A mobil az nagyon kellett, a ruha az már nem
Az árucsoportos statisztika azt jelzi, hogy a mobiltelefon nagyon kellett a járványidőszakban is, jócskán, 28%-kal megugrott a vásárlása az első negyedévben. Spájzolásban is jók voltunk, élelmiszerekre 23%-kal költöttünk többet. De ruhára már az első negyedévben kevesebbet áldoztunk – írja a blokkk.com.
Enni-, innivalót nemcsak az élelmiszerboltban veszünk, és az élelmiszerboltban is árulnak iparcikk féleségeket. El is tér egymástól az úgynevezett üzlettípusonkénti és az árucsoportos boltos statisztika egymástól (előbbi havonta, utóbbi negyedévente összegez).
Az összesen persze nem változik. 2020 első negyedévében 7,5%-kal ugrott meg a boltos vásárlás, mennyiségben mérve, az úgynevezett kiigazítatlan volumenindex szerint. De hát ebben az első két hónap volt az erős, a március már csak 4,4%-os növekedést hozott a statisztikában (ami úgy egyébként önmagában nem rossz eredmény). És elköltöttünk a boltokban vagy kétezer-kilencszáz forintot.
Az árucsoportos statisztikából pontosabban kirajzolódik, hogy voltak olyan áruterületek, ahol a márciusi spájzolás nagyon megdobta a boltokat, és olyanok is, amiből már kevesebbet vásároltak a családok.
Spájzolásban jók voltunk
Az étekféleségek piacán 7% fölé kúszott a drágulás mutatója, de március második felében ez nem nagyon fogta vissza a spájzolási hullámokat. Élelmiszerekre 166 milliárd forinttal költöttek többet a családok, mint egy évvel korábban, ami a kasszában hagyott pénzt nézve 23%-kal több, mint korábban.
Az italféleségek és a kávé vásárlása is laposabbá tette a pénztárcánkat:
2018 | 2019 | 2020 | |
élelmiszer | 692 | 714 | 880 |
alkohol | 66 | 74 | 84 |
üdítő | 67 | 72 | 82 |
kávé | 24 | 26 | 30 |
KSH, első negyedévek, érték: milliárd forint, folyóáras adatok |
De hát spájzoltunk tisztálkodó-, tisztítószerekből és gyógyszerféleségekből is, nem is kicsit. Gyógyszerféleségekből negyedével ugrott meg a költekezés. A drogériák, gyógyszertárak világa is sok pénzt kiszippantott a családok pénztárcájából, közel 60 milliárd forinttal többet, mint a megelőző időszakban:
2018 | 2019 | 2020 | |
testápolás | 94 | 95 | 107 |
tisztítószer | 39 | 43 | 57 |
gyógyszer | 125 | 134 | 167 |
KSH, első negyedévek, érték: milliárd forint, folyóáras adatok |
Ketyerék: mobilra költjük a legtöbbet
A home office és a digitális tanrend is megtette a magáét, de a korábbi években is a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban. Többet költünk mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre. A járványhelyzet feldobta a mobilvásárlásokat is, bő negyedével többet költöttünk rá, mint korábban már első negyedévben. Ez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban – különösen egy súlyos járványidőszakban – sok magyarázgatást nem igényel.
És a vásárlók úgy tűnik, nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebb arányban emelkedett:
2018 | 2019 | 2020 | |
mobil | 28 | 32 | 41 |
számítógép | 27 | 28 | 31 |
híradástechnika | 20 | 21 | 23 |
KSH, első negyedévek, érték: milliárd forint, folyóáras adatok |
Lakkandi cuccok
Az építőanyagok, barkácsféleségek piacán nem érződött a március második közepén beléptetett veszélyhelyzet visszahúzó hatása. Sőt, a barkácspiac nagyon is talpon maradt.
Ebben az időszakban a bútorpiac és az elektromos háztartási gépek piaca sem tört meg, viszont már valamennyire látszott a háziasszonyok megfontoltsága, mivel fékezték a költekezés növelését, ami a korábbi években nagyobb volt.
2018 | 2019 | 2020 | |
építőanyag | 107 | 132 | 151 |
háztartási gépek | 42 | 49 | 52 |
bútor | 37 | 45 | 47 |
KSH, első negyedévek, érték: milliárd forint, folyóáras adatok |
Ruhavásár: volt bukdácsolás
A ruházati piac a boltos világ legnagyobb vesztese volt a járványidőszakban, ez már az első negyedéves adatokból is kitűnik:
2018 | 2019 | 2020 | |
ruha | 127 | 146 | 132 |
cipő | 42 | 47 | 39 |
turkáló | 7 | 7 | 7 |
KSH, első negyedévek, érték: milliárd forint, folyóáras adatok |
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Kiterjesztené a biszfenoltartalom-korlátozást a ruhaneműkre a Tudatos Vásárlók Egyesülete
Kiterjesztené a biszfenoltartalom-korlátozást a ruhaneműkre a Tudatos Vásárlók Egyesülete –…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >