A megelőző ellenőrzés védi a márkát és a fogyasztót
Az év végéhez közeledve szinte minden nap feltűnik a hírek között egy-egy élelmiszer-biztonsággal, fogyasztóvédelemmel vagy bírságolással kapcsolatos publikáció. Szakértői szemmel a hazánkban 20 éve jelen levő független minőségellenőrző szervezet, az SGS világít rá a prevencióban rejlő potenciálokra. Számtalan tényező okozhat minőségi problémát, ami költséges és hosszú távú negatív folyamatokat indíthat el a termékvisszahívástól a büntetésig, a márkanév meghurcolásától a fogyasztói bizalom meggyengüléséig, a bel- és külpiacvesztésig. Folyamatos, akkreditált laboratóriumi ellenőrzésekkel mindezek kockázata jelentősen csökkenthető.
A hazai vagy nemzetközi beszállítóktól érkező alapanyagok minősége, összetétele (zsír-, fehérje-, szénhidráttartalom stb.) jelentősen befolyásolja a végtermék minőségét, valamint a jogszabályoknak való megfelelését. Hatósági kifogásolás esetén akár kétmilliárd forintig terjedő bírság is kiszabható.
– Fontos a folyamatok minőségbiztosítási szempontból való megtervezése, amelyhez teljes körű audit elvégzésével és szakértői szolgáltatásokkal tudunk hozzájárulni. A gyártás folyamán rendszeresen vett minta vizsgálatával az optimalizált termelési minőség jól nyomon követhető. A felhasznált alapanyagokat azonban érdemes legalább negyedévente ellenőrizni – hangsúlyozza Baloghné Kiss Ágota, az SGS Hungária Kft. fogyasztási cikkek ellenőrzésének (Consumer Testing Services, továbbiakban CTS) üzletágvezetője.
A gyártói felelősségvállalás miatt minden gyártó elemi érdeke, hogy végtermékébe csakis az elvárt összetételű és kémiai vagy más szennyeződésektől mentes alapanyag kerülhessen, amelynek minőségéről akkreditált laboratórium által végzett rendszeres vizsgálattal, a vizsgálati jegyzőkönyvek eredményei alapján győződhetnek meg a felelős szakemberek. Nem érdemes kockáztatni, mert egy-egy kifogásolható termék esetén a forgalomból való kivonás, a termék megsemmisítése, a gyártósorok teljes körű fertőtlenítése, esetleg új csomagolóanyag gyártatása azonnali, komoly költségeket jelent. További anyagi és erkölcsi károkat okozhat a márkanévnek a hazai és nemzetközi médiában közölt rossz híre. Ráadásul a hatályos jogszabályok szerint a büntetéseket a határozat közlését követően azonnal, a jogorvoslati lehetőségek kihasználását, a fellebbezést megelőzően kell befizetni, s csak ezután indulhat meg a szintén igen költséges jogorvoslati procedúra. Nem is beszélve arról, hogy egyes esetekben a termékek felkerülhetnek az EU tagországokban működő, élelmiszerekre és takarmányokra vonatkozó Európai Gyorsvészjelző Rendszerbe (RASFF), aminek következtében a belpiaci lehetőségek is beszűkülhetnek.
A megelőzés mindig kifizetődőbb, hiszen tervezhető, a folyamatokba építhető. Az akkreditált vizsgálati módszerek és eljárások, a nemzetközi tapasztalatok, a felelősségbiztosítás mellett a folyamatos tudományos és technológiai fejlesztés garantálja a legújabb módszereket, legkorszerűbb vizsgálati eljárásokat. A laboratóriumi fejlesztések mellett az SGS fogyasztási cikkek ellenőrzésére szakosodott szakértői csapata a hazai és nemzetközi jogszabályok és aktuális vonatkozásai tekintetében is naprakész, így a szokványos és a várható hatósági intézkedéseket figyelembe véve nyújt szakértői segítséget.
– Két nagyon fontos dolgot kell szem előtt tartani: a tájékozódást és a megelőzést! – hívja fel a figyelmet Bóza Balázs, az SGS Hungária Kft. CTS üzletágának operatív vezetője, aki szerint először meg kell tervezni, hogy mit és hogyan akar valaki előállítani, és csak ezután szabad megkezdeni a gyártást, nem pedig fordítva. A gondos előkészítés és tudatos cselekvési terv hatékonyabb és biztonságosabb környezetet biztosíthat az előállítók és a kereskedők részére egyaránt.
Az élelmiszer-biztonság szinte minden dimenziójában, legyen szó kémiai, biológiai, fizikai vagy érzékszervi vizsgálatokról, folyamatok és rendszerek tanúsításáról, címke- és csomagolás-ellenőrzésről, a kockázatok elemzéséről, az SGS – a világ vezető független minőségellenőrző, vizsgáló és tanúsító szervezete – hazánkban is teljes körű és kompetens szolgáltatást, stratégiai partnerséget kínál ügyfelei részére.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >