A mostani fejlesztések évtizedekre meghatározhatják a borászat jövőjét
A magyar borászat jövőjét évtizedekre meghatározhatják a mostani fejlesztések, a termelőknek igazodniuk kell a piacot hosszú távon formáló változásokhoz – mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára pénteken Budapesten, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatóján.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2025/02/Kepernyofoto-2025-02-15-16.59.05-1024x666.png)
A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatója a MATE Budai Campusán – MTI/Bruzák Noémi
Feldman Zsolt hangsúlyozta, hogy a magyar borászat hagyományai nem merülhetnek feledésbe, de reagálni kell a körülmények változására. A termelőket komoly kihívás elé állítja kereslet csökkenése, Európában ugyanis az utóbbi 10 évben csaknem negyedével esett vissza a borfogyasztás. A magyar szőlészek és borászok hatalmas tudást halmoztak föl, de a termékfejlesztéseik hosszú távon csak akkor lehetnek eredményesek, ha figyelembe veszik a jövő vásárlóinak igényeit – hívta fel a figyelmet.
Az államtitkár szerint a vevői döntéseket az árfekvésen és a minőségen túl számos szempont befolyásolhatja a csomagolástól kezdve az alkoholszintig. Aki ültetvényt telepít, üzleti stratégiát készít, annak figyelembe kell vennie, hogy a mai fiataloknak, vagyis a következő évtizedek fogyasztóinak a bor a szórakozás, az élményszerzés része.
Az ezredforduló tájékán születettek felgyorsult világban nőttek föl, kedvelik a könnyű borokat és szívesen választják azt a terméket, amelyik érdekes, színes, könnyen nyitható csomagolásban kerül eléjük
– mondta.
Nem szabad tehát azt csinálni, amit 20 éve, helyette azt kell látni, hogy mi lesz 20 év múlva, és ennek megfelelően kell az innovációkat irányozni, a termékkínálatot megtervezni – fogalmazott Feldman Zsolt. Közölte egyúttal, hogy a tavasszal megjelenő innovációs beruházási támogatás a fogyasztói igények változásához igazodva olyan fejlesztéseket segít, amelyek innovatív borászati termékeket vagy újfajta csomagolóanyagokat állítanak elő.
A MATE rektora a rendezvényen kifejtette, hogy az egyetem 4 évvel ezelőtti átalakításakor korszerű struktúra váltotta föl a korábbi szétaprózott rendszert, a változtatások igazodtak az agrártudományok jelentős mértékű átalakulásához, piaci és társadalmi szempontoknak megfelelni képes intézmények jöttek létre, az oktatás kerete és tartalma egyaránt megújult. Ennek eredményeképp a szőlő- és borágazat is korszerű fejlesztői háttérre támaszkodhat.
A szakértői bázis tudás- és tapasztalatadással támogatja a termelőkkel, és a termékinnovációk terén is fontos segítő lehet – hangsúlyozta Gyuricza Csaba, aki a piacképes borászati innovációk közül kiemelte a narancsbort, a vegán bort, a csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentesített borokat.
Véleménye szerint a szellemi hátország korszerűsítésének is köszönhető, hogy Magyarországon a MATE az egyetlen kutatóhely, amely a borászati áruk piacára új termékeket tudott bevezetni.
Kapcsolódó cikkeink
Nyárindító bor és pezsgő ünnep a Szabadság téren
A nagy sikerű Bor & Pezsgő Fesztivál és Junibor Ünnep…
Tovább olvasom >Borpromóciós támogatás segíti a hazai termelők piacra jutását
Hamarosan indul a hazai borok bel- és külföldi népszerűsítését segítő…
Tovább olvasom >Stratégiai együttműködést kötött a MATE és a Béres
Dr. Gyuricza Csaba, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Enyhe visszaesést mutat a januári Beszerzési Menedzser Index
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >SAP: Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem…
Tovább olvasom >