A néma eladó
A Dunapack Papír és Csomagolóanyag Zrt. csomagolástechnikai újdonságaival ismerkedhetett meg a szakmai közönség azon a konferencián, amelyet április 16-án a margitszigeti Thermál Hotelben tartott a cég.Az előadások sorát Palotai András nyitotta, a szakember a Shelf Ready Packagingről (SRP), vagyis a polckész árukínáló csomagolásokról tartott előadást.
Millimétereken múlik
Ez a doboz nem egy egyszerű gyűjtőcsomagolás, hanem felveszi a versenyt a primer csomagolás színvonalával. Az árukínáló csomagolás megkönnyíti a termék felismerését, a vásárlók könnyebben találják meg a keresett cikket. A szakember egy 2006-os brit felmérést idézett, eszerint az áruházak 78 százaléka nem vizsgálta az SRP hatását vásárlóira. Azonban ez a fajta csomagolás láthatóbbá teszi a terméket, ugyanakkor nem kell a doboz funkcionalitását feláldozni.
Palotai András tapasztalata szerint a termékek gyártóinak a teljes beszerzési láncot figyelembe kell venniük, amikor egy hasonló csomagolást megterveznek, hiszen nem mindegy, hogy milyen polcra helyezik ki, nem mindegy, hogy milyen palettára teszik az adott árut. Nagyon sokat lehet spórolni, ha teljes mértékben ki tudják használni az autó szállítási kapacitását. Gyakran egy-két milliméteren múlik, hogy még egy sornyi terméket fel tudnak pakolni az autóra vagy sem. A szakember ismertette, itthon többnyire a diszkontáruházakat lehet megcélozni ezzel a csomagolási technikával, a szupermarketekben helyenként, esetenként teszik ki a polcra a SRP-csomagolásban a termékeket.
Könnyebb dobozok a láthatáron
A következő előadó, Kovács Katalin az áruházak polcain megjelenő displayekről beszélt. A szakember szerint a vevő 2 másodperc alatt dönt egy termék megvásárlásáról, 4 vásárlói döntésből 3 a boltban születik meg. Az is érdekes adat, hogy a termékek 80 százaléka bevezető marketingreklám nélkül kerül ki a boltok polcaira, tehát a vásárló ott találkozik velük először. Noha Kelet-Európában hajlamosak sokkal több súly tenni egy dobozba, szerinte hamarosan itthon is a nyugat-európai bruttó 15 kilogrammnyi súly lesz az általános. Szerinte az árukínáló csomagolással szemben az az elvárás, hogy a termék jól látható legyen a dobozban, illetve, hogy az egy rétegben legyen elhelyezve. A csomagolás szerepe a szakember szerint az idők folyamán sokat változott, neki kell kínálnia az árut. A csomagolás az áruházban az a néma eladó, amely megteremti a kapcsolatot a vevő és a termék között. Ugyanakkor egyetlen gyártó sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy elpocsékolja a papírt, így maximális funkcionalitás mellett minimális anyagfelhasználást kell szem előtt tartani. A szakember szerint az mindenképp problémát jelent, hogy nincsenek egységes polcméretek, és emiatt minden áruház esetében szinte személyre szabott méretet kell használni.
A szakember bemutatta a Dunapack Twin dobozát, ami az SRP-csomagolás egyik fajtája. A Twin-doboz teteje egy kemény, ellenálló hullámpapírból készült, ami tartalmazza a raktározás, szállítás legfontosabb információit. Az alsó része fehér, színesen nyomott papírból van, ez tartalmazza a vásárlói információt, az üzletben érvényesülő reklámot. Ez a tálcaként használható része a doboznak, könnyed mozdulattal választható el a tetejétől, vagyis gyorsabban dolgozhat az árukihelyező.
800 milliót költöttek gépekre
A harmadik előadó, Seenger Viktor a Dunapack tavalyi és idei beszerzéseinek eredményeit mutatta meg. A gyárban a csomagolás tervezését speciális szoftverekkel végzik, rakatolásoptimalizáló programokat használnak, így a végső csomagolás ténylegesen optimális méretű lesz. Csepelen gépeket, szerszámokat, speciális gyártósorokat vásároltak.
A konferencia végén Hopka Imre értékesítési igazgató a Trade magazin kérdésére válaszolva ismertette, hogy 2007–2009 között a különböző berendezések, gépek vásárlására fordított összeg meghaladja a 800 millió forintot. Az eseményen bemutatott Twin-boksz gyártására képes gyártósor kapacitása 5000 doboz óránként, vagyis éves szinten 8–10 millió doboz gyártására képesek. Az üzemben már több cégnek is gyártanak hasonló, speciális dobozokat, ezek mind nyugat-európai boltok polcain jelennek meg.
V. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Számos innovációval várja az érdeklődőket a kiállítás
A nemzetközi gyümölcs- és zöldségkereskedelem képviselői 2025-ben ismét Berlinben találkoznak.…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >