A mentorprogram jelenti a megoldást az új kollégák gyors beilleszkedésére

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 12. 02. 10:39

A cég és a munkavállalók szempontjából is meghatározó, hogy mennyire hatékony az újonnan felvett kollégák beilleszkedési folyamata. A zökkenőmentes betanulás termelékenységi szempontból, a munkahelyen belüli gyors eligazodás pedig a pozitív élmények és a javuló vállalati kultúra miatt éri meg minden résztvevő számára. Jelenleg a munkavállalók alig fele hallott beilleszkedés segítésére létrehozott mentorprogramokról, a többi dolgozónál viszont ezek rendkívül népszerűek – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív kutatásából.

Eltérő megoldások az integrációban 

Ahol nincs mentori program, ott többnyire szívesen fogadnák

A megkérdezett munkavállalók közül csak minden ötödik munkahelyén van kifejezetten a beilleszkedési és fejlődési folyamatokra dedikált mentorprogram, de további 26 százalékuknál kijelölnek olyan mentort, aki segít a munkába való betanulásban és a vállalaton belüli eligazodásban, illetve az esetek harmadában akárkihez fordulhatnak a kérdéseikkel, segítséget kapnak. Mindössze 4 százalékuk közölte, hogy egy új munkavállalónak támogatás nélkül kell beilleszkednie a cégnél és további 8 százalékuk szerint nincs is különösebben szükség segítségre a bekapcsolódásnál.

Ezekhez a hagyományos eljárásokhoz képest a formális mentori program kevésbé közismert: a munkavállalók közel felének például nem is volt tudomása erről a fajta megoldásról, 34 százalékuk hallott már ilyen programról, de még nem volt részese, a megkérdezettek 18 százaléka viszont részese is volt ilyennek korábban.

Ahol van mentori program, ott többnyire elégedettek vele 

„Azoknak a dolgozóknak, akiknek a munkahelyén működik ilyen program, 64 százaléka gondolja, hogy azért fontos ez a fajta integrációs metódus, mert az új kollégák így kapcsolódhatnak be leggyorsabban a munkafolyamatokba, míg 57 százalékuk tartja fontos előnynek, hogy elősegítheti az új munkatársak hosszú távú elköteleződését

– mondta Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási szakértője.

„Minden harmadik munkavállaló szerint a szervezetfejlesztés szempontjából fontos, míg 27 százalékuk gondolja, hogy a munkafolyamatok ellenőrzése szempontjából van jelentősége. 21 százalékuk véli úgy, hogy ez megkönnyíti a kapcsolattartást a hierarchia különböző szintjei között”

– tette hozzá.

A mentori rendszert alkalmazó cégeknél dolgozók közül minden harmadik válaszolta, hogy a munkahelyén a próbaidő lejártáig (általában 3 hónapig) tart ez a folyamat, míg minden negyedik esetben 2-3 hét volt a metódus. 11 százalékuk nyilatkozta, hogy a program addig tart, ameddig az új kolléga igényt tart rá, ez akár a cégnél töltött idő végéig is fennállhat. 2 százalékuk pedig arról számolt be, hogy a betanítási program kizárólag a munkavállaló első napjára korlátozódik.

Ahol nincs, ott többnyire szívesen fogadnák 

A mentori program intézménye különösen népszerű nem csak azoknak a munkavállalóknak a körében, akiknek a munkahelyén így történik a bevonás, hanem azoknál is, akik ismerik a rendszert, de a cégük nem ilyen integrációs metódust alkalmaz. A mentorprogramban nem részesülő munkavállalók 40 százaléka mondta, hogy sokat segített volna számukra, ha lett volna ilyen rendszer a betanulásuk alatt, míg további 36% szerint kicsivel tette volna könnyebbé a beilleszkedést. Minden ötödik válaszadó jelezte, hogy ugyan nem segített volna, de nem is zavarta volna őket a mentorrendszer, és mindössze 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy lenne olyan dolgozó a cégnél, aki nem örülne, ha ilyen eljárás mentén történne a bekapcsolódás.

Az integrációval kapcsolatos munkavállalói igények folyamatosan változnak, ezekre érdemes figyelniük a munkáltatóknak. 

„Az onboarding folyamathoz kapcsolódó igények a technológiai változásokkal párhuzamosan módosulnak, amihez a cégeknek rugalmasan kell alkalmazkodniuk annak érdekében, hogy pozitív munkavállalói élményt tudjanak biztosítani. A vállalat a leghatékonyabban úgy teheti ezt meg, hogy folyamatosan monitorozza ezeket a szükségleteket, a meglévő rendszerrel kapcsolatos visszajelzéseket pedig konstruktívan igyekszik beépíteni a stratégiájába”

– mondta Galgóczi Krisztina, a Profession.hu HR Business partnere.

A mentorprogramok fő célja, hogy elősegítsék egy új kolléga bekapcsolódását a vállalat munkafolyamataiba és közösségébe egyaránt. Az újonnan érkező munkavállalóval egy kijelölt kolléga, mint mentor foglalkozik, akinek a bevonás mellett fontos feladata, hogy fogadja a visszajelzéseket a munkavállaló és a felsőbb vezetők részéről egyaránt és ennek mentén javaslatokkal segítse a beilleszkedést.

Az igények megismeréséhez a kölcsönös visszacsatolás közvetlen formája a legkifizetődőbb, ehhez viszont a munkaadóknak gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók is érezzék, hogy biztonságban elmondhatják a véleményüket, amit később diszkréten kezelnek az illetékesek. Ha az illetőnek kellemetlen valamiért egy ilyen a szituáció vagy nincs olyan helyzetben, hogy közvetlen visszajelzést tudjon adni a feletteseinek, kifejezetten érdemes beiktatni egy mentort a folyamatba, aki tolmácsolja az észrevételeit a vezetők felé.

Kapcsolódó cikkeink