládja is egyre nagyobb forgalmat generál. Ebben a szegmensben a Jumbo és a kompakt kiszereléseik a legnépszerűbbek. A másik kiemelendő kategória a nedves toalettpapír, melyben két számjegyű növekedést értek el. Már 6-féle termékük található meg a polcokon, 3 különböző kiszerelésben, köztük az új téli limitált kiadás is.
– Az idei év legfontosabb bevezetése a Zewa Natural Soft termékcsalád volt. Ebben megtalálhatóak 4 rétegű toalettpapírok, illetve kiscsomagos és dobozos papír zsebkendők is. Ezeket a termékeket a legújabb fogyasztói igényekre válaszul alkottuk meg. Egyszerre gondoskodnak a bőrünkről és a környezetről is. Nem esnek át klórozáson, így kellemes krémszínű papírral rendelkeznek. Emellett allergén-, illatanyag- és színezékmentesek, így a legérzékenyebb bőr számára sem okoznak problémát – ismerteti Forgách Réka.
Csökkenő műanyag-, növekvő papírfelhasználás
A Vajda-Papír kínálatában 2021-ben nemcsak a papíralapú csomagolású és felelős erdőgazdálkodásból származó alapanyagot (FSC®) tartalmazó Ooops! Nature papírtörlő és toalettpapír termékek indultak hódító életútjukra, hanem a már újrahasznosított anyagot tartalmazó csomagolásba csomagolt Ooops! Eco-Natura termékek is – ez utóbbi toalettpapír és papírtörlő termékek maguk is újrahasznosított papírból készültek.
A vállalat szezonális termékeinek köre bővült és fejlődött idén, a nyári grillezéshez készült külön papírtörlő és szalvéta termékük, amely nagy sikerrel fogyott a boltok polcairól. Emellett pedig az egyes szezonokhoz kapcsolódó tekercses termékeik a nyári és téli időszakhoz illő nyomtatott, kedves mintát kaptak.
– Stratégiai célunk, hogy tovább csökkentve az új műanyag-felhasználást egyre több termékünket csomagoljuk újrahasznosított anyagot tartalmazó csomagolóanyagba, és tovább növeljük a papírcsomagolásban megjelenő termékeink számát is. A termékfejlesztés és gyártás során 2021-ben is kiemelt figyelmet fordítottunk a fenntarthatóságra, célunk az energiahatékonyság javítása, a megújuló energia minél nagyobb arányban történő felhasználása – hangsúlyozza Varga Orsolya.
Megújulás a környezettudatosság jegyében
A Metsä Tissue HU Kft. legnépszerűbb termékei a papírtörlő szegmensben az 1 tekercses 2 rétegű Tento Universal XXL és a 3 rétegű Tento Complex. A 2 tekercses 3 rétegű szegmensben pedig a takarításra ideális Tento Strong és a konyhában elengedhetetlen társ, Tento Kitchen a jól pörgő termékek. A toalettpapír kategóriában az új, letisztult Tento design mellett a 8 és 16 tekercses Balzsamos termékeik eredményesek. Emellett pedig a 24 tekercses 3 rétegű szegmensben a hosszított tekercses Tento Ellegance Blue Decor és a jó ár/értékű Natural Line termékek értékesítése jellemző.
– Ebben az évben a környezettudatosság jegyében a teljes Tento szortiment megújult, mind a specifikációk, mind a teljes designváltással együtt – jelzi Gödri Sándor.
Bővülő termékcsaládok
A Magyar Piszke Papír Kft. 2019-ben elindított dobozos, fóliamentes termékei – úgymint a Crepto 12 tekercses toalettpapír és Szilvia 6 tekercses konyhai törlő – népszerűsége a legnagyobb.
– Ennek következtében tovább bővítettük a termékcsaládot. 2021 második felében elindítottuk a Szép dobozos papír zsebkendőt, szalvétát, illetve indulóban van a Szilvia 1200 2 tekercses, dobozos, belső magos konyhai törlő. Elsődleges célunk az innováció területén a Crepto és Szilvia termékeink dobozos csomagolásának automatizálása a nagyobb termelékenység és stabilabb minőség érdekében – mondja Kecskeméti Attila.
Innovációk fókuszában a fenntarthatóság
A Sofidel Hungary Kft. a háztartási papíráruk piacán gyártói márkás termékekkel 4 kategóriában van jelen, amelyek közül a tekercses termékek – WC-papír, papírtörlő –kifejezetten jól teljesítettek, szemben a másik két kategóriával: szalvéták és papír zsebkendők esetén a COVID-járvány következtében kevesebb terméket vásároltak.
– Szem előtt tartva az allergiás fogyasztók növekvő számát, papír zsebkendő portfóliónkban megtalálható az innovatívnak tekinthető Regina RinoActive 4 rétegű 10×9 darabos termék, amely természetes, aktív összetevőkből álló anyagoknak köszönhetően hármas védő hatásával egyszerre lágyítja és nyugtatja bőrt – emeli ki Vizur Gábor.
A brand marketingasszisztens kifejti: a 4 papíráru kategória közül a konyhai papírtörlő (Regina Ultra és Regina Strong), valamint a papír zsebkendő (Regina Pure) kategóriájában vezettek be új termékeket a portfóliójukba az elmúlt időszakban. Innovációik egyik fontos alappillére a fenntarthatóság, így ennek tudatában Magyarországon 2022-től az egyik kiemelt célja a vállalatnak, hogy a termékeik csomagolása 30%-ban újrahasznosított műanyagból készüljön.
– Magyarországon a háztartás-higiéniai papír kategóriában a Sofidel Hungary Kft. volt az első vállalat, amely a Regina Blitz papírtörlőjénél bevezette a környezettudatos papírcsomagolást. Azaz a termék a hagyományos polietilén csomagolás helyett új növényi eredetű – ezáltal megújítható és könnyen újrahasznosítható – papírcsomagolásban került a boltok polcaira.
Papírcsomagolás hozott elismerést
– A fenntarthatóság felé vezető utunk nagyon hosszú, a 80-as évek első újrahasznosított papírjától, amely EU-ökocímkével rendelkezik, a 2010-es EcoNatural projektig, a használt italos kartondobozokból kinyert cellulózszálakból származó papírtermékektől, az alumíniumból és polietilénből készült adagolóval ellátott EcoNatural termékcsalád utolsó fejlesztéséig. Nemrégiben pedig a Fenntartható Csomagolási Program keretében a poliolefin helyett új papírcsomagolást vezettünk be. Ennek a lépésnek köszönhetően az EcoNatural 2021-ben elnyerte a „Fenntarhatóság Szimbóluma” díjat – közli Omar Balducci.
A jövőre vonatkozóan elmondja: a Lucartnál határozottan hisznek abban, hogy a körkörös gazdaságú ipari modell elfogadása lesz az egyetlen módja a siker elérésének a piacon, anélkül, hogy veszélyeztetnénk a bolygó egészségét. //
Háztartási papíráru
A konyhai törlőkendő, a papír zsebkendő és a toalettpapír együttes piaca a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2020. augusztus és 2021 júliusa között az előző, azonos időszakhoz viszonyítva 3 százalékos emelkedéssel 75 és fél milliárd forintos forgalmat ért el.
A három kategória közül értékbeli eladás szempontjából a legnagyobb a toalettpapír, amelyre több mint 42 milliárd forintot költöttünk a vizsgált időszakban. Az ezt megelőző 12 hónaphoz képest értékben 4 százalékos az emelkedés, mennyiségben pedig 1 százalékot gyarapodott a kategória eladása.
Az eladás koncentrációja továbbra is magas: a 400 négyzetméter feletti üzletek vitték el az értékben mért forgalom 68 százalékát. A maximum 200 négyzetméter területű boltokban pedig a vásárlások értékének 14%-a realizálódik. A drogériák ettől egy százalékponttal elmaradva 13 százalékos piacrészt tudhatnak magukénak.
A saját márkás termékek eladása értékben közel 10, mennyiségben pedig 3 százalékkal bővült a megelőző időszakhoz viszonyítva, míg a gyártói márkák forgalma stagnált. Ugyanakkor a gyártói márkák piacrésze így is magasabb, ebben a periódusban értékben 52 százalék volt.
Egyre több fogyasztó választotta a minőségibb termékeket. A rétegszámot vizsgálva a négyrétegű toalettpapírok eladása értékben 20%-kal, volumenben pedig 19%-kal növekedett. A legnagyobb piacrészt magáénak tudó háromrétegű változat ennél kisebb mértékben, értékben és volumenben egyaránt 3-3 százalékkal tudott növekedni.
A tavaly augusztus és 2021. július közötti időszakban 5%-kal esett a papír zsebkendő értékbeli forgalma, így kevesebb, mint 15 milliárd forintos forgalmat generált. Összesen 67 millió csomag zsebkendő fogyott, ami 8%-os csökkenést jelent az ezt megelőző, azonos időszakhoz képest.
Ezeknél a termékeknél is kulcsszerepe van a 400 négyzetméternél nagyobb üzleteknek: az értékbeli forgalomból kivett részarányuk mintegy 59 százalék. A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a 200 négyzetméternél nem nagyobb boltokra 17, a drogériákra pedig ebben a kategóriában 18 százalék jut.
A gyártói márkák értékbeli eladása 15%-kal csökkent, míg saját márkás termékeké 6%-kal nőtt a vizsgált időszakban. A saját márkák térnyerésének következtében a papír zsebkendő forintban mért éves eladása fele-fele arányban oszlik meg a gyártói és a saját márkás termékek között.
A tavaly augusztustól ez év júliusig tartó intervallumban megközelítőleg 94 millió darab konyhai papírtörlőre mintegy 17 és fél milliárd forintot költöttünk. Értékben ez 9 százalékos növekedést jelent az ezt megelőző, azonos időszakhoz képest. A mennyiségi eladások eközben szinte stagnáltak.
Ez a kategória is erősen koncentrált, hiszen a 400 négyzetméternél nagyobb csatornák együttes piaci részesedése értékben 70 százalékos. Az értékbeli növekedés a 401–2500 négyzetméter alapterületű boltok esetében két számjegyű. A sorrend itt is követi az előzőeket: közel 13 százalék jut a maximum 200 négyzetméteres üzletekre, ennél egy százalékponttal kisebb súllyal vannak jelen a drogériák.
A konyhai törlőkendő esetében a saját márkák nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból, mint a gyártói márkás termékek, értékben mért piaci részesedésük 58 százalék. Mindkét szegmens termékeinek forgalma növekedett: a gyártói márkáknál 12, a saját márkáknál 7 százalékos értékbeli emelkedést figyelhetünk meg.
Ha rétegszám szerint vizsgáljuk a kategóriát, továbbra is a kétrétegű termékek generálják a legnagyobb forintban mért eladást, az összforgalom kétharmadát teszik ki, ugyanakkor a háromrétegű termékek érték el a legmagasabb értékbeli növekedést – 13%-ot –, így már 34%-ot hasítanak ki konyhai papírtörlők forgalmából. //
Kapcsolódó cikkeink
K&H innovációs index: mélyponton a magyar vállalati innováció
A K&H innovációs index 2024 második félévi eredményei a hazai…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >