A pandémia legkedvezőbb utóhatása: magas fordulatszámon pörög az áruszállítás
A hazai áruszállítási és csomagolási piac az online kereskedelem szerepének hirtelen és nagymértékű megugrásával komoly kihívások előtt találta magát: szinte pillanatok alatt kellett képessé válnia az újonnan megjelenő igények teljesítésére. A befektetés nem volt hiábavaló: talán a számos kedvező szolgáltatásának is köszönhető, hogy az e-commerce feltételezhetően a jövőben az eddiginél is jelentősebb teret fog nyerni mindennapjainkban.
Ráczné Hegedűs Klára, a Magyar Posta vállalati értékesítési igazgatója arról számol be, hogy vállalatuknál folyamatosan arra törekednek, hogy a csomaglogisztikai piac állandó változásaihoz igazodó, modern és minőségi szolgáltatásokat tudjanak nyújtani partnereiknek.
– Ez nem könnyű feladat, hiszen a piacot napról napra rendezik át a folyamatosan változó események. Az e-kereskedelmet nemrég örökre átformálta a pandémia, legújabban pedig a közelünkben zajló háború okoz negatív gazdasági körülményeket – osztotta meg a szakember.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy a kiskereskedelem az év első felében még lassú, de folyamatos bővülést mutatott, viszont a május-júniustól tapasztalható mérséklődő fogyasztás jelentkezik már a csomagforgalmakban is: egyre inkább visszaesés tapasztalható.
– Ezek alapján még nagyon nehéz megjósolni, mi várható a hagyományosan erős év végi csomagszezonra, miként fognak reagálni a vásárlók a karácsonyi időszakban az aktuális helyzetre. Ennek ellenére a Posta már most megkezdte a felkészülést, hogy gond nélkül ki tudjuk szolgálni a megugró volumeneket. Ehhez elkezdtük az egyeztetéseket a partnereinkkel a szükséges erőforrásokról, megújítjuk a gépjárműparkunkat, és folyamatosan bővítjük a feldolgozóüzemeink kapacitását.
Bengyel Ádám, a FOXPOST vezérigazgató-társalapítója a piac alakulását három meghatározó tényezőre vezeti vissza. Ezek közül az egyik a költségek emelkedése, úgymint a bér, az üzemanyag és az üzemeltetési költségek. Azt tapasztalja, hogy a szektor évek óta munkaerőhiánnyal küzd, így azért, hogy folyamatosan magas szintű szolgáltatást tudjanak nyújtani, emelni kell futárjaik és raktárban dolgozó kollégáik bérét. Valamint a munkaerőpiac óriási változása miatt fontos sok részfeladatnál az automatizálás.
Véleménye szerint szintén meghatározó a csökkenő piacméret.
Fontos trendként említi, hogy a csomagautomatás megoldásukkal költséghatékony és magas minőségű kiszállítást tudnak ajánlani partnereiknek a házhozszállítással szemben, hiszen ebben az esetben kevésbé jelennek meg a növekvő költségek, a rendszer hatékonysága miatt.
Mindezeken felül a piac szereplőinek a változó felhasználói igényekkel is számolniuk kell.
Megváltozott szabályozók
A DHL Expressnél legfrissebb változásként érzékelik a vállalkozói környezetben történt módosításokat, például a KATA-törvény átalakulása miatt.
– Mivel a mikrovállalkozásoktól kezdve, az SME-n át a nagyvállalatok partnerei is vagyunk, így minden területre rálátásunk van. Azt látjuk, hogy a hazai e-kereskedelmi piacot nemzetközi (régiós) cégek uralják, tehát a magyar kereskedők számára is elérhető a lehetőség, hogy növekedjenek és elinduljanak a nemzetközi kereskedelem irányába – fejti ki Nagy Szilvia, e-commerce és marketing manager.
A hazai szabályozásokkal kapcsolatban kiemeli: érdemes az idén május 28-tól érvényes új fogyasztóvédelmi jogszabályváltozások hatásait figyelni, ami definiálja például az online piactér fogalmát, vagy kimondja, hogy minden e-kereskedő köteles legalább egy telefonszámot is feltüntetni weboldalán.
– Globális vállalatként a nemzetközi változásokról első kézből értesülünk, célunk, hogy partnereinket segíteni tudjuk országspecifikus információval a határokon átívelő kereskedelem során.
Kovács Lívia, a Sprinter Futárszolgálat Kft. értékesítési és marketingigazgatója úgy érzékeli, hogy bár a „COVID-hatás” már lecsengőben van, de aki megszokta az e-kereskedelem előnyeit, már várhatóan nem tér vissza teljes mértékben az offline vásárláshoz.
– Ugyanakkor érezni, hogy a lakosság megfontoltabban vásárol, hisz az árcédulákra tekintve egyre negatívabb összkép rajzolódik ki, és nem látni az áremelkedések végét – jelzi Kovács Lívia. – A magyarországi üzemanyagár-szabályozás hirtelen – de talán nem teljesen váratlan – megváltozása azonnali intézkedésre kényszerítette a fuvarozásban és online kereskedelemben érintett vállalkozásokat (is). A változás okozta negatív hatás kivédhetetlen. A Sprinter Futárszolgálat véleménye szerint észszerű, méltányos üzletpolitikával a terhek megoszthatók a szereplők között.
Rövidülő kiszállítási idő
Sabjányi László, a Wolt Magyarország ügyvezető igazgatójának meglátása szerint a vásárlók egyre inkább igénylik a felhasználóbarát interakciót az online térben is, fontos számukra, hogy a rendelésüket percre pontosan nyomon tudják követni, és bármilyen kérdés vagy panasz esetén egyszerűen el tudják érni az ügyfélszolgálatot, és gyors válaszokat kapjanak a panaszaikra.
– A Wolt számára kiemelten fontos a pozitív vásárlói élmény, a felhasználóink átlagosan egy percen belül választ kapnak az ügyfélszolgálatunktól – hangsúlyozza Sabjányi László.
Az elmúlt időszak leglényegesebb szabályozási változásaként a katás adózási lehetőség kivezetését említi.
– A csapatunkkal erre reagálva egy olyan kompenzációs megoldást vezettünk be, amellyel futár partnereink többsége számára fedezni tudjuk a megnövekedett adóköltségeik jelentős részét. A bizonytalan gazdasági környezet természetesen éttermi és kereskedő partnereinket és ezáltal minket is érint – mondja az ügyvezető igazgató.
Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy míg 2020-ban még az üzletekben, lottózókban, benzinkúton kialakított csomagpontok foglalták el a második helyet a házhozszállítás mögött, 2021-ben már a csomagautomaták.
– Valósággal kilőtt tavaly a csomagautomaták száma: egyetlen év alatt 800 automata került beüzemelésre, így 2021 év végére a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladta az 1250 darabot. Ez a bővülés idén is folytatódik, mi a Packetánál például az év folyamán 40-ről közel 1000-re tervezzük növelni Z-BOX csomagautomatáink számát. Ez nemcsak kényelmes, hanem környezettudatos megoldás is, hiszen kevesebb üzemanyagot használnak a futárok egy „címen” több csomagot kézbesítve, ráadásul a mi kültéri csomagautomatáink napelemmel működnek, semmilyen külső hálózati áramforrást nem igényelnek – nyilatkozza Fagyas Szabolcs.
Dr. Sáfár Károly, a DODO magyarországi képviselője az elmúlt időszak jelentős eseményei közül fontosnak tartja megemlíteni, hogy a pandémia idején a fogyasztók egyik napról a másikra álltak át az üzletek, éttermek személyes felkereséséről az online rendelésekre. Ezzel egyidejűleg fokozódott a nyomás a kiszállítási idő csökkentésén: a tartós fogyasztási cikkek és élelmiszerek rendelésekor már nem napokban, hanem órákban számolják a várható kézbesítési időt, a meleg ételek esetén pedig nem ritkák a félórán belüli házhozszállítások. Vagyis jóval több rendelést kell teljesíteni, a korábbinál egyre szűkebb határidőkkel, amelyet a DODO a folyamatok optimalizálásával, saját technológia segítségével old meg.
– A Palletways nem egy hagyományos értelemben vett szállítmányozó vagy fuvarozó vállalat, hanem fuvarozó vállalkozások áruterítésre szakosodott hálózata – ismerteti Balatonyi Balázs, a Palletways magyarországi hálózatának értékesítési vezetője.
A házhozszállítások számának növekedése raklapos áruk piacán is érezhető: korábban csak teli kamion mennyiségben kereskedő vállalatok is nagyobb fókuszt helyeznek a kisebb megrendelőkre, valamint a korábbi megrendelők sem feltétlenül a raktáraikat töltötték fel, hanem a vásárlások mértékének megfelelően optimalizálták a beszerzéseiket.
Felhasználói igények
A Sprinter Futárszolgálatnál a pandémia alatt komoly döntéseket hoztak, kiemelkedő mértékű fejlesztéseket hajtottak végre, új központban, megnövekedett szortírozó és raktározási kapacitással, arányaiban kisebb élőmunkaerő-igénnyel vágnak neki az ősznek.
– Most elsősorban a közelgő szezonra koncentrálunk, nagyobb kapacitással, modern szalaggal a tavalyinál is nagyobb csomagszámra készülünk. – informálja lapunkat Kovács Lívia.
Az értékesítési és marketingigazgató egyre fontosabb megrendelői igényként tapasztalja a környezettudatos működést. Ennek mentén egyes partnereiknél már göngyölegkezeléssel védekeznek a hulladékképződés ellen, és ezáltal csökkentik az egyszer használatos kartondobozok alkalmazását.
Fagyas Szabolcs szerint a legmarkánsabb trend a csomagautomaták iránti igény növekedése, hiszen így a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban tudják átvenni a rendelt termékeket. Megfigyelhető a kártyás fizetések növekvő népszerűsége is. A pandémia előtt a kártyás fizetések száma elmaradt a készpénzesekétől, de 2020-ban megfordult a trend, és azóta is folyamatosan nő az elektronikus fizetést választók aránya, tavaly már elérte a 70%-ot.
– Egyre nagyobb az igény arra is, hogy a vásárlók mobilapplikációval tudják elindítani, nyomon követni, végül pedig átvenni a csomagot – világít rá a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója.
Az okoslogisztikai megoldásokat kínáló DODO az elmúlt években saját fejlesztésű, innovatív technológiák használatával gyorsította fel Magyarországon is a rendelések teljesítésének folyamatát. Az adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló házhozszállítás során a cseh startup a párhuzamosan teljesítendő futárfeladatok paramétereit, a közúti forgalmat, illetve annak várható alakulását, továbbá a futárok kapacitásait egyaránt figyelembe veszi. Az „utolsó kilométeres” kiszállítási elvnek köszönhetően a társaság képes csökkenteni a futárok által megtett utak hosszát is, így a házhozszállítások és az e-kereskedelem is fenntarthatóbbá válik.
– A szállítási útvonalak lerövidítéséhez, vagyis az általunk képviselt, utolsó kilométer elvének alkalmazásához egyre inkább elengedhetetlenné válik az eddiginél több, de kisebb raktárhelyiség – az ún. „dark store-ok” – és kisebb üzletek sűrűbb hálózatának kialakítása – hangsúlyozza dr. Sáfár Károly.
Elengedhetetlen a rugalmasság
– A magas üzemanyagfelárak valószínűleg még velünk maradnak, nem igen látni belátható időn belül javulást e téren, ezek természetesen hatással lesznek a termékek fogyasztói árára is, hiszen, ha drágább valamit beszerezni, gyártani és szállítani is, akkor eladni is csak drágábban lehet. Ez lassítja a gazdaságot is, tehát a kérdés az, hogy kellő óvatossággal tudnak-e a különböző ágazatok szereplői reagálni a megváltozott környezetre – fűzi hozzá a témához Balatonyi Balázs, a Palletways magyarországi hálózatának értékesítési vezetője.
A DHL Express saját repülőgépflottával rendelkezik, amely sokkal nagyobb rugalmasságot jelent számukra és partnereik számára is, ez pedig elengedhetetlen a válságok kezeléséhez. Emellett globális vállalatként betekintést nyerhetnek más országok válságkezelési stratégiájába is, amelyekről példát vehetnek, illetve a megszerzett tudással támogatni tudják a hazai kereskedőket is.
– Örömünkre szolgál, hogy a Digitális Kereskedelmi Szövetség tagjaként célul tűztük ki a magyar e-kereskedők támogatását a nemzetközi kereskedelemben való sikereik elérésében – jegyzi meg Nagy Szilvia.
A FOXPOST folyamatosan növeli hálózatát, ezzel együtt a kapacitását, így ma a legnagyobb csomagautomata-hálózattal rendelkezik az országban.
– Büszkék vagyunk rá, hogy a GKID felmérés adatai alapján a kereskedők által a legjobbra értékelt csomagautomata-szolgáltatók vagyunk, immár hetedik éve. Azon dolgozunk, hogy a magánszemélyeknek és üzleti partnereinknek megmutassuk: a házhozszállításnál sokkal kedvezőbb a csomagautomatás megoldás, ahol nem a vásárlónak kell várnia, hanem a csomagja vár rá – fogalmaz Bengyel Ádám.
Terjeszkednek, fejlesztenek
A DHL Express mind Magyarországot tekintve, mind globálisan, 2050-re elsődleges céljául tűzte ki a karbonsemlegessé válást. 2030-ig több mint 7 milliárd euró befektetést tervez a károsanyag-kibocsátások csökkentése érdekében például a jövőben csak karbonsemleges épületeket építenek, valamint zöld termékek széles portfólióját kínálják, illetve flottájuk 60%-a elektromossá válik.
– A fővárosban 3 e-cargo kerékpár, illetve Budapesten és környékén 20 elektromos furgon teljesít szolgálatot. Folyamatosan telepítünk új csomagautomatákat, debreceni és győri depóink fejlesztése már lezajlott, amely során fenntarthatóbbá váltak, valamint budapesti központunk 100%-ban fenntartható energiával működik. Digitalizáció terén is folyamatosan fejlesztjük platformjainkat – sorolja az e-commerce és marketing manager.
A Sprinter frissáru kivételével mindent szállít a kiscsomag kategórián belül.
– A Lapker csoport csomagraktározási és logisztikai telephelye Alsónémediben 2022. júniusban nyitotta meg kapuit. A 7000 m² alapterületű épületben a gyors és biztonságos árumozgatás mellett a hatalmas, 2150 raklaphelyű tárolóraktár és szortírozó kapacitás jött létre. Az új telephely lehetőséget adott automatizált, nagykapacitású szortírozó gépsor üzembeállítására, amely már a rohamos e-kereskedelmi növekedés bővülő csomagszámait is képes követni. Mindemellett az áru- és csomagmozgatás jelentősen egyszerűsödött: a futárok és a gerincjáratok 12 dokkoló és 14 szintbeli kaput használhatnak éjjel-nappal – fejti ki Kovács Lívia.
A Magyar Postánál is több beruházás zajlik párhuzamosan.
– Az FMCG-szektorban kifejezetten érdekes lehet, hogy budapesti desztinációkra már el is indítottuk az aznapi szállításunkat, ahol a 12:00 óráig feladott küldeményeket még adott napon kézbesítjük. Ugyanígy jól jöhet, hogy országosan kiterjesztettük a várható kézbesítés időpontjának megadását. Jelentősen bővíteni fogjuk meglévő csomagautomata-hálózatunkat is. Országszerte több száz új eszközt helyezünk ki még ebben az évben, és tovább folytatjuk ezt 2023-ban is – ígéri Ráczné Hegedűs Klára.
A FOXPOST is folyamatosan bővítette az elmúlt években csomagautomata-hálózatát.
– 2020-ban 160, 2021 végére pedig 360 automatánk volt országszerte. Ma pedig már több mint 700 automatával – s ezzel együtt a legnagyobb kapacitással – 60 000-nél is több csomagrekesszel állunk a felhasználók rendelkezésére. Az idei év végére cél a 850 csomagautomata, de itt sem állunk meg 2023-ban tovább bővülünk – újságolja Bengyel Ádám.
A tavalyi évben Maglódra, Magyarország első BREEAM minősítéssel rendelkező raktárbázisába költözött a vállalat, ahol egy új, automata szortírozó berendezéssel naponta akár százezer csomagot is tudnak kezelni.
Új szolgáltatások
A Wolt Magyarország platformjával éttermi, FMCG és egyéb kiskereskedő partnereit egy olyan vásárlói réteggel köti össze, amelyet eddig saját csatornáikon kevésbé értek el.
– Az éttermi, FMCG és kiskereskedelmi szektor változatos értékesítési és logisztikai igényeire reagálva olyan sokszínű gyorskereskedelmi platformszolgáltatást nyújtunk, amely a kereskedő saját üzleti modelljéhez és egyedi igényeihez leginkább illeszkedve újabb innovatív értékesítési csatornákat nyithat számukra. Új szolgáltatásaink rugalmasan integrálhatóak a kereskedők értékesítési stratégiájába: a Wolt Drive segítségével a partnerek a saját webshopjukon kezelhetik a rendeléseket, és csak a kiszállítás történik a Wolt futár partnereivel, míg a legújabb, úgynevezett „self-delivery” szolgáltatásunkkal a vásárlók a Wolt alkalmazásban rendelhetik meg a kereskedő termékeit, ám a kereskedő partnereink a kiszállítást saját maguk végzik. Saját kiskereskedelmi üzletágat is indítottunk, jelenleg hét Wolt Market üzemel országszerte – részletezi Sabjányi László.
A Packeta Hungary Kft. bár viszonylag későn lépett be a csomagautomaták piacára, mégis az elsők között érte el az országos lefedettséget.
– Jelenleg közel 500 az aktív automatáink száma. Ennek továbbfejlesztéseként, hamarosan elérhetővé válik a csomagfeladás és -visszaküldés is Z-BOX-ainkból. Mindezt applikációból, tehát okostelefonról vezérelve – mondja Fagyas Szabolcs.
A Palletways az FMCG-szektor szereplőinek is kínálja a raklapos gyűjtőfuvarozást.
– Mivel Európa-szerte több országban is végzünk áruterítést helyi hálózattal és központi raktárral, így az idén bevezettük azt a lehetőséget, hogy azon ügyfeleink számára, akik nagyobb volumenben szeretnének árut teríttetni külföldön is, lehetőséget kínálunk Európa 10 országában arra, hogy nekik elég csak az adott ország központi raktáráig eljuttatni a küldeményeiket, onnan mi végezzük a kiszállításokat a végső felhasználók részére – ismerteti Balatonyi Balázs.
A DODO utolsó kilométeres városi okoslogisztikai megoldásainak, és saját fejlesztésű okostechnológiai megoldásának, a GAIA-platformnak köszönhetően fenntartható és környezetkímélő szolgáltatást biztosít ügyfelei számára. A platform továbbfejlesztésének célja, hogy egyre pontosabb idősávban váljon elérhetővé a csomagok, ételek, elektronikai cikkek és fehértermékek szállítása.
– Gyors, pontos és megbízható csomagkézbesítést kínálunk, a legkülönfélébb online megvásárolt termékek kiszállításával foglalkozunk, különböző szektorokba tartozó partnereinket kiszolgálva. Az online vásárolt termékeket akár aznapi kiszállítással, az étteremláncokhoz leadott rendeléseket pedig már 30 percen belül kézbesítik jól képzett futárjaink. //
Megmozgatja a csomagolópiacot is az online kereskedelem térnyerése
Cservenka Béla, a DS Smith Packaging Hungary local sales managere úgy látja, az online kereskedelem egyre közkedveltebbé válik a vásárlók körében, ahogy a forgalmazók, márkák is egyre többen indulnak el az e-kereskedelmi úton. Ebből adódóan rendkívül változatos képet mutat az e-commerce-piac, ami a csomagolóipart is mozgásban tartja.
– Ugyanakkor érzékelhető egy másik trend is, méghozzá a többcsatornás értékesítés. Mind több és több termék csomagolásával szemben elvárás, hogy a fizikai bolti és online piactéri értékesítésnek is megfeleljen. E kettőt ötvözni különös kihívást jelent – jelzi Cservenka Béla. Emellett egyre fontosabb, hogy az online rendelt csomagok fenntarthatóak legyenek környezeti és pénzügyi szempontból is, ugyanakkor sértetlenül jussanak el a megrendelőkhöz, és visszaküldésre is alkalmasak legyenek.
– Ezért a DS Smith a legmagasabb e-kereskedelmi sztenderdeknek megfelelő konstrukciókat alkotja meg. Ezek tesztelésére használjuk a DISCS (Drop, Impact, Shock, Crush, Shake) metodológiánkat, és vetjük alá külső, független vizsgálatoknak, mint az ISTA, az Amazon által is elfogadott mérésnek – tájékoztat a local sales manager.
Mattyasovszky Hedvig, a Metsä Board Hungary sales directora azt prognosztizálja, hogy az e-kereskedelem előrejelzett részesedése mellett valószínűleg továbbra is szükség lesz a nagyobb online penetrációra.
– A csomagolóipar számára ez azt jelenti, hogy a márkakommunikációt – ami minden csomagolás esetében elengedhetetlen – a tartalom erősebb védelmével és könnyen újrahasznosítható anyaggal kell kombinálni. A fogyasztó részéről a csomagolás ártalmatlanítása is számításba jön. Mivel az e-kereskedelem azt is jelenti, hogy a csomagolás kibontása az első kapcsolat a fogyasztó és a termék között, az e-kereskedelemre szabott csomagolási megoldásoknak emlékezetes élményt kell nyújtaniuk a kibontás során. Ezt erősíti az is, hogy a közösségi média egyre fontosabb szerepet játszik, különösen az influencerek ereje miatt. A kicsomagolás folyamata, amelyet gyakran élőben osztanak meg az olyan platformokon, mint az Instagram, tovább növelheti az érdeklődést, ha a márka megjelenése, és ezzel együtt a csomagolás is erősíti a márkaidentitást és a fogyasztói kötődést – tudjuk meg Mattyasovszky Hedvigtől. //
Kapcsolódó cikkeink
Új eladóvédelmi programot vezet be az Alibaba Európában
Az Alibaba Trade Assurance nevű szolgáltatásával új mércét állít fel…
Tovább olvasom >Akvizícióval növeli nyugat-európai jelenlétét a Mondi
A Mondi csomagolóipari vállalat megállapodást kötött a Schumacher Packaging németországi,…
Tovább olvasom >Piacrészvesztésben a Just Eat Takeaway
Jelentős, 6%-os visszaesést jelentett a Just Eat Takeaway a harmadik…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >