A műanyagtörvény nem hozott áttörést a vendéglátásban
A júliusban életbe lépett, az egyszer használatos műanyag eszközök korlátozását szabályozó kormányrendelet bevezetése is kihívások elé állította a vendéglátást. Az Indepack Kft. közel 13.000 ügyfele között készített felmérést arról, milyen üzleti döntésekre késztették a felmerülő nehézségek a szakma.
Az Indepack Kft. ahogy 2019-ben és 2020-ban, idén is kérdőívvel fordult a vendéglátóipari cégekhez, (éttermek, gyorséttermek, kávézók, büfék, pizzériák) hogy felmérje azok csomagolóeszköz-használatát.
A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy jelenleg a cégek negyede (24%-a) már kizárólag lebomló csomagolóeszközt használ. 38%-uk a hagyományos műanyag eszközöket részesíti előnyben és ugyancsak 38%, akik mindkét típust használják. Az elmúlt 3 év trendje azt mutatja, hogy a lebomló anyagú csomagolóeszközök használata folyamatosan nő, de a hatályba lépett kormányrendelet hatására nem ugrott meg kimagaslóan.
Ennek több oka van. Arra a kérdésünkre, hogy a kormányrendelet hatására cserélte-e le eszközeit lebomlóra, a válaszadók 27%-a nyilatkozta, hogy az eszközelit nem érintette a szabályozás, hiszen a fedelezhető műanyag elviteles dobozok és a habdobozok egy része nem esett a törvényi szabályozás alá. Az összes válaszadó 40%-a azon a véleményen van, hogy amíg nem kötelező nem cseréli le az eszközeit, mert a lebomló sokkal drágább, mint a hagyományos műanyag és a vendégei nem fizetnék meg. A válaszadók 29%-a eleget tett a törvényi szabályozásnak és a keverőpálcákat, szívószálakat, evőeszközöket, valamint műanyag tányérokat lebomlóra/komposztálhatóra cserélte.
A tartós, valamint visszaváltató csomagolóeszközökre való átállás továbbra is alacsony értéket mutat. A válaszadók csupán 6%-a választotta ezt a megoldást. Mint arra egy korábbi felmérésünk rámutatott, az éttermek fele nem rendelkezik fehérmosogatóval, ezért nincs lehetőségük a vendégtől visszaérkező dobozokat elmosni.
Az Indepack Kft. kutatása arra is választ keresett, hogy a koronavírus miatti lezárások, szabályozások hogyan érintették a vendéglátóipari üzletek működését. A cégek 41%-a gyorsan alkalmazkodott az új helyzethez és folyamatosan működtek. A bezárásra kényszerült vállalkozások 32%-a tudott újranyitni. 15%-uknál lett új szolgáltatás a házhozszállítás és ezt azóta is megtartották. 4%-uk azóta csak kiszállításra dolgozik. 8%-uk megváltoztatta az üzlet jellegét. Legnehezebb helyzetbe a közétkeztetés, valamint a gyermekétkeztetés került a digitális oktatás, illetve az otthoni munkavégzések miatt. A rendezvények elmaradása is sok cégnek jelentős bevételkiesést okozott.
Kapcsolódó cikkeink
Falevélből van a tányérkája – A nap videója
Szertejük a fák leveléből készülő tányérok ötletét: látványos, kalandos, és…
Tovább olvasom >A nyalóka, mint a fenntarthatóság szimbóluma – A nap videója
A bioédességeket gyártó Amborella Organics találmánya az a nagyon szerethető…
Tovább olvasom >Műanyag edények a McDonald’s-ben – A nap képe
A franciaországi McDonald’s láncban tavaly decemberben kezdték el tesztelni a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megugrik az európaiak utazási kedve: A 2024-es év őszi és téli szezonjának utazási trendjei
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) legújabb kutatása szerint jelentős növekedés…
Tovább olvasom >Hello METRO, HelloPay!
Júliustól a METRO kínálatából, valamint a nagykereskedelem értékesítőin keresztül országszerte…
Tovább olvasom >Közel 13 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma Romániában 2023 első kilenc hónapjában
Romániában 12,8 százalékkal nőtt a külföldi turisták száma 2023 első…
Tovább olvasom >