A növekedés útja, az innováció
A fejlett világban bevezetett FMCG-innovációk 75 százaléka elbukik. A sikeresnek nevezhető 25 százalék fele azonban nem hozza az elvárt értékesítési mennyiséget, és másik egynegyedük marad csak a polcokon 18 hónap után. Ez végső soron azt jelenti, hogy az összes bevezetett innováció 6-7 százaléka az, amely hosszabb távon is sikeres. Nekik kell behozni azt a megtérülést, amelyből majd újabb innovációk fejlesztéséhez lesz elegendő forrás.
A siker titkaInnovációs szabadalmak 30 évnyi tanulmányozása után arra jutottunk, hogy a siker eléréséhez 4 tényező járul hozzá:
1. Átfogó kép a piac és a fogyasztók kapcsolatáról, a piaci trendek meghatározása.
Nemzetközi trendkutatások két új, az élelmiszeripar fejlődésére is kiható feltörekvő irányzatot határoztak meg. Az egyiket Szűkülő fókusznak neveztük el, mivel arról van szó, hogy a mai fogyasztót már annyi üzenet és impulzus éri, hogy célként tűzte ki maga elé az ezek közül való szelektálást. A fogyasztók megnyugtató, stresszűző, egyszerű ajánlatokat keresnek az FMCG-piacon is. A másik – még mindig erősödő – trend a Biztonság keresése. E szerint a vásárló fizikai és lelki biztonságot keres magának vagy szeretteinek, amikor terméket választ. A piacunkat érintő főbb trendek ismerete elengedhetetlen a sikerhez.
2. Jövőbeli igények feltárása, hogy előre tudjuk jelezni, hogyan hat majd a piac a fogyasztókra.
A fogyasztó nem tudja mindig megfogalmazni, mit is szeretne. A mai élelmiszerpiac egyértelműen kínálatorientált, annyira intenzív a gyártói termékfejlesztés, hogy néha hajlamosak vagyunk megfeledkezni a fogyasztók várható reakciójának felméréséről.
3. Érzelmi kapcsolat közvetítése új szemszögből, ami értéket hordoz az emberek számára. A leginkább értéket hordozó előnyök képesek érzelmi kapcsolatot kelteni.
Vannak elméletek, amelyek szerint minden döntésünk mögött emocionális hajtóerők vannak. Ha az érzelmeink ennyire erősen befolyásolják a döntéseinket, ezeknek a kapcsolatoknak az erősítésére kell fókuszálni. Az érzelmi kötődést nem csak az elismertség, az önmegvalósítás vagy a szabadság adhatja. Olyan, elsőnek esetleg racionálisnak tűnő előnyök is, mint például a biztonság, ma már inkább érzelmi töltetűek. Bármely fogyasztói, illetve vásárlói helyzetben a szükségleteink piramisa alapján döntünk. Maslow azt mondta, hogy az alapvető szükségletektől az önmegvalósításig vezet a piramis. A legújabb elemzések szerint a vásárlói döntéseket megelőző szükségletek egyenrangúak, nem alkotnak hierarchiát, és minden esetben besorolhatóak az alábbi négy szükségletcsoportba: biztonság, egyensúly, elismertség, szabadság.
4. Az innováció-adaptáció mozgatórugóinak aktív előrejelzése és irányítása, beleértve a piaci bevezetés időzítését.
Az előrelátást nem minden esetben alkalmazzuk itthon, pedig érdemes lenne. A tapasztalatok azt mutatják, hogy minden innovációnak megvan a maga helye és célcsoportja a piacon, a siker legtöbbször azért nem jön, mert nem megfelelő időben, nem megfelelő előrelátással vezették be a terméket.
Ha megfontoljuk, hogy a fenti 4 tényezőt hogyan tudjuk a saját piacunkhoz igazítani, már részsikerre számíthatunk. Az adott piacra vagy fogyasztói csoportra irányuló kutatások a jövőbeni lehetőségek feltárásában segítenek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >Dübörög a dinnyeszezon, elindult a kampány
Idén is elindult a nyár egyik legkedveltebb gyümölcsének, a hazai…
Tovább olvasom >